انتقاد شدید رایس از البرادعی

همراهی آلمان با آمریکا، مخالفت روسیه با تحریم

دنیای اقتصاد- کاندولیزا رایس به مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هشدار داد: ضرب‌الاجل بین‌المللی برای توقف فعالیت‌های هسته‌ای در ایران را پیچیده‌تر نسازد و گفت: بهتر است دیپلماسی برعهده دیپلمات‌ها گذاشته شود.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس کاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه آمریکا، افزود: وظیفه هیچ کس نیست که الزاماتی را که شورای امنیت سازمان ملل به ایران دستور داده به اجرا درآورد، ناچیز بشمرد یا اهمیت آن را کم در نظر بگیرد. آسوشیتدپرس افزود: اگرچه رایس به محمد البرادعی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به نام اشاره نکرد، اما به طرح وی اشاره داشت که تلاشی برای ممانعت از تصویب سومین دور از تحریم‌های سازمان ملل علیه برنامه هسته‌ای ایران در نظر گرفته می‌شود.

البرادعی روز دوشنبه گفت: کشورهایی که از تلاش‌های وی انتقاد می‌کنند، باید تا پایان سال جاری میلادی منتظر بمانند تا ببیند آیا ایران به سوالات باقی مانده پاسخ می‌دهد یا خیر.

رایس مدعی شد: امکان دارد ایران در توافقش با آژانس برای حل مسائل باقی مانده صادقانه عمل نکند.

رایس گفت: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی وظیفه دیپلماسی را بر عهده ندارد. آژانس یک نهاد فنی است و همه وظیفه‌اش بازرسی از تاسیسات هسته‌ای، ارائه گزارش و به اجرا درآوردن توافقات هسته‌ای است.

وزیر امور خارجه آمریکا، عنوان کرد: شورای حکام و مدیرکل آژانس در جایی که به آنها تعلق ندارد آزادانه عمل می‌کنند.

وی به خبرنگارانی که او را در سفرش به خاورمیانه همراهی می‌کردند گفت: عناصر بسیاری وجود دارد که آژانس باید نسبت به آنها نگران باشد و یکی از عناصری که باید در خصوص ایران نسبت به آن نگران باشد این است که چه زمانی آنها به توافقاتی که امضا کرده‌اند عمل می‌کنند.

رایس روز سه‌شنبه توافق اخیر آژانس با ایران را «چیز خوبی» خواند.

وی ادعا کرد: اما این اولین باری نیست که ایرانی‌ها توافقی حاصل می‌کنند تا آن را زیرپا بگذارند.

وزیر امور خارجه آمریکا گفت:واشنگتن و شرکایش با درخواست برای سومین دور از تحریم‌های شورای امنیت ادامه خواهد داد و وی در ماه جاری با دیگر اعضای ۱+۵ درباره تحریم‌ها علیه ایران مذاکره خواهد کرد.

رایس اظهار کرد: باور داریم مسیر دیپلماتیک می‌تواند، کارایی داشته باشد اما باید به طور همزمان با مجموعه‌ای از مشوق‌ها و غیر مشوق‌ها به این کار پرداخت.

وی از اظهار نظر درباره سخنان برنار کوشنه، وزیر امور خارجه فرانسه مبنی بر اینکه جهان باید برای جنگ با ایران آماده شود خودداری کرد.

تکاپو برای تحریم

خبرگزاری فرانسه به نقل از وزارت امور خارجه آمریکا گزارش داد: آمریکا در حال تهیه پیش‌نویس قطعنامه تحریم‌های جدید علیه ایران است. این خبرگزاری به نقل از شان مک کورمک، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گزارش داد: آنچه در حال انجام آن هستیم کار کردن بر روی عناصر یک قطعنامه است. ما برخی از آن ایده‌ها را بر روی کاغذ آورده‌ایم.

وی افزود: ما به همراه پنج عضو دائم شورای امنیت و آلمان مذاکراتی درباره این مساله داریم.

قرار است روز جمعه در واشنگتن نشستی با میزبانی نیکلاس برنز، معاون وزیر امور خارجه آمریکا در امور سیاسی و با حضور مدیران سیاسی وزارت امور خارجه فرانسه، انگلیس، روسیه، چین و آلمان برگزار شود.

مک کورمک در این باره گفت:موضوع بررسی قطعنامه از اولویت برخوردار است و افزود: ما قصد داریم درباره عناصر یک قطعنامه و نیز زمان آن گفت‌وگو کنیم.

وی ادامه داد: کاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه آمریکا قرار است روز ۲۸ سپتامبر در نیویورک با دیگر همتایانش در کشورهای عضو ۱+۵ دیدار و مذاکره کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اظهار کرد: امیدواریم که این نشست‌ها و مذاکرات توپ را به جلو بیندازد. این روند با سرعتی که ما تمایل داشته‌ایم پیش نرفته است. اما این امری عادی در خصوص قطعنامه‌های شورای امنیت است. سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا با اشاره به تلاش‌های این کشور و متحدان اروپایی‌اش برای تنظیم متن پیش‌نویس‌ قطعنامه تحریم‌های جدید علیه ایران، در عین حال به دشوار بودن روند تصویب این قطعنامه اذعان کرد.

مک کورمک اعتراف کرد: سرعت روند تنظیم قطعنامه سوم آنطور که مورد نظر آمریکا بود، پیش نرفته است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا کاندولیزا رایس و برنار کوشنه، وزرای امورخارجه آمریکا و فرانسه در دیدار روز جمعه خود در واشنگتن درباره اقدام نظامی مشترک علیه ایران صحبت خواهند کرد، گفت: انتظار می رود این مذاکرات صرفا درباره فعالیت‌های دیپلماتیک

باشد.

اشتاین مایر به دنبال رایس

معاون وزیر امور خارجه آلمان اعلام کرد این کشور آماده است تا تحریم‌های بیشتری بر ایران در مناقشه مربوط به برنامه هسته‌ای تهران اعمال کند.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از خبرگزاری آلمان از برلین،‌ گرنات ارلر در مصاحبه با این خبرگزاری در برلین گفت: تا زمانی که ایران از اجرای درخواست‌های جامعه بین‌الملل برای تعلیق غنی‌سازی اورانیوم خودداری کند، فشارها باید ادامه پیدا کند.

وی گفت: ما در کنار شرکای خود درباره تحریم‌های بیشتر بحث و تصمیم‌گیری خواهیم کرد.

معاون فرانک والتر اشتاین مایر در ادامه اظهارات خود از ادعاهای تند برنار کوشنه وزیر امور خارجه فرانسه حمایت کرد که مدعی شده بود جهان باید برای اوضاع وخیم‌تر در قبال ایران آماده باشد.

این در حالی است که صدراعظم و وزیر امور خارجه آلمان در واکنش به سخنان جنگ‌طلبانه مقام‌های فرانسوی علیه ایران بار دیگر مخالفت برلین را با اقدام نظامی علیه تهران اعلام کردند.

به گزارش خبرگزاری آلمان، سخنگوی صدراعظم آلمان با اعلام این خبر افزود: آنجلا مرکل و فرانک - والتر اشتاین مایر صدراعظم و وزیر امور خارجه این کشور بار دیگر مخالفت دولت برلین را با اعمال هر گونه گزینه نظامی علیه ایران اعلام کرده و علاقه‌مندی خود را برای تداوم رایزنی‌ها به منظور حل و فصل پرونده هسته‌ای تهران ابراز داشتند.

به نوشته این منبع خبری، وزیر امور خارجه آلمان پیشنهادی را مبنی بر تداوم رایزنی‌های دیپلماتیک مطرح کرده است.

مخالفت روسیه

کفیل وزارت امور خارجه روسیه تاکید کرد مسکو تنها راه‌حل مساله هسته‌ای ایران را از سرگیری هرچه سریع‌تر مذاکرات و خودداری از اقدام نظامی می‌داند و اعمال تحریم‌ها صرفا مذاکرات آتی را دشوارتر خواهد ساخت.

به گزارش روزنامه «راسیسکایا گازیه تا»، سرگی لاوروف تاکید کرد، روسیه خواستار انجام مذاکرات هرچه سریع‌تر با ایران در رابطه با مساله هسته‌ای آن است. به گفته وی، این به این معنا است که تماس‌ها بین خاویر سولانا و علی لاریجانی باید هرچه زودتر از سرگرفته شوند.

لاوروف همچنین اظهار کرد که تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا در رابطه با ایران، مراحل آتی مذاکرات در رابطه با حل مساله هسته ای ایران را با مشکل مواجه می‌سازد.

این مقام بلندپایه روس تاکید کرد: آمریکا و اتحادیه اروپا قصد دارند تحریم‌های شدیدی بر ضد ایران اعمال کنند. ولی اگر جامعه جهانی توافق کرده است که به‌طور مشترک روی این مساله کار شود و این توافقات در تصمیمات شورای امنیت سازمان ملل متحد تحقق یابد، پس هدف از تحریم‌های یک‌جانبه غرب چیست؟

لاوروف معتقد است که شورای امنیت سازمان ملل متحد نباید در تصمیم‌گیری‌های خود درباره ایران از چارچوب حمایت از اقدامات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خارج شود و در حال حاضر اخبار خوبی از آژانس به گوش می‌رسد مبنی بر اینکه ایران به توافقات خود با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی عمل می‌کند و تلاش در این راستا باید دنبال شود.