براون: لندن با واشنگتن در قبال ایران همسویی ندارد

گوردون براون، نخست وزیر انگلیس، گزارش‌هایی مبنی بر همسویی لندن با واشنگتن در حمله نظامی به ایران را رد کرد. وی در عین حال ادعا کرد ایران از تروریسم در عراق، حمایت می‌کند. به گزارش ایرنا، براون با قرائت بیانیه‌ای در صحن مجلس عوام انگلیس در اولین روز کاری پس از تعطیلات تابستانی، در پاسخ به یکی از نمایندگان درباره گزارش برخی مطبوعات مبنی بر مساعد بودن نظر وی با هیات حاکمه آمریکا در حمله نظامی به ایران، به صراحت گفت: این داستان‌ها حقیقت ندارند.

پیش از این نشست، او در مصاحبه با خبرنگاران نیز گفته بود که لندن به راه دیپلماتیک برای حل مساله برنامه هسته‌ای ایران، البته همراه با تداوم تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل اعتقاد دارد.

نخست‌وزیر انگلیس در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران، همچنین گفت کشورش تلاش ایران برای آنچه را که «دستیابی به سلاح هسته‌ای» خواند، جدی می‌گیرد.

به‌گفته براون، همراهی نکردن تهران باپیمان منع اشاعه هسته‌ای (ان.پی.تی)، به منزله نقض قوانین بین‌المللی خواهد بود.

براون، همچنین از ایران و سوریه خواست تا به آنچه که او حمایت تهران و دمشق از تروریسم در عراق نامید، خاتمه دهند.

طرح اتهام دخالت ایران درعراق، از جمله مواردی است که مقام‌های آمریکایی و انگلیسی، در جنگ روانی سالهای اخیر علیه جمهوری اسلامی ایران، به آن استناد می‌کنند، اما همواره از ارائه سند و مدرکی در خصوص این ادعا طفره رفته‌اند.

جمهوری اسلامی ایران، بارها از مقام‌های آمریکایی خواسته است تا استنادات خود را در خصوص این ادعاها ارائه کنند.

موضع آلمان و اتریش

این در حالی است که وزرای امور خارجه آلمان و اتریش در دیدار با یکدیگر علاوه بر گفت‌وگو درباره مناسبات دوجانبه، درباره موضوع هسته‌ای ایران نیز به بحث و تبادل‌نظر پرداختند.

به گزارش خبرگزاری مهربه نقل از پایگاه اینترنتی وزارت امور خارجه آلمان، فرانک والتر اشتاین مایر و اورسلا پلاسنیک در دیدار خود در برلین درباره مسائل مهم داخلی اروپا ، مناسبات دوجانبه و مسائل مهم بین‌المللی گفت‌وگو کردند.

وزرای امور خارجه آلمان و اتریش در این دیدار بار دیگر بر لزوم حل و فصل دیپلماتیک موضوع هسته‌ای ایران تاکید کردند.

آنها با اشاره به مباحث مطرح شده اخیر در نشست سالیانه مجمع عمومی سازمان ملل درباره برنامه هسته‌ای ایران تصریح کردند: در بیانیه صادره از ایران خواسته شده تا همکاری خود با جامعه بین‌الملل و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را افزایش دهد. آنها خاطر نشان کردند: دیدار آتی و قریب‌الوقوع علی لاریجانی، مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران با خاویر سولانا، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی می‌تواند دستاوردهای مثبتی را به همراه داشته باشد.

هشدار اروپا به فرانسه

به نوشته یک روزنامه آمریکایی، برخی همسایگان فرانسه و همچنین شرکت‌های خود این کشور به پاریس درباره اعمال تحریم‌های سخت تر اروپا علیه تهران هشدار می‌دهند.

هرالد تریبیون در تحلیلی نوشت: در حالی که نیکولا سارکوزی رییس جمهوری فرانسه تمایل دارد تا برای جلوگیری از ایران برای دستیابی به فناوری هسته‌ای نقش رهبری را ایفا کند، اما برخی همسایگان فرانسه و بسیاری از شرکت‌های این کشورنسبت به ابتکار عمل وی در اعمال تحریمهای سخت تر اروپا علیه تهران در خارج از چارچوب سازمان ملل تردید دارند.

همسایگان آن کشور و بازرگانان فرانسوی هشدار می‌دهند که شرکت‌های آسیایی و به ویژه شرکت‌های چینی به راحتی وارد بازار ایران خواهند شد و از این فرصت استفاده خواهند کرد و این مسئله هر چه بیشتر به تجار اروپایی و نه ایران آسیب وارد خواهد کرد.

آنها همچنین می‌گویند که چشم‌پوشی از سرمایه‌گذاری زودهنگام در ذخایر گازی ایران، این دومین کشورازنظر این ذخایر در جهان می‌تواند امنیت انرژی اروپا را از طریق افزایش وابستگی به روسیه به خطر بیندازد. کشورهایی که در این زمینه تردید دارند کشورهایی هستند که روابط قدیمی‌با تهران دارند و عبارتند از ایتالیا، آلمان و اتریش و شرکت‌های فرانسوی که هم اکنون و در آینده برنامه‌هایی برای سرمایه‌گذاری در ایران دارند عبارتند از توتال و رنو.

برپایه گزارش کنث کاتزمن، تحلیلگر کنگره آمریکا، فشار آمریکا بر کشورهای آسیایی که تشنه انرژی هستند، تاثیر کمی‌داشته است و شرکت‌های چینی، هندی و مالزیایی بیش از ۹۰میلیارد دلار در صنعت گاز ایران سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

اما لیلا بنالی، یکی از مدیران برنامه خاورمیانه در مرکز تحقیقات کمبریج در پاریس گفت: ایران به فناوری غرب نیاز دارد و شرکت‌های آسیایی واقعا نمی‌توانند این خلاء را پر کنند.

وی افزود: مشکلی که وجود دارد این است که اروپا می‌خواهد به خودش هم آسیب برساند. اروپا منتظر گاز ایران برای تنوع در منابع تهیه آن از سوی روسیه است. خط لوله‌ای که از ایران می‌آید و می‌تواند گاز آسیای میانه و دریای خزر را به اتحادیه اروپا منتقل کند، از روسیه می‌گذرد و از دیرباز به عنوان بخشی از راهبرد اروپا برای ایجاد تنوع در منابع گازی آن به شمار رفته است.

در عین حال خبرگزاری فوکوس گزارش داد: رییس‌جمهوری فرانسه خواستار تحریم‌های فزاینده علیه ایران شده و گفت که اقدامات قبلی باعث شده است ایران نسبت به برنامه هسته‌‌ای‌اش شفاف‌تر عمل کند.

به گزارش ایسنا، خبرگزاری فوکوس گزارش داد: نیکلا سارکوزی، قبل از سفر دو روزه خود به مسکو در گفت‌وگو با یک روزنامه روسی گفت: غیر از تسلیم و جنگ، دو کلمه که در فرهنگ لغات من جایی ندارند، یک رویکرد مناسب وجود دارد، می‌توانیم تحریم‌ها را افزایش دهیم تا بتوانیم ایران را متقاعد

(به توقف برنامه هسته‌ای‌) کنیم و علاوه بر آن در صورتی که ایران به وظایف خود عمل کند می‌توانیم راه را برای گفت‌وگوها باز کنیم.

وی گفت: تحریم‌ها نتایج اولیه خود را به دنبال داشته و باعث شده‌اند ایران شفافیت بیشتری در زمینه برنامه هسته‌‌ای‌ خود ارائه کند.

این نشان می‌دهد تحریم‌ها می‌تواند دولت ایران را به تفکر وادارد. من در زمینه چنین مساله جدی مصالحه نمی‌کنم.

در ادامه این گزارش آمده است: سارکوزی قرار است در سفری دو روزه با ولادیمر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه دیدار کند و انتظار می‌رود ایران یکی از موضوعات اصلی گفت‌وگوی این دو باشد. روسیه به‌‌رغم فرانسه تمایل چندانی به اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران ندارد.