غزال صادقی- سینمای مستند، هنر مادر و زیرساخت سایر گونه‌های سینمایی است و بسیاری از فیلمسازان مطرح ایران و جهان، کار خود را با ساخت فیلم‌های مستند آغاز کرده‌اند. جشنواره بین‌المللی سینما حقیقت، جشنواره‌ای نوپا محسوب می‌گردد اما به‌رغم حمایت‌های مالی و فرهنگی در این عرصه برگزاری جشنواره مستقل سینمای مستند ایران یک ضرورت قلمداد می‌شود و به همین منظور در چند سال اخیر، برگزاری جشنواره‌های تخصصی در دستور کار مدیران فرهنگی قرار گرفته است. در این جشنواره علاقه‌مندان داخلی و خارجی کارهای خود با موضوع و آزاد و زمانی معادل حداکثر ۴۵دقیقه می‌توانند ارائه کنند. همچنین همزمان با برگزاری این جشنواره بین‌المللی فیلم مستند چهار کارگاه تخصصی مستندسازی نیز با موضوعات «مستند گزارشی»، «مستند داستانی»، «مستند انیمیشن» و «فیلمنامه در سینمای مستند» نیز برپا خواهد گردید. کارها در دو بخش زیر ۶۰دقیقه و بالای ۶۰دقیقه مورد قضاوت توسط دو سری داور قرار می‌گیرند که در هر قسمت یک عضو ایرانی و دو عضو خارجی وجود دارد.

به جز دو بخش داوری داخلی و بین‌المللی در این جشنواره ۸ بخش دیگر نیز وجود دارد که شامل: ۱- شمال و جنوب با ۱۲ فیلم ۲- شرق و هویت با ۱۲ فیلم ۳- چشم‌انداز مستند سوریه با تاکید بر فیلم‌های بزرگ‌ترین مستند سوری عمر امیر علای با ۱۰ فیلم ۴- بخش عراق و افغانستان که از هر کدام از این کشورها پنج فیلم ۵- بخش مولوی شاعر پارسی‌گوی جهان با پنج فیلم ۶- نمایش ویژه با ۸ فیلم و مرور جشنواره بین‌المللی که به بررسی دو جشنواره مهم در آمریکا و هلند می‌پردازد با ۱۴ فیلم در این بخش شرکت می‌کنند.

تاکید این دوره از جشنواره بر سه قاره آمریکای جنوبی، آفریقا و آسیا می‌باشد همچنین ۹۵درصد فیلم‌هایی که در این جشنواره ارائه می‌شوند تولید ۲۰۰۶ و ۲۰۰۷ هستند که فیلم‌های جدیدی محسوب می‌شوند.

نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران طی روزهای ۲۳ تا ۲۷ مهر ماه ۱۳۸۶ در تهران برگزار خواهد شد.