«طرح جامع حمایت از صنعت سینما» در مجلس

میثم نهاوندیان- نشست اهالی سینما با صنعتگران یکشنبه شب در حالی برگزار شد که حدود ۲ سال از تعلیق «شورای فرهنگ و صنعت» در وزارت صنایع و معادن دولت نهم می‌گذرد. عکس: نسیم گلی

این شورا که از زمان اسحاق جهانگیری، وزیر وقت صنایع و معادن، با ریاست محمد علی نجفی اداره می‌شد، پس از روی کار آمدن علیرضا طهماسبی، وزیر مستعفی صنایع و معادن، به حالت نیمه منحل درآمد تا جایی که امروز این شورا در وزارت صنایع و معادن به فراموشی سپرده شده است. ضیافت افطاری «سینمای ملی- صنعت ملی» که با حضور چهره‌های سرشناس سینما و بدون حضور مردان صنعتی کشور در سفرخانه سنتی سعدآباد برگزار می‌شد، آنچنان که باید ننتوانسته بود نظر صنعتگران را به خود جلب کند چرا که به جز «بهروز فروتن» مدیرعامل گروه صنایع غذایی بهروز، صنعتگر مطرحی به چشم دیده نمی‌شد.

این در حالی است که جامعه صنعتی کشور می‌توانست با حضور پررنگ خود در این نشست اهالی سینما را دلخوش به این کند که در تامین منابع مالی خود و همکاری‌های آینده نگرانی نداشته باشند. منیژه حکمت که علاوه بر دبیری این همایش، اجرای مراسم را نیز بر عهده داشت، تنها به این جمله بسنده کرد: «برای اولین بار گردهمایی صنعت ملی در کنار سینمای ملی برگزار می‌شود. امیدوارم در کنار همدیگر بتوانیم کمک رسان و یار و یاور هم باشیم» اما اینکه چگونه می‌توان با این جمع که حدود ۹۰درصد جامعه فرهنگ و هنر و تنها ۱۰درصدش را جامعه صنعتی تشکیل می‌داد کمک‌رسان سینمای ملی بود، پرسشی است که باید منیژه حکمت به آن پاسخ دهد.

کاهش قاچاق CD

مرتضی شایسته، رییس اتحادیه تهیه‌کنندگان و توزیع‌کنندگان فیلم ایران، ابراز خرسندی از جمع حاضر گفت: اقدامات پلیس امنیت کشور و مسوولان قوه قضاییه باعث شد، تا قاچاق CD فیلم‌های در حال اکران کاهش یابد. وی افزود: قصد داریم با صاحبان صنعت کار کنیم و در این زمینه مشترکاتی داشته باشیم که در این خصوص کمیته مشترکی با صنعتگران تشکیل خواهیم داد.

مشکل مجلس

سهیلا جلودارزاده که به همراه سعید ابوطالب و امیررضا خادم در مراسم حضور داشت، ‌با اشاره به اینکه نمایندگانی که به مجلس راه پیدا می‌کنند نسبت به بحث فرهنگی و هنر دیدگاه عمیقی ندارند، گفت: از‌ آنجا که باید مجلس حقیقتا جایگاهی برای حل مشکلات مردم باشد باید تولیدکنندگان کالاهای فرهنگی با مجلس تعامل داشته باشند تا دیدگاه نمایندگان نسبت به مسائل و مشکلات این قشر عمیق‌تر شود. وی افزود: حلقه گمشده بین مجلس و قشر فرهنگی نبود ارتباطات دوسویه است که در صورت برقراری این ارتباط می‌توان مشکلات را دوستانه در کنار هم بررسی کرد. وی از تهیه طرح جامع حمایت از صنعت سینما در مجلس خبر داد و افزود: این طرح برای نجات فرهنگ و صنعت سینما بسیار ضروری است و امیدواریم در فضایی آرام بررسی ‌شود چرا که بدون جنگ و دعوا می‌توانیم پیشرو در همه عرصه‌های خلاقیت و انسانیت باشیم.

اپوزیسیون سینما و تلویزیون

بهروز فروتن، در میان تشویق حاضران به بالای سن دعوت می‌شود، وی با چهره‌ای کاملا جدی می‌گوید: به عنوان مدیری با ۴۵سال سابقه پیامی برای اهالی سینما و تلویزیون دارد. چه در زمان شاه و چه پس از انقلاب در صداوسیما جوسازی‌هایی انجام می‌شد و می‌شود که در آن صنعتگر یا خائن است یا دزد یا اهل زدوبند. انواع افترا و تهمت‌هایی که به تبهکاران می‌زنند را به صنعتگران نسبت می‌دهند. وی افزود: صنعت پایه‌گذار حرمت جامعه است و من به عنوان نماینده‌ای از جامعه صنعتی کشور دست همه کسانی که به شکوفایی صنایع کشور کمک می‌کنند، می‌بوسم. فروتن تصریح کرد، تشکل‌های صنعتی آماده هرگونه همکاری و سرمایه‌گذاری در بخش سینما است.