در همایش صلح 2008 می‌نوازد

نگاه سوم - حسین علیزاده، نوازنده و موسیقی‌دان ایرانی برای شرکت و اجرای برنامه در همایش صلح تابستان سال ۲۰۰۸ به نیویورک می‌رود. این همایش سپتامبر سال ۲۰۰۸ به مناسبت فاجعه یازدهم سپتامبر برپا می‌شود و از تمام کشورهای دنیا هنرمندان موسیقی مخالف جنگ در آن به اجرای کنسرت می‌پردازند. وی در این باره می‌گوید: یک نهاد غیردولتی در آمریکا که در زمینه صلح فعال است، این همایش را برگزار می‌کند که حدود سه سال است که مشغول انجام مقدمات این برنامه هستند. هنوز مشخص نشده که من قرار است به تنهایی در این همایش، برنامه اجرا کنم یا همراه گروه هم‌آوایان، جزئیات بیشتر در آینده مشخص می‌شود. حسین علیزاده که در روزهای ۱۴ تا ۱۶ شهریور همراه با گروه هم‌آوایان در تهران به اجرای زنده پرداخت، با خبرگزاری فارس درباره کنسرت‌های تابستان امسال به گفت‌و‌گویی انجام داده است که در ادامه می‌خوانید.حسین علیزاده، در ارزیابی خود از دلایل کنسرت‌های پیاپی بزرگان موسیقی در تابستان امسال افزود: شرایط موسیقی بسیار نابسامان شده بود و کم‌کم بیم این می‌رفت که یک دلزدگی و دل‌سردی در اهل موسیقی بوجود بیایید و اصولا فکر به اجرای کنسرت از ذهن ما دور شود اما یک نیروی جمعی در من و دیگر همکارانم باعث برگزاری چنین کنسرت‌هایی شد و در واقع یک شوق و یک رقابت سالمی باعث گردید که ما بگوییم، هستیم و مخاطبان خودمان را داریم. وی افزود: در این فصل موسیقی‌های خوبی ارائه و همه چیز در اختیار مخاطبان قرار گرفت. در عین حال نیز آنها با استقبالشان بیان کردند که اگر شما یک قدم مثبت برای ما بردارید ما صدها قدم برایتان بر می‌داریم و این چیزی بود که متاسفانه فقط در تهران نسبت به موسیقی نشان داده شد.

این آهنگساز ادامه داد: به عقیده من اگر اهل موسیقی این اتفاق را در طی سال با همین روحیه ادامه دهند، شادی به سراغ جامعه می‌آید و روحش تازه می‌شود. به نظر من خیلی از مسوولان نسبت به این هنر که خوراک روح است، غافل شده‌اند، البته آن هم خوراک روحی که سنخیت و سرمایه فرهنگی ما است.

وی با اشاره به تعبیر موسیقی فاخر در بیان وزیر ارشاد ضمن بیان تفاوت این موسیقی با موسیقی تبلیغاتی افزود: در موسیقی فاخر دولت نباید حکم کند بلکه موسیقی فاخر در ذهن هنرمند معنا می‌شود و اتفاق می‌افتاد.

علیزاده در عین حال گفت: به طور کلی در اجراهای تابستان ارگان‌ها همکاری خوبی کردند و همکاران ما هم با دلسردی خودشان مقابله و با دلگرمی کنسرت‌هایشان را برگزار کردند.

«علیزاده» درخصوص تاثیر حضور «لطفی»، پس از ۲۵ سال در ایران و اظهارات انتقادی وی، در برپایی کنسرت‌های بزرگان موسیقی در تابستان امسال گفت: حضور آقای «لطفی» خیلی مبارک است اما متاسفانه ایشان برخورد مناسبی با همکارانشان نکردند. ۲۵ سال که ایشان نبودند ما با تمام مشکلات حاکم بر موسیقی دست و پنجه نرم کردیم که البته خیلی‌ از این مشکلات از حافظه جامعه حذف شده است. در همین شرایط سخت کنسرت‌های بسیاری برگزار، موسیقی‌های خوبی ساخته و آثار ماندگاری خلق شد اما متاسفانه تمام اینها در صحبت‌های آقای لطفی به صورت منفی قلمداد شد.

وی تصریح کرد: در گذشته نوازنده کمانچه خیلی کم و تنها به چند نفر محدود می‌شد اما در حال حاضر خانم‌ها و دختران جوان این ساز را که خیلی‌ها اکراه داشتند طرف آن بروند، دست می‌گیرند و به چه زیبایی می‌نوازند. همچنین تعداد نوازنده‌های این ساز در عرض این ۲۵ سال افزایش یافته و اینها نکاتی است که باید به خوبی ببینم و نباید نفس بودن چنین مساله‌ای را فراموش کنیم.