امیدوارم سهمیه دیگری برای بنزین تعیین نشود

حداد عادل نگارش نامه به رهبری درباره اقدام دولت در ادغام شوراها را تایید کرد

دنیای اقتصاد - غلامعلی حداد عادل، رییس مجلس شورای اسلامی روز گذشته در نشستی که دو شورای اسلامی یکبار با خبرنگاران رسانه‌های گروهی برگزار می‌کند، در پاسخ به سوال خبرنگار پارلمانی دنیای اقتصاد در خصوص اعلام هرازچند یکبار سهمیه‌های جدید بنزین و اظهارات برخی از نمایندگان مبنی بر شکست طرح سهمیه‌بندی بنزین تصریح کرد: کمیته سوخت مجلس با اعتقاد به این که تخصیص صد لیتر سهمیه برای بنزین می‌تواند دغدغه مردم برای سفرهای تابستانی و رفت‌وآمد دانش‌آموزان به مدرسه را برطرف سازد، صد لیتر بنزین به عنوان سهمیه سفر اختصاص داد.

حداد عادل افزود: تاکید دارم به نحوی عمل شود که مردم تصور نکنند سهمیه‌های دیگری در راه است اگر چنین تصوری در مردم ایجاد شود مدیریت مصرف سوخت امکان‌پذیر نخواهد بود.

وی ادامه داد: صرفه‌جویی و مدیریت سوخت ضروری است و این امر مستلزم آن است که مردم دقیقا بدانند چقدر سهمیه در اختیار دارند و برای آن برنامه‌ریزی کنند. رییس مجلس خاطر نشان کرد: امیدواریم بعد از این شاهد این نوع نوسانات نباشیم و اجازه دهیم مردم عادت خودشان را در مصرف بی‌رویه بنزین تغییر دهند و صرفه‌جویی صورت گیرد.

حداد عادل در خصوص اظهار نظر برخی از نمایندگان در مورد شکست طرح سهمیه‌بندی بنزین گفت: تصریح می‌کنم مشکلاتی که وجود دارد باید با بررسی کارشناسی حل شود و قطعا به دلیل گستردگی موضوع، مواردی هست که احتیاج به بررسی و تصمیم‌گیری جدید دارد. دولت سعی کرد با واگذاری اختیارات به استانداران موارد ضروری را حل کند.

رییس مجلس تاکید کرد: من در عین حال که نسبت به مساله سهمیه‌بندی حساس هستم به ادامه سهمیه‌بندی با خوش‌بینی نگاه می‌کنم. حداد عادل در خصوص این بخش از سوال که سرپرست فعلی وزارت نفت از تهیه لایحه‌ای ۵/۱میلیارد دلاری برای برداشت از حساب ذخیره و واردات بنزین خبر داده است، گفت: مجلس اصرار دارد اهداف اصلی طرح سهمیه‌بندی که صرفه‌جویی در برداشت از حساب ذخیره ارزی است به طور کامل تامین شود.

رییس مجلس درخصوص سرنوشت لایحه مدیریت خدمات پاسخ داد: خوشخبتانه رایزنی‌های مجلس با دولت به نتیجه رسید و کمیسیون مشترک رسیدگی به این لایحه در آخرین بررسی خودش با پیشنهاد دولت موافقت کرد و آن را به تصویب رساند.

وی تصریح کرد: اکنون می‌توانیم این لایحه را دوباره به شورای نگهبان ارسال کنیم و امیدواریم با این مقدمات کلی شده لایحه به تصویب شورای نگهبان برسد و نهایی شود و دولت اجرای آن را آغاز کند.

رییس مجلس گفت: طبیعی است اگر غیر از این شود، یعنی شورای نگهبان لایحه را تصویب نکند برای مجلس راهی جز مجمع تشخیص مصلحت نمی‌ماند.

حدادعادل در مورد بررسی لایحه اجرای اصل ۴۴ و اظهارات برخی از نمایندگان مبنی بر اینکه لایحه ناقص است گفت: تلاش شد این لایحه تا آنجا که ممکن است جامع وبی‌نقص باشد ولی اگر در آینده معلوم شد نقصی دارد یا اصلاحیه نیاز دارد مثل هر قانون دیگری اصلاح خواهد شد.

گزارش روز سه‌شنبه احمدی‌نژاد از اجرای برنامه چهارم توسعه، محور سوال یکی‌دیگر از خبرنگاران بود، حدادعادل در این باره پاسخ داد: باید از رییس‌جمهوری تشکر کنیم بعد از مدت‌ها به مجلس تشریف آورد و گزارش سال ۸۴ را تقدیم کرد احتمال می‌دهم همانطور که گزارش سال ۸۴ روز سه‌شنبه تقدیم شد، گزارش اجرای برنامه در سال ۸۵ نیز طبق وعده رییس‌جمهوری مقارن با تقدیم بودجه به مجلس عرضه شود.

رییس مجلس ادامه داد: بنده ضرورتی نمی‌بینم که پیشاپیش در مورد زمان ارائه گزارش اظهار نگرانی کنیم و انتقاد را جلوتر از وعده داده شده آغاز کنیم.

وی در مورد انتقادات نمایندگان به مبهم و کلی بودن گزارش دولت نهم از اجرای برنامه تصریح کرد: طبیعی است ما در مجلس همیشه شاهد اختلاف‌نظر بوده‌ایم، ممکن است عده‌ای نظر مثبت و عده‌ای نظر منفی داشته باشند، شما می‌توانید نظرات را ببینید اگر صحبت‌ها کارشناسی باشد ان‌شاءا... گوش شنوایی هست و اگر فقط مقاصد سیاسی باشد خوشبختانه مردم تشخیص خواهند داد.

خبرنگاری در مورد تغییر چارچوب کلی لایحه بودجه و کارشناسی مرکز پژوهش‌ها و ارائه طرح جدید پرسید رییس مجلس گفت: در اینکه بودجه به شکلی که سال‌های قبل به مجلس عرضه می‌شد قابل انتقاد بود، شکی نیست و همه شاهد بودیم که در مجلس از چندهزار پیشنهاد نمایندگان، تنها چند ده پیشنهاد به تصویب می‌رسید این حکایت از آن دارد که یک جای کار ایراد دارد.

وی افزود: تحول در شکل لایحه بودجه ضروری است اما اینکه تحول، چگونه باید باشد هنوز مجلس و دولت به یک تصمیم نهایی نرسیده‌اند، دولت تمرینی کرده و به مجلس عرضه کرده و ممکن است مجلس نظراتی داشته باشد.

حدادعادل از تشکیل جلسه‌ای با دولت در این زمینه نیز خبر داد و افزود: با رییس‌جمهوری در این‌باره صحبت کرده‌ام. قرار است بعد از سفر ایشان به نیویورک، جلسه‌ای دیگر داشته باشیم و سعی خواهیم کرد دیدگاه‌های خود در مورد لایحه بودجه را به دولت بگوییم. امیدواریم سازوکاری پیدا شود.

حداد عادل در پاسخ به پرسشی درباره کاهش ساعت کار اداره‌ها و مدارس در ماه مبارک رمضان از سوی دولت گفت: مجلس موضوع را بررسی کرد، من نظر مجلس را به دولت ابلاغ کرده‌ام. خبرنگاران از رییس مجلس پرسیدند، نظر شما چه بوده است، اما حدادعادل حاضر به پاسخگویی نشد و به طنز تکرار کرد که «نظرم را به دولت گفته‌ام».

در ادامه نشست خبری رییس مجلس در پاسخ به سوالی در مورد نامه وی به مقام معظم رهبری و گله از دولت در ادغام شوراها گفت:‌ بنده نگرانی خودم را به عنوان رییس مجلس از ادغام شوراها به آن صورت که اعلام شد به رهبری اعلام کردم.

وی تاکید کرد: این نگرانی از دوجهت بود یک مغایرت قانونی که بنده استنباط می‌کردم و دیگر نگرانی از باب وظایف و جایگاهی که این شوراها بر عهده داشتند.

حدادعادل گفت: مقام رهبری از مجلس و دولت خواستند با همکاری و همفکری دیدگاه کارشناسانه خود را در میان بگذارند و سعی کنند که به یک راه‌حل برسند. رییس مجلس ادامه داد: من دغدغه رییس‌جمهوری در کثرت شورای‌عالی که در آن مشروعیت دارند را درک می‌کنم و معتقدم کثرت شوراها باعث اتلاف وقت رییس‌جمهوری و به تاخیر افتادن تصمیم‌گیری می‌شود و با اصل موضوع موافق هستم اما شیوه ادغام و آنکه تکلیف برخی شوراها مانند شورای آموزش و پرورش در آینده چه خواهد شد، نیاز مند یک رایزنی است که در دستور کار صحبت‌ها با دولت قرار دارد.