ابداعات سبز عصر انرژی‌های نو
شادی آذری
اگر با پیشگامان فناوری‌های سبز صحبت کنید، به شما خواهند گفت که این روزها وقت کمتری را صرف دستیابی به انرژی‌های تجدیدپذیر می‌کنند در عوض بیشتر وقت خود را صرف مدیریت کمبود مواد، نیروی کار و ظرفیت تولید می‌کنند.

آنها به جای آنکه به دنبال بازارهای جدید باشند، تمرکز خود را بر روی زمینه‌های عملی معطوف داشته‌اند.
به عنوان مثال، اینکه چگونه کارخانه‌های جدید تاسیس کنند در حالی که هزینه تولید محصولات خود را کاهش می‌دهند و خدماتشان را رقابتی‌تر می‌کنند.
در ایالات‌متحده سال گذشته انرژی‌های تجدیدپذیر و صنایع مربوط به بهره‌وری انرژی نزدیک به یک‌تریلیون دلار درآمد داشته‌اند و برای 5/8میلیون نفر اشتغالزایی کرده‌اند.این اعداد که براساس مطالعه یک مرکز مشاوره‌ای در واشنگتن دی‌سی به نام منیجمنت اینفورمیشن سرویس به دست آمد، با سرعت روزافزون در حال رشد است.
در نیمه اول سال ۲۰۰۷میلادی سرمایه‌گذاران ۹/۱میلیارد دلار در شرکت‌های انرژی‌های نوی آمریکا و اروپا سرمایه‌گذاری کردند که این میزان ۱۰درصد بیشتر از مدت مشابه سال ۲۰۰۶ بود و رکوردی را برجای گذاشت.
فناوری‌های انرژی‌های نو، به خصوص در بخش انرژی خورشیدی و سوخت‌های زیستی، از پرطرفدارترین زمینه‌‌های سرمایه‌گذاری هستند که طی سال‌جاری تاکنون بیش از یک‌میلیارد دلار جذب کرده‌اند، اما تازه‌ترین زمینه داغ انرژی اینفوتک است. انرژی اینفوتک نرم‌افزاری است که برای یافتن راه کاهش هدرروی در همه‌چیز طراحی شده است. از کاهش هدرروی در سیستم‌های روشنایی و عملیات تولید گرفته تا شبکه تجهیزات کارخانه‌ای.اگر با مردم عادی در مورد قیمت انرژی یا تغییرات جوی صحبت کنید چنین چیزی را از آنها خواهید شنید: تکنولوژی همه مشکلات را نمی‌تواند حل کند. اما دانشمندان و سرمایه‌گذاران در حال دستیابی به چنین رویایی هستند. ثروتمندان رو به شرکت‌هایی آورده‌اند که اختراعاتی متحول‌کننده ارایه می‌دهند. از باتری‌های جدید گرفته تا صفحه‌های خورشیدی با بهره‌وری بالا در کنار همه ابداعات و اختراعاتی که این روزها شاهد آن هستیم، فناوری‌های سبزی امروز مورد استفاده قرار می‌گیرند که مصرف انرژی، استفاده از مواد و هزینه‌های فعالیت‌های اقتصادی و مصرف‌کنندگان را کاهش می‌دهند. در اینجا شش مورد از فناوری‌ها، فرآیند‌های اقتصادی و ابداعات مالی که آماده استفاده یا نزدیک به آماده شدن هستند و می‌توانند تاثیر بسزایی در زندگی بشر بر جای بگذارند به شما معرفی می‌شوند:

لامپ هوشمند
دیگر این سوال مطرح نیست که آیا لامپ‌های عادی از دور کنار می‌روند یا نه. بلکه سوالی که باقی‌مانده است این است که چه زمانی این اتفاق می‌افتد و کدام فناوری سرانجام می‌تواند شعله‌های بزرگ‌ترین اختراع بیش از یک قرن پیش توماس ادیسون را سرانجام خاموش کند.در برخی از ایالت‌های آمریکا قوانین جدید دولتی مبنی‌بر بهره‌وری بیشتر از نیروی روشنایی است.طی سال‌های اخیر چراغ‌های فلورسنت پیچی انقلاب عظیمی را به‌وجود آورده‌اند. این اختراع که از لحاظ هزینه باعث تعجب شده بود به لحاظ کیفیت روشنایی نیز تحولی عظیم به‌وجود آورد.این لامپ‌ها در خرده‌فروشی‌هایی چون وال مارت و هوم دیپوت عرضه می‌شوند. این لامپ‌ها که مصرفی معادل یک پنجم لامپ‌های عادی دارند، اگرچه قیمتی بیشتر از لامپ‌های عادی دارند اما در طول زمان به خاطر آنکه عمری ۸برابر لامپ‌های عادی دارند مقرون‌به صرفه‌ترند.

نورطبیعی
واضح است که نور روز ارزان‌ترین شکل روشنایی است. اما در عمل استفاده از امتیاز آن دشوار است.به‌علاوه‌ تلاش‌های نوین در زمینه استفاده از روشنایی در جهت خلاف استفاده از نور پنجره‌ها پیش می‌رود. حتی در دفاتر کاری که دیوارهای شیشه‌ای دارند کارکنان معمولا هیچ کنترلی بر روشنایی ندارند چون فضا یا روشن است یا تاریک. هم‌اکنون نسل جدیدی از کنترل‌کننده‌های حسگر می‌توانند تعبیه شوند که متناسب با افزایش نور خورشید نور داخل ساختمان را تنظیم کنند. در فرودگاه بین‌المللی دالاس فورت ورث، فناوری جدید شرکت اکسیس تکنولوژی این امکان را فراهم آورده است که هر یک از قطعات فوقانی ساختمان به طور مجزا ورودی نور خود را تنظیم کند. شیشه پنجره‌های نزدیک‌تر به نور تا ۷۰درصد تاریک می‌شود در حالی که منبع روشنایی داخلی‌تر ساختمان کمتر تاریک می‌شود. در فضاهای با نور طبیعی مناسب، این روش می‌تواند مصرف برق را تا حدود ۲۰درصد کاهش دهد.

لامپ‌های بادوام
لامپ‌های مقرون به‌صرفه‌تر اما از نوع لامپ‌های قدیمی پابرجای پای لامپ‌های کم‌مصرف جدید می‌گذارند.این لامپ‌ها که ظاهری چون لامپ‌های قدیمی نیز دارند یک دهم انرژی لامپ‌های قدیمی را مصرف می‌کنند و عمری حدود ۵۰۰۰۰ ساعت دارند (یعنی اگر ۱۲ساعت در روز روشن باشند عمرشان به بیش از یازده سال خواهد رسید.) این نوع لامپ‌ها هم‌اکنون در زمینه‌های مختلف مورد مصرف قرار می‌گیرند و حتی می‌توان گفت جای لامپ‌های جدید کم‌مصرف را هم گرفته‌اند.از چراغ خطر خودرو گرفته تا گوشی‌های همراه و لامپ تصویر تلویزیون‌ها موارد مصرف گوناگون این لامپ‌ها هستند. در محیط‌های تجاری چون مغازه‌های خرده‌فروشی که لامپ‌ها دائما می‌سوزند، این نوع لامپ‌ها جای لامپ‌های هالوژنی را هم گرفته‌اند. به زودی نوعی از این لامپ‌ها که مخصوص مصرف خانگی است به بازار خواهد آمد. قیمت این لامپ‌ها هنوز به صورت رسمی اعلام نشده است اما انتظار می‌رود برای ۴۵، ۵۰ و ۷۵وات بین ۶ تا ۸دلار باشد.

خودروهای پرسرعت الکتریکی
نمی‌توان منکر اعجاب‌انگیزی خودروهای الکتریکی در عرصه صنعت خودروسازی شد. سازندگان خودروی تسلارودستر، با طراحی جیمز باندی‌اش، ثابت کرده است که یک خودروی الکتریکی که با نیروی الکترون‌ها کار می‌کند، چندان نیازی به رسیدگی ندارد. سرعت در این خودرو که با صدها باتری لیلون کار می‌کند در چهار ثانیه از صفر به ۶۰ متر بر ساعت می‌رسد و بدین ترتیب در عمل از هرگونه خودرویی که در دنیا تولید می‌شود پیشی می‌گیرد. طبیعتا قیمت آن هم به سبک فیلم‌های جیمزباند (۰۰۷) بالغ بر ۱۰۰هزار دلار است. با توجه به اینکه خودروهای الکتریکی آلودگی تولید نمی‌کنند، خودرویی چون تسلا به طرز قابل‌توجهی در کاهش گازهای گلخانه‌ای موثر است و نسبت به خودروهای بنزینی از برتری بیشتری برخوردار است.

خودروهای خیابانی الکتریکی
در طیف دیگر صنعت خودروسازی تحولی بسیار بزرگ در حال وقوع است. فروش دوچرخه‌های الکتریکی، خودروهای توپ‌ جمع‌کن بازی گلف و آنچه به نام NEV یا خودروهای الکتریکی گشت‌وگذار در همسایگی خانه نامیده می‌شود، بسیار افزایش یافته است. اگرچه این خودروهای با فناوری پایین معمولا نمی‌توانند سرعتی بیش از ۳۵متر بر ساعت داشته باشند یا بیش از ۲۰ تا ۳۰مایل را بپیمایند، اما ثابت کرده‌اند که تقاضای واقعی برای خودروهای کوچک است. در ایالات متحده، پیشتاز تولید خودروهای الکتریکی یا ZAP به تازگی با همکاری موسسه نستا‌لون فاندینگ توانسته است خرید خودروهای الکتریکی را به روش خودروهای عادی درآورد. یعنی به صورت پرداخت ماهانه. در اروپا شرکت Th!nk یک وسیله نقلیه چهارچرخ تولید کرده است که نحوه فروش آن مانند رایانه مارک دل به صورت اینترنتی خواهد بود.

خودروهای هیبریدی پلاگ‌این
برای ایالت‌هایی چون کالیفرنیا که به طور جدی موظف به کاهش گاز دی‌اکسیدکربن و آلاینده‌ها شده‌اند، خودروهای هیبریدی پلاگ‌این بهترین تعدیل‌کننده بین بهره‌وری بالا، برد بالا و فناوری هستند که برای اولین‌بار نزدیک به عرضه شده‌اند. این خودروها سوخت‌های زیستی چون اتانول و بیودیزل می‌سوزانند و کمک می‌کنند که سوخت مایع قابل تولید در داخل کشور مورد استفاده بیشتر قرار گیرد. شرکت تویوتا پس از تاخیر در عرضه خودروی پریوس پلاگ‌این خود به خاطر آنکه مطمئن شود باتری‌های پیشرفته لیلون آن‌ از ایمنی کافی برخوردار است، ارزان است و در حجم زیاد در دسترس است، اکنون قصد دارد تا سال ۲۰۱۰ این خودروی خود را به عرضه عمومی برساند. جنرال‌موتورز از برنامه‌ زمانبندی خود در عرضه خودروی پلاگ‌این که ولت نام داشت عقب‌مانده است.