رییس مرکز آمار ایران گفت: شورای‌عالی آمار حداکثر تا یک ماه دیگر، مرجع ملی برای تعیین حساب‌های ملی را مشخص خواهد کرد.

محمد مدد روز شنبه در نشستی خبری، ضمن تشریح مرحله دوم از استخراج داده‌های سرشماری سال ۱۳۸۵نفوس و مسکن، گفت: بنا بود شورای‌عالی آمار مرجع تعیین و ارائه حساب‌های ملی را مشخص کند ولی آخرین جلسه آن به علت به حدنصاب نرسیدن اعضا، تشکیل نشد. وی افزود: کارهای فنی این موضوع انجام شده و حداکثر تا یک ماه آینده که نشست بعدی شورای‌عالی آمار است، این مرجع تعیین خواهد شد.

افزایش ۱۰ میلیون نفر

رییس مرکز آمار ایران همچنین از افزایش ۱۰میلیون و ۴۴۰هزار نفری جمعیت کشور در طول سال‌های ۱۳۷۵تا ۱۳۸۵خبر داد.

مدد گفت: در سال ۸۵جمعیت کشور ۷۰یلیون و ۴۹۵هزار و ۷۸۲نفر بود که این رقم در مقایسه با سرشماری سال ۷۵که ۶۰میلیون و ۵۵هزار و ۴۸۸نفر بود، بیش از ۱۰میلیون نفر افزایش نشان می‌دهد.

وی متوسط رشد جمعیت کشور در طول سال‌های ۷۵ تا ۸۵ را ۶۲/۱ درصد ذکر کرد و گفت: این رقم در مقایسه با رشد ۹۶/۱ درصدی جمعیت کشور در سال‌های ۶۵ تا ۷۵حدود ۳۴/۰ درصد کاهش نشان می‌دهد.

رییس مرکز آمار ایران همچنین از افزایش ۴سال به میانگین سنی جمعیت ایران در سال ۸۵خبر داد و افزود: در سال ۸۵میانگین سنی جمعیت کشور ۹۹/۲۷ سال بود در حالی که این رقم در سال ۷۵برابر ۰۳/۲۴ سال بود.

مدد خاطرنشان کرد: میانه سنی جمعیت کشور هم از ۴۲/۱۹ در سال ۷۵ به ۸۹/۲۳ در سال ۸۵ رسیده است.

وی گفت: نسبت جمعیت کمتر از ۱۰سال به کل جمعیت از ۴/۲۴ درصد در سال ۷۵ به ۶/۱۵ درصد در سال ۸۵ کاهش یافته است. به عبارت دیگر در سال ۱۴، ۷۵‌میلیون و ۴۰۰هزار نفر جمعیت زیر ۱۰سال بودند که این تعداد درحال حاضر به ۱۰میلیون نفر کاهش پیدا کرده است.

رییس مرکز آمار ایران نسبت جمعیت متولد در شهر یا آبادی محل اقامت خود را در سال۸۵، ۸۲/۶۸ درصد ذکر کرد و افزود: این نسبت یعنی حدود ۳۱درصد از مردم (حدود ۲۰میلیون نفر) در جایی که به دنیا آمده‌اند، زندگی نمی‌کردند.

مدد نسبت جمعیت مهاجر طول عمر (جمعیتی که محل تولدشان با محل اقامتشان یکسان نبود) را در سال گذشته ۱۸/۳۱ درصد و نسبت جمعیت شاغل یا محصل ۱۰ ساله و بیشتر که محل کار یا تحصیل آنها شهر یا آبادی دیگر بوده است را ۲/۱۳ درصد عنوان کرد.

وی توضیح داد: این نسبت، یعنی حدود ۲/۱۳ درصد مردم (معادل ۱۰میلیون نفر) به طور روزانه در حرکت به سمت محل کار یا تحصیل خود هستند. در این میان بیشترین درصد را مازندران با ۴/۲۳ درصد و قم با ۴/۵ درصد، کمترین نسبت را داشتند.

رییس مرکز آمار ایران، تعداد شاغلان یا محصلان مراکز استان‌ها را که محل اقامت آنها شهر یا آبادی دیگر بوده است ۳میلیون و ۳۹هزار و ۴۴۵نفر ذکر کرد و گفت: شهر تهران با ۵۵۴هزار و ۶۸۹نفر بیشترین و زاهدان با ۷ هزار و ۳۹۴نفر کمترین تعداد را داشتند.

کاهش ازدواج، افزایش طلاق

مدد میانگین سن در اولین ازدواج را در سال ۸۵ در میان مردان ۲/۲۶ و در زنان ۳/۲۳ سال عنوان کرد.

این رقم در سال ۷۵برای مردان ۶/۲۵ و برای زنان ۴/۲۲ سال بود.

وی گفت: نسبت جمعیت حداقل یکبار ازدواج کرده به جمعیت ۱۰ساله و بیشتر، در مردان ۰۸/۵۶ و در زنان ۱/۶۴ درصد است که این رقم در سال ۷۵به ترتیب ۶۵/۵۲ و ۷۳/۵۹ درصد بود.

رییس مرکز آمار ایران اظهار کرد: نسبت جمعیت مطلقه در بین جمعیت ۱۰ ساله و بیشتر در مردان از ۲۴/۰ درصد در سال ۷۵ به۴۶/۰ و در زنان از ۵/۰ به ۸۶/۰ درصد افزایش یافته است.

مدد نسبت خانوارهای دارای موتورسیکلت به کل خانوارها در سال ۸۵ را ۷/۲۴ درصد ذکر کرد و گفت: بالاترین این نسبت در استان یزد با ۸۳/۶۲ درصد و کمترین آن در کرمانشاه با ۲۲/۹ درصد بوده است.

وی خاطرنشان کرد: نسبت خانوارهای دارای خودروی سبک به کل خانوارها در سال گذشته ۰۶/۳۳ درصد بود که بیشترین آن به استان یزد با ۷۲/۴۳ درصد و کمترین آن به استان خراسان شمالی با ۹۶/۱۷ درصد اختصاص دارد.

رییس مرکز آمار ایران گفت: این آمار یعنی ۶۷درصد از مردم ایران، حتی یک دستگاه خودروی سبک ندارد. نسبت صاحبان خودروی سبک در خانوارهای شهری ۳۹درصد و در خانوارهای روستایی ۱۹درصد است.

رایانه و دسترسی به اینترنت

مدد نسبت خانوارهای دارای رایانه به کل خانوارها را ۳۱/۲۲ درصد عنوان کرد و گفت: بیشترین نسبت به استان تهران با ۳۶/۳۷ درصد و کمترین آن به استان سیستان و بلوچستان با ۷۱/۹ درصد اختصاص دارد.

رییس مرکز آمار ایران نسبت خانوارهای استفاده‌کننده از اینترنت را به کل خانوارها در سال۸۵،ا۱۳/۱۲ ۸۵درصد ذکر و خاطرنشان کرد: بیشترین نسبت متعلق به استان تهران با ۴۶/۲۱ درصد و کمترین آن متعلق به استان سیستان و بلوچستان با ۲۹/۳ درصد است.

وی دسترسی به اینترنت را در سال ۸۵در مناطق شهری ۳۵/۱۶ درصد و در مناطق روستایی ۸۷/۱ درصد عنوان کرد و گفت: با این نسبت، نمی‌توان دولت الکترونیک ایجاد کرد.

کمبود ۷/۱ میلیون مسکن

وی تعداد واحدهای مسکونی در سال ۷۵را ۱۰میلیون و ۷۷۰هزار و ۱۱۲واحد ذکر کرد و گفت: این رقم در سال ۸۵به ۱۵میلیون و ۸۵۹هزار و ۹۲۵واحد رسیده است.

مدد افزود: نسبت واحدهای مسکونی دارای اسکلت فلزی به کل واحدهای مسکونی در سال۷۵، ۴/۱۰ درصد بود که این میزان در سال ۸۵ به ۷۳/۲۵ درصد رسیده است.

رییس مرکز آمار گفت: نسبت واحدهای مسکونی دارای اسکلت بتن آرمه به کل واحدهای مسکونی نیز از ۴ درصد در سال ۷۵ به ۰۳/۱۲ درصد در سال ۸۵ رسیده است.

وی نتیجه گرفت که ۶۲درصد از کل واحدهای مسکونی در سراسر کشور فاقد اسکلت فلزی و بتن آرمه است که باید برای مقاوم‌سازی آنها فکری کرد.

تراکم خانوارها

مدد خاطرنشان کرد: نسبت آبادی‌های دارای زیر ۲۰خانوار به کل آبادی‌ها، ۸۷/۴۰ درصد است که بیشترین آن در کرمان با ۲۶/۱۴درصد و کمترین آن در گلستان با ۲۹/۰درصد است. رییس مرکز آمار ایران گفت: در سال ۸۵، ۶۳هزار و ۸۹۸آبادی داریم که ۲۶هزار و ۱۱۳آبادی، کمتر از ۲۰خانوار و ۴هزار و ۹۸ آبادی «تک‌خانوار» هستند. وی خواستار انجام کارهای فرهنگی لازم برای تجمیع واحدهای تک خانوار شد.

مدد نسبت آبادی‌های دارای راه اسفالته را در سال۸۵،ا ۶/۸۱ درصد عنوان کرد و گفت: این رقم در سال‌۷۵، ۶۰درصد بود. بیشترین آبادی‌ها با راه اسفالته را اصفهان با ۳۷/۹۷ درصد و کمترین آن را کردستان با ۶/۴۷ درصد دارند. رییس مرکز آمار ایران نسبت آبادی‌های دارای آب لوله‌کشی را در سال۸۵ معادل ۲۱/۸۰ درصد عنوان کرد و گفت: این میزان نسبت به سال۷۵، ۲۱/۱۰ درصد افزایش نشان می‌دهد.

بیشترین آبادی‌های دارای آب لوله‌کشی را تهران با ۴۳/۹۵ درصد و کمترین را سیستان و بلوچستان با ۰۶/۵۷ درصد دارند.

وی گفت: نسبت آبادی‌های دارای گاز لوله‌کشی در سال۸۵،ا۹/۲۰ درصد بود که بیشترین آن متعلق به اصفهان با ۴۶/ ۷۷درصد و کمترین آن به سیستان و بلوچستان، ایلام و خراسان جنوبی با صفر درصد تعلق دارد.

مدد اظهار کرد: نسبت آبادی‌های دارای برق درسال گذشته ۳۵/۹۷درصد بود که بیشترین آن در کردستان و همدان با ۱۰۰درصد و کمترین آن در سیستان و بلوچستان با ۶/۹۰درصد است. رییس مرکز آمار ایران نسبت آبادی‌های دارای دبستان را در سال مورد اشاره ۶۲/۹۵درصد عنوان کرد و گفت: بیشترین آن در خراسان جنوبی با ۱۰۰درصد و کمترین در مازندران با ۲۷/۸۵ درصد است.

وی خاطرنشان کرد: نسبت آبادی‌های دارای مدرسه راهنمایی پسرانه در سال۸۵ معادل ۷۸/۲۷ درصد، آبادی‌های دارای مدرسه راهنمایی دخترانه ۰۹/۷۷ درصد، دارای دبیرستان پسرانه۶۲/۴۲ درصد و دارای دبیرستان دخترانه را

۴۵/۰۱ درصد بود.