درگیری لفظی آمریکا و روسیه بر سر تحریم ایران

دنیای اقتصاد- روز گذشته وزرای خارجه کشورهای عضو دائم شورای امنیت و آلمان در نیویورک به گفت‌وگو نشستند. دستور این نشست که طبق برنامه پس از چند دور مذاکره معاونان وزرای خارجه کشورهای ۱+۵ تشکیل می‌شود، بررسی صدور قطعنامه‌ای دیگر برای تشدید تحریم‌ها علیه ایران بود اما همچنانکه وزیر امور خارجه فرانسه و معاون وزیر خارجه ایالات متحده پیش‌بینی کرده‌اند، توافق میان اعضای ۱+۵ برای تشدید تحریم‌ها دور از دسترس است. خاصه آنکه پیش از این نشست مشاجره لفظی میان وزرای خارجه روسیه و آمریکا رخ داده است.

چنانچه اعضای ۱+۵ درباره تشدید تحریم‌های شورای امنیت به توافق نرسند، آمریکا و فرانسه پیگیر تحریم‌های خارج از سازمان ملل خواهند شد که در این صورت علاوه‌بر روسیه و چین، آلمان نیز در مقابل آنان قرار می‌گیرد. بریتانیا نیز به نوشته یک روزنامه انگلیسی با این شیوه مخالف است. تشدید مخالفت با افزایش تحریم‌ها علیه ایران

درگیری لفظی رایس و لاوروف

تلگراف: انگلیس مخالف تحریم است

مسکو مشمول تحریم‌های واشنگتن می‌شود

محمدعاملی- روز گذشته وزرای خارجه کشورهای عضو گروه ۱+۵ در حالی به مذاکره درباره تصویب قطعنامه‌ای دیگر علیه ایران در شورای امنیت نشستند که پیش از آن برلین، پکن و مسکو مخالفت خود را با افزودن بر بار تحریم‌ها علیه تهران اعلام کرده‌اند.

اختلافات زمانی آشکارتر شد که برنار کوشنر گفت: احتمال دارد شورای امنیت اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران را تا ماه دسامبر یعنی تا زمانی که بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران نتیجه‌گیری می‌کنند به تعویق بیندازد. روزنامه واشنگتن پست با اشاره به این مطلب به نقل از وزیر امور خارجه فرانسه که در ضیافت صبحانه با خبرنگاران صحبت می‌کرد گزارش داد که سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه هفته گذشته در مسکو به روشنی عنوان کرد که تحریم‌های شورای امنیت را تا سه ماه دیگر بررسی نخواهد کرد.

محمد البرادعی دبیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیش از این از اعضای شورای امنیت خواسته بود تا فرا رسیدن مهلت پاسخگویی ایران به سوال‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در پایان سال‌جاری میلادی، از اتخاذ اقدام جدید علیه‌جمهوری اسلامی دست نگه دارند.

مذاکرات سخت

در چنین شرایطی معاونان وزرای امورخارجه کشورهای گروه ۱+۵ روز پنج شنبه مذاکرات خود را به امید رسیدن به اشتراک نظر ادامه دادند، اما معاون رایس، نیل به توافق برای تصویب قطعنامه جدید علیه ایران را دشوار توصیف کرد.

نیکلاس برنز که در این مذاکرات حضور داشت، هدف از این مذاکرات را تنظیم مسیری دیپلماتیک برای فصل پاییز دانست، اما تصریح کرد: من پیش بینی نمی کنم که مذاکرات درباره قطعنامه تحریم به نتیجه برسد.

وی با یادآوری پیشنهاد سال گذشته آمریکا مبنی بر پیوستن واشنگتن به گفت‌وگوهای اتحادیه اروپا با ایران در صورت تعلیق غنی‌سازی اورانیوم از سوی تهران، گفت: مذاکرات باید بر اعمال مجموعه سوم تحریم‌های اقتصادی علیه ایران متمرکز باشد.

برنز افزود: اما با امتناع دولت ایران در یک سال و چهارماه گذشته در‌پذیرفتن این پیشنهاد، ما هیچ گزینه‌ای جز ادامه تحریم‌ها نداریم.

در پی مذاکرات معاونان، وزرای خارجه کشورهای ۱+۵ نیز با هم گفتگو کردند. پیش از این دیدار دیپلمات‌های آمریکایی پیش بینی کردند که کاندولیزا رایس، در تلاش برای تسریع روند تحریم روز جمعه نشست‌های پشت سر هم جداگانه‌ای را برگزار کند. ابتدا وزیران امور خارجه شش کشور با یکدیگر دیدار می‌کنند و سپس با وزیران امور خارجه اروپایی دیدار خواهد کرد.

شان مک کورمک، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا به خبرنگاران گفت: مهم‌ترین موضوع گفت‌وگوها دو مساله است یکی اینکه عناصر قطعنامه چیست و دوم زمان آن.

این گزارش به نقل از دیپلمات‌ها افزود‌: هدف برگزاری نشست‌های جداگانه این است که اگر مسکو و پکن پیشرفت در قطعنامه تحریم را مانع شدند، واشنگتن اروپایی‌ها را برای اتخاذ اقدامات جداگانه به منظور محدود کردن اعتبارات تجاری، سرمایه‌گذاری و جریان‌های مالی به ایران تحت فشار بگذارد.

بر اساس این گزارش، لاوروف به روشنی اعلام کرده است که مسکو هیچ عجله‌ای برای تحریم‌های بیشتر سازمان ملل ندارد و تاکید کرد اولویت با حمایت از مذاکرات با ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است.

وی اظهار کرد: کشورش به تداوم تعامل در شورای امنیت برای حمایت از مذاکرات ادامه خواهد داد.

اما چنانچه با به بن‌بست رسیدن مذاکرات کشورهای ۱+۵ برای تصویب تحریم‌های بیشتر در شورای امنیت، واشنگتن بخواهد مسیر تحریم‌های خارج از سازمان ملل را پیش بگیرد، تنها پکن و مسکو نیستند که از گروه ۱+۵ جدا می‌شوند، بلکه برلین نیز با چنین مسیری مخالف خواهد بود.

به گفته دیپلمات‌ها، آلمان معتقد است در صورتی که ایران برنامه‌های غنی‌سازی خود را متوقف نکند، آماده است تا از تحریم‌های اقتصادی سخت‌تر علیه‌جمهوری اسلامی پشتیبانی کند، اما خواهان عبور از سازمان ملل و اقدامات خارج از این سازمان علیه تهران نیست.

یک مقام آلمانی که نام وی ذکر نشده، به رویترز گفته است: برخلاف آمریکا و فرانسه، دولت آلمان آماده اعمال تحریم‌های سخت‌تر علیه ایران نیست.

این دیپلمات همچنین ابراز‌تردید کرده است که اتحادیه اروپا در این زمینه به اجماعی در درون خود دست یابد.

یک دیپلمات آلمانی تاکید کرد: در موضع گیری فرانسه کمی ریاکاری وجود دارد، بازرگانان ما از فشار بر ایران خوشحال نیستند اما فرانسوی‌های هنوز معاملات خود را با ایران ادامه می‌دهند.

یک روزنامه انگلیسی خبر داد که لندن نیز چندان از تشدید تحریم‌ها علیه ایران استقبال نمی‌کند.

روزنامه تلگراف نوشت: انگلیس در برابر تلاش‌های تحت امر آمریکا برای اعمال تحریم‌های جدی‌تر علیه ایران مقاومت می‌کند.

این روزنامه انگلیسی افزود: اگرچه انگلیس و متحدینش هدفی مشترک برای اعمال تحریم‌های بیشتر در آینده دارند، اختلافاتی در میان آنها درباره سرعت اعمال این تحریم‌ها در حال ظهور است.

دیوید میلیبند، وزیر خارجه انگلیس، در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در نشستی خبری گفت: مهم‌ترین مساله این است که ارزش اتفاق آرای اتحاد بین‌المللی را هر شش کشور تعیین می‌کنند و این اقدام پیامی بسیار روشن را به ایران می‌فرستد و لازم است که به حفظ آن ادامه دهیم. میلبند گفت: رقم کاهش سرمایه گذاری اروپا در ایران در شش ماه اول سال جاری چشمگیر بوده است و این گواه آن است که تحریم‌ها تاثیرگذار بوده است.

وزارت امور خارجه انگلیس بر این باور است که بدون خواست روسیه اعمال فشار برای تحریم‌های جدید علیه ایران بیهوده است.

روسیه سرمایه‌گذاری بزرگی در ایران انجام داده است و مشغول ساخت نیروگاه بوشهر در ایران است.

درگیری لفظی وزرا

نشست کشورهای عضو گروه هشت در نیویورک، شاهد درگیری لفظی شدید وزیران امور خارجه آمریکا و روسیه درباره موضوع هسته‌ای ایران بود و لاوروف، آمریکا را به یکجانبه گرایی و نادیده گرفتن آژانس بین‌المللی انرژی اتمی متهم کرد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، کاندولیزا رایس و سرگئی لاوروف چهارشنبه شب در مراسم شامی با شرکت وزیران امورخارجه هشت کشور صنعتی دنیا، موسوم به گروه ۸ در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک پشت درهای بسته شرکت کردند.

به گفته دیپلمات‌های حاضر در این جلسه، رایس و لاوروف درباره موضوع هسته‌ای ایران سخنان شدید اللحنی با یکدیگر مبادله کردند. یک دیپلمات نیز این مکالمه را «بسیار احساسی» توصیف کرد.

لاوروف دراین باره گفت: سخنان شدیداللحنی را با رایس درباره این موضوع داشته که آیا اکنون زمان مناسبی برای اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران است؛ در حالی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به توافقی با ایران درباره فعالیت‌های هسته‌ای گذشته آن رسیده است؟ وی تصریح کرد: آمریکا طبق معمول گذشته می‌خواهد آژانس را نادیده بگیرد.

وی افزود: ما می‌خواهیم به کارشناسان آژانس اعتماد کنیم.

نیکلاس برنز، معاون رایس نیز در این باره گفت: اختلاف نظر تاکتیکی بسیار آشکاری وجود دارد، اما امیدواریم بتوانیم آن را برطرف کنیم.

این در حالی است که کاندولیزا رایس پیش از این ضیافت مدعی شده بود که کشورش با روسیه درخصوص موضوع هسته‌ای ایران موضعی مشترک دارد.

وزیر امور خارجه آمریکا گفت: همکاری آمریکا با روسیه در یکی دو سال گذشته درباره حل مساله هسته‌ای ایران بیش از حد تصور توسعه یافته است.

این در حالی است که سرگئی لاوروف تاکید کرد که تحریم‌های جدید بین‌المللی علیه ایران می‌توانند مخل تلاش‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای حل مشکل هسته‌ای ایران باشد.

وزیر امور خارجه روسیه که در آستانه دیدار گروه ۱+۵ در رابطه با ایران، با خبرنگاران صحبت می‌کرد گفت: اکنون دخالت کردن با اعمال هرگونه تحریمی، به معنای از بین بردن تلاش‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواهد بود.

به گزارش رویترز، لاوروف تاکید کرد: برای اعمال تحریم‌های جدید باید منتظر ماند تا بازرسی‌های بین‌المللی از فعالیت‌های هسته‌ای ایران انجام‌گیرد.

برنار کوشنر، وزیر امور خارجه فرانسه به خبرنگاران گفت: لاوروف به روشنی در مذاکراتش با وی گفته است که بعید است از تحریم‌های جدید سازمان ملل تا قبل از آنکه آژانس تحقیقاتش در ایران را در ماه دسامبر تکمیل کند حمایت کند.

وی گفت: چندین ساعت بیهوده تلاش کرده است لاوروف را به پیوستن به کشورهای غربی در خصوص تحریم‌ها متقاعد کند. کوشنر ادامه داد: فکر می‌کنم متقاعد کردن روسیه و چین تا قبل از آن زمان بسیار مشکل باشد.

تحریم روسیه به خاطر ایران

مجلس نمایندگان کنگره آمریکا قانونی را در جهت اعمال تحریم‌های شدیدتر بر ضد تهران تصویب کرده که شامل روسیه به‌عنوان اصلی‌ترین شریک تجاری ایران نیز می‌شود تا بدین‌ترتیب مانع از حمایت‌های سیاسی بیشتر مسکو از ایران و توسعه همکاری‌های دو جانبه اقتصادی با این کشور شود. به گزارش روزنامه راسیسکایا گازیه تا، مجلس نمایندگان کنگره آمریکا قانونی را تصویب کرد که تحریم‌های شدیدتری را بر ضد ایران در نظر گرفته است، البته این تحریم‌ها گریبان روسیه را نیز به عنوان یکی از اصلی‌ترین شرکای تجاری ایران گرفته است.

این سند، دولت آمریکا را از انعقاد هر نوع قرارداد همکاری در زمینه انرژی هسته‌ای با کشورهایی که به تهران در توسعه برنامه هسته‌ای‌اش همکاری دارند، منع می‌کند. البته در متن اصلی قانون مصوبه نامی از روسیه برده نشده است، ولی در تشریح این قانون به عنوان نمونه‌ای از کشورهای حامی ایران در وهله نخست از روسیه یاد شده است.

بدین‌ترتیب کنگره تصمیم گرفته است تا مانع از حمایت‌های سیاسی بیشتر روسیه از ایران و توسعه همکاری‌های دو جانبه اقتصادی با آن گردد و این دقیقا یکی از اهداف در نظر گرفته شده در قانون جدید کنگره آمریکا است.

در تصویب این قانون که تحریم‌های سخت در نظر گرفته شده شامل حال روسیه نیز می‌شود، به وضوح عامل رقابت اقتصادی و سیاسی به چشم می‌خورد و هر نوع اقدامی در این زمینه به منظور کاستن از امکانات و توانایی‌های رقابتی روسیه، بویژه در آستانه برگزاری انتخابات پارلمانی و ریاست‌جمهوری در این کشور صورت گرفته است.

به نوشته این روزنامه، الکسی مالاشنکو، عضو هیات کارشناسی مرکز کارنگی مسکو معتقد است که مصوبه کنگره آمریکا می‌تواند تبدیل به قانون شود. وی گفت: به سختی می‌توان گفت که تا چه حد این قانون موثر خواهد بود. اگر تصویب شود، روسیه و چین از پروژه‌های جدید با آمریکا در زمینه انرژی امتناع خواهند کرد، و این آنان را بیش از پیش به نزدیک شدن با ایران سوق می‌دهد، از این رو من شک دارم که این قانون، اقدام مفیدی باشد.

لاوروف، رایس و معاونش کریستوفر هیل