نگاه سوم - اقتصاد سینمای ایران در سال‌های اخیر دچار رکود شدیدی شده است که این امر به دلایل مختلف از جمله عدم پیوستن به قانون کپی‌رایت، کمبود سالن سینما و ... مربوط می‌شود. در ماه‌های اخیر این اتفاقات سینمای ایران را روبه نابودی کشاند که با مقاومت برخی از سینماگران و فعالان این عرصه این اتفاق ناخوشایند برای سینمای پربار ایران رخ نداد. جعفری جلوه، معاون سینمای وزارت فرهنگ و ارشاد در گفت‌وگویی با خبرگزاری فارس درباره این معضلات و همچنین بودجه سینما پرداخته است که در ادامه به صورت خلاصه می‌خوانید.

معاونت سینمایی در بخشی از این گفت‌وگو به روند ساخت و بازسازی سالن‌های سینمایی در کشور اشاره کرد و افزود: هیچ گریزی از بازسازی سالن‌های سینما نیست چرا که متاسفانه سال‌ها است که در این زمینه تاخیر یا کم‌توجهی صورت گرفته است.

وی ادامه داد: ما صرفا از سینما و مجموعه‌ اهالی سینما تولید فیلم را مطالبه کرده‌ایم، در حالی که فیلم خوب در کنار سالن خوب و در کنار دیگر برنامه‌ها معنا پیدا می‌کند. سینما داشتن در هر کشور، صرفا به معنی فیلم دیدن در سالن‌های خوب هم مطرح است. وی افزود: به تعبیری چرخه تولید و پخش، سینما را تعریف می‌کند و اگر از فضای نمایشی متناسب و سالن‌های خوب برخوردار نباشیم، اقتصاد سینما دچار ضعف خواهد شد. ضعف اقتصاد سینما، منجر به تاثیرات قطعی منفی فرهنگی خواهد شد و به نزول کیفی و مضمون فیلم‌ها خواهد انجامید. جعفری‌جلوه تصریح نمود: این امر موجب جنگی نابرابر برای سرمایه‌گذار در جهت تولید و ایجاد فضای نامناسبی می‌شود که به هر شکلی باید مخاطب خودش را از چنین فضایی به‌دست بیاورد و سرمایه خودش را برگرداند.

وی گفت: امروز به ضرورت‌های مختلفی با سرمایه‌های نهادهای دولتی، عمومی و بخش‌ خصوصی یا ترکیبی از این سرمایه‌ها، باید سالن‌ها را بازسازی و نوسازی کرد و سالن‌های جدید را ساخت، یکی به این دلیل که اقتصاد این سینما نمی‌تواند بیش از این در ضعف و غفلت به‌سر ببرد و سینمادار می‌بایست به رونق اقتصادی‌اش مطمئن و امیدوار باشد تا همچنان سرمایه خودش را در این زمینه بگذارد، ریسک کند و به میدان بیاید.

مهندس جعفری‌جلوه در پاسخ به این سوال که افزایش بودجه صورت گرفته یا خیر گفت: هنوز افزایشی صورت نگرفته است و ما همچنان از بودجه‌ای، حتی کمتر از بودجه سال گذشته برخورداریم و در سطح بودجه سال ۸۵، بودجه سال ۸۶ ما بسته شده است، اما امیدواری‌هایی هست که بتواند شرایط موجود با حمایت‌ها و عنایت‌هایی که صورت می‌گیرد گشایشی نسبی یابد.

وی میزان این بودجه را اعلام کرد و افزود: من بارها این مبلغ را اعلام کردم، قریب پانزده میلیارد تومان کل بودجه‌ای است که برای سینمای کشور در اختیار معاونت سینمایی قرار گرفته است و این بودجه در سال گذشته اندکی فراتر از همین مبلغ بود و در واقع باید بگوییم چیزی معادل بودجه سال ۸۵، مجموع بودجه‌ای است که برای مجموعه فعالیت‌های گسترده‌ای در اختیار معاونت سینمایی است، یکی از آن فعالیت‌ها همین نوسازی فضاهای نمایش کشور است که قریب ۲۰۰‌سالن سینما در کشور نیازمند بازسازی است و این بازسازی اتفاق نمی‌افتد مگر اینکه از طریق یارانه یا تسهیلات یا کمک‌های مستقیم، منابعی در اختیار صاحبان سالن قرار بگیرد.

معاونت سینمایی در ادامه، عنوان کرد: شرایط اقتصادی سینما هنوز این اجازه را به سینمادار نمی‌دهد که ریسک کند و برای بازسازی سینمای خودش از منابعی که متعلق به خود اوست استفاده کند، چون سینما نیازمند حمایت و یارانه است، کلا سینما به لحاظ اینکه یک هنر - صنعت است نیازمند حمایت است. وجه هنری‌اش، از سوی اقتصاد حمایت می‌شود و وجه صنعتی‌اش یک چرخه اقتصادی مستقل را معنا می‌کند.

وی به تاثیر سه فاکتور فیلم خوب، سالن خوب و برنامه اکران خوب تاکید کرد و گفت: فیلم خوب، سالن خوب و برنامه اکران خوب، برنامه محوری دستور کار ما است و این برنامه، به تدریج می‌تواند رونق اقتصادی سینما را تبیین کند.