محمد جواد لاریجانی لغو دیدار حسن روحانی با خاویر سولانا را با توجه به جوسازی‌های غرب و ایجاد این شائبه که ایران به سمت تعلیق می‌رود بسیار به جا و به موقع توصیف کرد.

به گفته معاون بین‌الملل قوه قضائیه روحانی از سیاستمداران و دیپلمات‌های بسیار باسابقه و گزیده‌گوی کشورمان است و فعال بودن وی در عرصه سیاست خارجی و نیز سطح جهانی برای‌جمهوری اسلامی ایران منافع خوبی در بر خواهد داشت. لاریجانی در مورد لغو دیدار و گفت‌وگوی روحانی با سولانا مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی تصریح کرد: لغو این دیدار اقدام بسیار درستی بود نه از جهت مطالبی که آقای روحانی می‌گویند، ایشان قطعا از مواضع نظام حمایت می‌کنند. منتهی غربی‌ها جوری تبلیغات را شروع کرده بودند که گویی ایران از مسیر فعلی مذاکراتش سرخورده شده و می‌خواهد به بحث تعلیق تغییر موضع دهد؛ بنابراین دیپلماتی که معروف بوده به ایجاد تعلیق او را فعال می‌کنند.

وی یادآور شد: یک چنین موضوعی اصلا صحت ندارد و این از تیزهوشی روحانی بود که وقتی این شرایط را دید مذاکرات با سولانا را به زمان دیگری موکول کرد.

وی در پاسخ به دیدگاه گروهی که معتقدند حسن روحانی پس از انتخاب‌هاشمی رفسنجانی به ریاست مجلس خبرگان فعالیت گسترده‌تری را آغاز کرده‌است، تاکید کرد: روحانی شخصیت مستقلی است که البته با‌هاشمی روابط بسیار نزدیکی دارد.لاریجانی ابراز امیدواری کرد که در طی سال‌های آینده ایران برای مسائل منطقه‌ای ابتکارهای مختلفی ارائه دهد که نمونه ی آن در عراق، منطقه‌ی خلیج‌فارس، لبنان و فلسطین می‌تواند بروز و ظهور یابد.

وی تاکید کرد‌: تحرک دیپلماسی ما نباید صرفا به تحرکات دیپلمات‌هایمان تنزل پیدا کند و باید محورهای ابتکاری برای مسائل مهم بین‌المللی ارائه کند.

معاون وزیر خارجه اسبق کشورمان با اشاره به موضع‌گیری‌های اخیر خصمانه فرانسه علیه کشورمان با بیان اینکه نباید فکر کنیم فرانسه در گذشته موضع مناسبی در زمینه بحث فعالیت‌های هسته‌ای ایران داشته است، تصریح کرد: ممکن است بیانات فرق کند، اما در مجموع فرانسوی‌ها با ایران موضع مناسب و خوبی نداشته‌اند و در گذشته نیز شیراک، رییس‌جمهوری سابق فرانسه نیز اظهاراتی به صورت تلویحی علیه کشورمان مطرح کرده بود.

وی ادامه داد: وضعیت قبلی فرانسه در عمل خیلی بهتر از وضعیت فعلی نبوده است و در طول جنگ تحمیلی نیز شاهد بودیم که هواپیماهای سوپر استاندارد به دولت عراق قرض داد تا علیه ما استفاده کند، با توجه به این مسائل باید تصویر ما از دولت‌ها واقع‌بینانه باشد.

لاریجانی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه در شرایط فعلی عراق، آمریکایی‌ها با مخالفت‌های داخلی مواجهند، یادآور شد: کشته‌هایی که امروز آمریکا در عراق می‌دهد واقعیت‌هایی است که برای مردم این کشور قابل قبول نیست بنابراین آمریکا با پیچیدگی‌های مقابله با کشته شدن سربازان خود در عراق مواجه است. از طرف دیگر امروز اگر آمریکا بخواهد از عراق خارج شود باید به بسیاری از مسائل از طرف مردم و گروه‌های آمریکایی پاسخ دهد.

این صاحب نظر مسائل بین‌المللی و سیاسی با بیان اینکه با این تفاصیل مذاکرات ایران و آمریکا می‌تواند ثمربخش باشد، یادآور شد: این مذاکرات می‌تواند شرایط بعد از خروج آمریکا از عراق را به نفع مردم این کشور تغییر دهد و جنگ داخلی در عراق اتفاق نیفتد. این مذاکرات می‌تواند تنش موجود در منطقه را تا حدی کاهش دهد و نیز باعث کاهش تنش میان ایران و آمریکا می‌شود. از این رو می‌توانیم به آمریکایی‌ها در این مذاکرات ثابت کنیم که هدف ما از نفوذ در عراق پر‌کردن خلاهای قدرت نیست و تنها در جهت منافع مردم عراق است.

لاریجانی با توجه به این مسائل ظرفیت‌های مذاکره ایران با آمریکا را بسیار بالا توصیف کرد که استفاده از این ظرفیت‌ها و تحرک بخشیدن به آن‌ها مساله‌ای دو طرفه است.

وی ادامه داد: معتقد نیستم که این مذاکرات بی‌ثمر بوده است، بلکه معتقدم از پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های موجود به اندازه کافی بهره نبرده است.