دو دستگی در گروه 1+5

دنیای اقتصاد- جمعه بعداظهر به وقت واشنگتن معاونان وزرای امور خارجه پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل و آلمان (۱+۵) به میزبانی نیکلاس برنز، معاون کاندولیزا رایس گردهم آمدند تا درباره پیش‌نویس قطعنامه سوم تحریم علیه ایران گفت‌وگو کنند. گرچه برنز این مذاکرات را سازنده خواند، اما برخی دیپلمات‌ها خبر می‌دهند که پکن و مسکو با تشدید تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران مخالفت می‌کنند. واشنگتن پست هم نوشته است که این مقاومت برلین، لندن و واشنگتن را به حمایت از ایده برنارکوشنر وزیر خارجه فرانسه مبنی بر وضع تحریم‌هایی خارج از سازمان ملل که می‌توان بر آن بسته تحریم‌های «اتحادیه اروپایی و آمریکا» نام نهاد، سوق می‌دهد و با ایجاد دو دستگی در ۱+۵، این گروه کارآیی خود را در شورای امنیت از دست خواهد داد.

پنج عضو دائم شورای امنیت و آلمان جمعه شب در واشنگتن درباره تصویب تحریم‌های بیشتر علیه ایران در شورای امنیت سازمان ملل متحد رایزنی کردند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، معاونان وزیران امورخارجه کشورهای آمریکا، روسیه، چین، انگلیس، فرانسه و آلمان، پس از تبادل نظر درباره برنامه هسته‌ای ایران و اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران، مذاکرات خود را «جدی و سازنده» توصیف کرده و اعلام کردند رویکرد «مسیر دوگانه» متقاعد کردن ایران به توقف غنی سازی از راه مذاکره و اعمال تحریم را درقبال تهران پیگیری خواهند کرد.

نیکلاس برنز، معاون وزیر امورخارجه آمریکا از جانب بقیه شرکت کنندگان در نشست دیشب مدعی شد: مذاکرات جدی و سازنده بود. درباره مفاد قطعنامه جدید شورای امنیت سازمان ملل متحد و نیز احتمالات مذاکرات ادامه دار با ایران به تفصیل بحث شد.

برنز افزود: آنها تعهد خود را به حفظ رویکرد مسیر دوگانه درقبال فعالیت‌های هسته‌ای ایران مورد تاکید مجدد قرار دادند.

به گزارش رویترز درحالی که فرانسه و انگلیس قویاً از موضع آمریکا در به تصویب رساندن تحریم‌های جدید علیه ایران در شورای امنیت حمایت می‌کنند، روسیه و چین با این امر مخالف هستند.

دیدار رایس و کوشنر

وزیر امور خارجه آمریکا پس از دیدار با همتای فرانسوی خود در واشنگتن، بر همسویی سیاست‌های خصمانه کاخ سفید و الیزه علیه ایران با هدف وادار کردن کشورمان به صرف نظر کردن از حقوق مسلم هسته‌ای خود تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از آسوشیتدپرس، وزیر امورخارجه آمریکا پس از دیدار با همتای فرانسوی خود در واشنگتن گفت: دو کشور درباره اعمال فشار علیه ایران برای کنار گذاشتن برنامه هسته‌ای‌اش توافق دارند.

کاندولیزا رایس و برنارد کوشنر، پس از این دیدار، در کنفرانس خبری مشترکی بر لزوم تصویب تحریم‌های جدید علیه ایران تاکید کردند.

رایس در این کنفرانس خبری گفت: به اعتقاد من هیچ اختلافی در اصل بین نگرش ما به وضعیت ایران و آنچه جامعه بین‌المللی باید انجام دهد، وجود ندارد.

وی در پاسخ به این پرسش که آمریکا به دنبال تصویب چه نوع تحریم‌هایی در شورای امنیت است، اظهار کرد: مسدود شدن دارایی‌های اشخاص را بررسی کرده‌ایم. از ممنوعیت‌های صدور ویزا استفاده کرده‌ایم. فکر می‌کنم راه‌های زیادی برای گسترش این تلاش‌ها وجود دارد.کوشنر نیز با اشاره به دعوت اخیر پاریس از اتحادیه اروپا برای تحریم‌های مستقل علیه ایران گفت: کشورهای اروپایی درحال بحث درباره تحریم‌هایی هستند که نظام بانکی و منافع صنعتی ایران را هدف قرار می‌دهد.

مخالفت لاوروف با جنگ

وزیر امور خارجه روسیه تاکید کرد: انجام هرگونه عملیات نظامی علیه ایران پیامدهای فاجعه باری برای منطقه خواهد داشت.

سرگئی لاوروف در مصاحبه‌ای با شبکه دوم تلویزیون روسیه گفت: چنین اقدامی همچنین با توجه به کلیدی بودن منطقه خلیج فارس، بیشتر کشورهای غربی را از نظر تامین انرژی و نفت با بحران مواجه خواهد ساخت.

وزیر خارجه روسیه گفت: ایران برای حل مساله اتمی باید به خواست‌های جامعه بین‌المللی در مورد برنامه هسته‌ای خود که در مصوبات شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد، فرمول بندی شده‌اند، واکنش سازنده نشان بدهد.

لاوروف با اشاره به حق ایران برای دسترسی به انرژی هسته‌ای برای اهداف صلح آمیز گفت: تهران باید کاملا به پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای پایبند باشد.

به عقیده وزیر امور خارجه روسیه، توافق‌های اخیر ایران با آژانس، گویای این بوده که رهبران این کشور جدی بودن موقعیت را کاملا درک می‌کنند.

لاوروف گفت: من در این امر علایم مثبت می‌بینم و ما باید تا انجام تمامی تعهدات بین ایران و آژانس منتظر بمانیم.

وی در پاسخ این سوال که مقامات ایران برای مصون ماندن کشور خود از مداخله بیگانگان باید چه گام‌هایی بر دارند، گفت: جامعه بین‌المللی بارها به تهران اعلام کرده که سخنانی از سوی برخی مقامات ایران مبنی بر نادیده گرفتن حق موجودیت هر کشوری در جهان ، غیر قابل قبول است. وی افزود: چنین مواضعی به حل عادلانه بحران هسته‌ای ایران کمک نخواهد کرد.

همراهی آلمان با تحریم‌ها

حزب حاکم آلمان اعلام کرد که دولت ائتلافی آنگلا مرکل از تحریم‌های بیشتر علیه ایران برای وادار کردن این کشور به کنار گذاشتن برنامه هسته‌ای صلح آمیز خود حمایت می‌کند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پایگاه خبری بلومبرگ، روپرت پولنز، رییس کمیته امورخارجی پارلمان آلمان دیروز در مصاحبه‌ای گفت: آلمان نباید در پذیرش تحریم‌های بیشتر در صورت ضرورت درنگ کند. اکنون به نظر می‌رسد بررسی تشدید اقدامات بجا باشد.

پولنز که عضو حزب اتحادیه دموکرات مسیحی وابسته به مرکل است، این سخنان را همزمان با انتشار خبر تشدید کنترل‌های دولت آلمان بر صادرات قطعات کشتی و هواپیما به ایران برای محدود کردن استفاده نظامی از این تجهیزات در خلیج فارس بیان می‌کند.

حزب سوسیال دموکرات آلمان نیز که عضو دیگر دولت ائتلافی مرکل است، با تحریم‌های یکجانبه اتحادیه اروپا علاوه بر تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه ایران موافق است. هانس اولریخ کلوزه، معاون کمیته امورخارجی پارلمان که وابسته به این حزب است، دراین باره گفت: پیشنهاد فرانسه مفید است. اگر تحریم‌ها توسط شورای امنیت به تصویب نرسد، این جنبه واقعی به خود می‌گیرد.

اختلاف درباره تحریم

مقام‌های آمریکایی و اروپایی درباره جلب موافقت اعضای گروه موسوم به ۱+۵ با تشدید تحریم‌ها علیه ایران کم امید هستند و در بین اعضای این گروه اختلاف‌های عمیقی برای تحریم‌های بیشتر علیه تهران وجود دارد.

روزنامه واشنگتن پست به نقل از مقام‌های آمریکایی و اروپایی نوشت: آمریکا و همپیمانان اروپایی آن آماده می‌شوند تا تحریم‌های بیشتر نظامی و اقتصادی خودشان را علیه ایران در صورتی اعمال کنند که روسیه و چین با رای به قطعنامه جدید درباره تشدید تحریم‌ها مخالفت کنند.

یک دیپلمات غربی گفت: دیپلماسی جدایی، نوعی تحریم‌های خود خواسته را بر ایران اعمال می‌کند.

وزارت امور خارجه آمریکا میزبان گفت‌وگوهای گروه ۱+۵ برای ترسیم پارامترهای یک قطعنامه جدید علیه ایران بود. به گفته مقام‌ها از هیات‌های مختلف، اختلاف‌های عمیق بین آمریکا و اروپایی‌ها از یک طرف و چین و روسیه از طرف دیگر بر سر ماهیت و زمانبندی این تحریم‌ها باقی است.

در ادامه این مطلب به نقل از یک مقام آمریکایی ادعا شده است: ما می‌خواهیم که همه منفذها را ببندیم و فضای تنفس را سخت کنیم.

اما روسیه و چین هم در برابر میزان و گستره و هم زمانبندی اقدامهای تنبیهی تحمیل شده از سوی دولت بوش مقاومت کرده‌اند. مقام‌های آمریکایی و اروپایی گفتند: مسکو و پکن ترجیح می‌دهند که اجازه دهند فرایند آغاز شده از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دو ماه دیگر و احتمالا بیشتر به پایان برسد. طرح آژانس از ایران می‌خواهد تا به پرسش‌های مربوط به فعالیت‌های گذشته خود پاسخ دهد.

به گفته منابع اروپایی، روسیه همچنین خواستار هیچ گونه اقدامی برای صدور قطعنامه جدید تا پیش از دیدار ۱۶ اکتبر (۲۴ مهر ماه) ولادمیر پوتین رییس جمهوری روسیه از تهران نیست.

در ادامه این مطلب آمده است: واشنگتن و همپیمانان آن که از تاخیر و اختلافات دیپلماتیک ناامید شده‌اند در حال توسعه یک مسیر موازی با تلاش‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد هستند.

مقام مذکور در وزارت امور خارجه آمریکا گفت: ما به مسیر (شورای امنیت) سازمان ملل ادامه خواهیم داد، اما همچنین راه آمریکا - اتحادیه اروپایی را هم داریم.

مقام‌های ارشد غربی گفتند: آنها این مساله را برای پکن و مسکو روشن کرده‌اند که وقتی صدور قطعنامه سوم با تاخیر مواجه شود و یا بسیار ضعیف باشد، می‌خواهند به طرف بسته تحریم‌های آمریکا - اتحادیه اروپایی حرکت کنند.