دنیای اقتصاد - ماجراهای دنباله‌دار اتوبوس‌های تندرو، موسوم به «BRT»، ابهام در اعتبار داشتن یا نداشتن مجوزهای جدید و قدیم طرح ترافیک، ساخت مونوریل و پرداخت اعتبارات مترو تهران و حتی تعیین قیمت بلیت آن و مشارکت دولت در یارانه اختصاص یافته به این منظور محل درگیری لفظی شهرداری تهران و وزارت کشور در طول ماه‌های اخیر شده است. اختلاف‌نظر شهرداری تهران و وزارت کشور با موضع‌گیری اخیر محمدباقر قالیباف که نصب ایستگاه‌های اتوبوس شهرداری را به زمان تحویل اتوبوس‌های چپ در، BRT از سوی دولت حواله کرده است وارد مرحله‌ای تازه‌ای شد.

این اظهارنظر شهردار تهران در حالی ابراز شده است که وزیر کشور چند روز پیش چپ در بودن اتوبوس‌های BRT را فاقد موضوعیت دانسته و گفته بود: شهرداری می‌تواند با اتوبوس‌های یک کابینه هم طرح را اجرا کند. از سوی دیگر، معاون عمرانی وزیر کشور روز بعد از آن، گفت: شهرداری سفارشی برای خرید اتوبوس‌های BRT نداده است و وزارت کشور هم دستور خرید جدید ندارد و تنها برای اتوبوس‌های دوکابینه‌ای که از قبل سفارش داده شده بود، اقدام خواهیم کرد.

به گزارش ایسنا، قالیباف در پاسخ به سوال خبرنگاران در خصوص ایستگاه‌های BRT و مشکلات به وجود آمده برای مردم در ایستگاه‌ها، خاطرنشان کرد: علت تاخیر در نصب ایستگاه‌های خط BRT این است که باید هماهنگی بیشتری برای ایمنی و مسایل مربوط به کارت مسافران صورت گیرد، اما صراحتا اعلام می‌کنیم که اگر امروز تصمیم بگیریم، ظرف مدت حداکثر دو هفته، ۲۸ ایستگاه را از میدان آزادی تا دپوی شرق نصب خواهیم کرد.

وی ادامه داد: به دلیل قرار گرفتن ایستگاه‌های اتوبوس BRT در وسط خط، اتوبوس‌های مربوط به آن باید حتما چپ‌در باشند و علت دیگر این که ایستگاه‌های اتوبوس BRT هنوز نصب نشده‌اند، این است که تعداد اتوبوس‌های چپ‌در فعلی ما جوابگوی این خط نیست و وزیر کشور در جلسه‌ای مشترک قول داده است که از طریق تولیدات داخلی و خرید خارجی اتوبوس‌ها را تامین کنند، بنابراین هر روزی که دولت اتوبوس‌ها را به ما تحویل دهند، شهرداری تهران ظرف یک هفته ایستگاه‌ها را به طور کامل نصب می‌کند. شهردار تهران اظهار کرد: به لحاظ فنی هیچ اتوبوس BRT در نقاط مختلف دنیا نمی‌تواند راست‌در باشد. شهردار تهران در حالی از اتوبوس‌های BRT صحبت کرد که وزارت کشور اصلا این خطوط را BRT نمی‌داند.

از سوی دیگر و در مواجهه جدید شهرداری و دولت، مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل ترافیک درباره مجوزهای جدید طرح ترافیک گفت: مجوزهای جدید طرح ترافیک معتبر است و شهرداری به وظایف قانونی خود در این خصوص عمل کرده است. این در حالی است که در هفته‌های اخیر خبرهای متفاوتی از اعتبار مجوزهای جدید و قدیم طرح ترافیک از سوی مسوولان ابراز شد. در همین خصوص سخنگوی شورای شهر گفت: فرمانداری فقط بر اعتبار مجوزهای قبلی تاکید دارد و فرمانداری تهران نیز گفته بود که تنها مجوزهای قبلی آرام ترافیک تا زمان مشخص شدن تکلیف مجوزهای جدید اعتبار دارد و مجوزهای جدید معتبر نیستند و نیروی انتظامی باید در این خصوص عمل کند.

در همین رابطه،‌ رییس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی نیز تاکید کرد: از نظر پلیس راهنمایی و رانندگی برچسب‌های طرح ترافیک صادر شده از درجه اعتبار ساقط نیست. به گزارش خبرگزاری مهر، سردار محمد رویانیان در نشست خبری خود با خبرنگاران، با اشاره به ممنوعیت فعالیت خودروهای شخصی در امر جابه‌جایی مسافر این مساله را مطرح کرد. وی گفت: بعد از اینکه زمان ممنوعیت اعلام شد، تنها تاکسی‌ها، مسافربرهای آرم‌دار و آژانس‌ها، حق جابه‌جایی مسافر را دارند و اجازه نخواهیم داد هیچ خودرو شخصی در این بحث وارد شود.

مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک هم گفت: محدوده طرح ترافیک در حال حاضر با مشکلات زیادی روبه‌رو است و در صورت افزایش تعداد خودروها، محدوده طرح معنی خود را از دست می‌‌دهد. محمود صفارزاده گفت: معتبر دانستن مجوزهای قدیم طرح ترافیک را درست نمی‌‌دانم و در صورت انجام این عمل و با توجه به توزیع مجوزهای جدید، ۱۰‌درصد به شمار خودروهای مجاز به تردد در این محدوده افزوده می‌‌شود.

وی تصریح کرد: با توجه به افزایش تعداد تاکسی‌ها و خودروهای عمومی، اتخاذ اینگونه تصمیمات، مشکلات ترافیک را افزایش داده و پیچیده تر می‌‌کند و باعث ایجاد ترافیک سنگین در محدوده طرح ترافیک می‌‌شود.

همچنین عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: فرمانداری در مورد نرخ آرم طرح ترافیک توافق کرده بود و بعد از موافقت اول مخالفت دوم صورت گرفته که دلایل آن را نمی‌دانم و انگیزه این اعتراضات نیز مشخص نیست.

محمدعلی نجفی به خبرگزاری مهر گفت: مساله طرح ترافیک کاملا روشن است و قانون به صراحت بیان کرده که تعیین قیمت مجوز طرح ترافیک بر عهده شهرداری است و شهرداری نیز در ارتباط با مجوز طرح ترافیک مطابق قانون عمل کرده است.

وی افزود: شهرداری نرخ‌های طرح ترافیک را مانند سال‌های گذشته به شورا اعلام و توضیحات لازم را به اعضا داده بود و هیچ یک از اعضای شورا نیز اشکالی بر آن وارد نکردند و نرخ‌های اعلام شده توسط شهرداری به تایید شورا رسیده بوده و تنها با توجه به قانون شورا مصوبه‌ای را در این خصوص نداشته است.

این سرگردانی و اختلاف‌نظر، شرکت متروی تهران را نیز برای دریافت سهم دولت از یارانه بلیت دچار مشکل کرده است.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو اعلام کرد: براساس توافق‌های اولیه قرار بود، دولت ۵۰درصد از یارانه بلیت افراد را پرداخت کند که پس از مدتی این رقم به ۳۰درصد کاهش یافت و این در حالی است که دولت هرگز به وعده خود در طول ۴ سال اخیر عمل نکرده است.

ربیعی در مراسم افتتاح ساختمان مرکزی شرکت بهره برداری مترو با بیان این مطلب افزود: سهم شهرداری تهران از یارانه بلیت مترو ۴۵‌میلیارد تومان در سال است که در دو سال گذشته به موقع این سهم پرداخت شده است اما از سهم ۲۰‌میلیارد تومانی دولت با وجود گذشت ۶ ماه از سال هنوز یک ریال بابت یارانه بلیت دریافت نشده است.

وی در ادامه افزود: سهم شرکت بهره‌برداری مترو برای پرداخت هزینه‌ها از فروش بلیت تامین می‌شود اما بخش اعظم اعتبارات باید توسط شهرداری و دولت پرداخت شود.

ربیعی با اشاره به اجرای نرخ جدید قیمت بلیت‌های مترو اظهار کرد: با اعمال نرخ جدید بلیت‌های مترو فروش بلیت‌های اعتباری ۱۰‌درصد افزایش یافته و صف‌های طویل خرید بلیت در اکثر ایستگاه‌ها به شدت کاهش داشته است.