دنیای اقتصاد - افتتاح فاز دوم بندر شهیدرجایی تکمیل شده و افتتاح آن بستگی به زمان حضور رییس اول رییس‌جمهوری در منطقه دارد. این توضیحی بود که مدیرعامل سازمان بنادر و کشتیرانی در پاسخ به تاخیر تکمیل فاز دوم بندر شهیدرجایی داد. به گفته او مقرر شده بود این فاز در ماه رمضان افتتاح شود ولی داودی اعلام کرد بعد از ماه رمضان حاضر می‌شود. روز گذشته نشستی به مناسبت روز جهانی دریانوردی برگزار شد. در این نشست مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی، مدیرعامل سازمان بنادر و کشتیرانی، معاون بازرگانی مدیرعامل شرکت ملی نفتکش حاضر شدند تا پیرو شعار سازمان بین‌المللی دریانوردی به چالش‌های زیست‌محیطی پاسخ دهند. اما در جلسه اتفاقی که افتاد دفاع سازمان‌های مختلف از حوزه تحت اختیارشان بود، بدون اینکه مشخص شود سطح برنامه‌ها و عملکرد سازمان‌های دریایی چقدر توانسته چالش‌های محیط‌زیستی را کاهش دهد.مدیرعامل سازمان بنادر و کشتیرانی در مورد روند عملکرد سازمان برای حذف معروقه‌های ‌دوران جنگ تحمیلی توضیح داد: برای خروج مغروقه‌ها در اروند محدودیت‌های وجود دارد که باعث شده به‌رغم جلسات مختلف با مسوولان عراقی توافقات اجرایی حاصل نشده است ولی آماده هستیم به محض مشارکت عراقی‌ها کار خروج این معروقه‌ها را انجام دهیم.

خبرنگاری در مورد روند کند توسعه ترانزیت صحبت کرد و طاهری در پاسخ گفت: قوانین و مقررات و قیمت‌های تمام شده ترانزیت باید به نحوی اصلاح شود که برای صاحبان کالا به صرفه و اقتصادی باشد. در پنج ماهه ۸۶ حمل‌ونقل کانتینری ۲۵درصد بیش از مدت مشابه سال ۸۵ بوده است. در خلیج فارس نزدیک ۲۰میلیون TEU کانتینر در حال تردد است که به دنبال افزایش سهم خود از آنها هستیم.

دنیای اقتصاد در مورد آسیبی که به واسطه آب توازن کشتی‌ها به دریای شمال و جنوب وارد شده صحبت کرد و پرسید چه برنامه برای محدود شدن ورود کشتی‌هایی که آب توازن خود را در مرز ایران تخلیه می‌کنند دارند. طاهری در پاسخ گفت: تاکنون به دلیل نارسایی‌های قانونی برخورد با آلاینده‌ها کامل نبود ولی با اصلاح قانون مرجع مبارزه با آلودگی در دریا به طور رسمی به عهده سازمان بنادر قرار گرفته است بر همین اساس توافقنامه‌ای با روسیه امضا شده که یکی از مسائل آن ملاحظات زیست‌محیطی است. او ادامه داد در دریای خزر مشکل آلاینده‌ها زیاد است و در قالب پروتکل و مشترکی بین کشورهای همسایه باید حل شود. سیرین در تایید صحبت‌های طاهری گفت:‌ «مشکل عمده ما نداشتن وفاق فراملی است و ما هنوز یک رژیم حقوقی با کشورهای مجاور نداریم». او درخصوص مشکلی که به واسطه آب توازن کشتی‌ها ایجاد شده گفت:‌ کشتی‌های روس به دلیل خروج آب توازن خود در دریای شمال یک نوع عروس دریایی را وارد دریای خزر کردن که حیات کیلکا ماهیان را تهدید کرده در نتیجه، هم ‌خواهان اجرای مدیریت آب توازن هستیم، همان مدیریتی که در دریای سیاه اتفاق می‌افتد.» در حال حاضر وقتی کشتی‌های ایرانی از دریای مدیترانه به سمت دریای سیاه حرکت می‌کنند مورد بازرسی قرار می‌گیرد و طبق قوانین آب توازن خود را عوض می‌کند. ولی این اتفاق در آب‌های ایران نمی‌افتد.

در این نشست خبرنگاری در مورد تاثیر آلاینده‌های نظامی پرسید.

در مقابل طاهری گفت آماری دقیق در مورد این آلاینده‌ها نداریم اما به قطع حجم آلودگی نیروهای نظامی خارجی بسیار زیاد است.

اما در مقابل آلایندگی تجهیزات نظامی داخلی بسیار کم است.

در این نشست همچنین مدیرعامل کشتیرانی به خبرنگاران پاسخ داد.

به گفته محمدصادق داجمر ۸۰درصد آلودگی‌های خلیج فارس ناشی از سکوهای نفتی و حمل‌و‌نقل دریای است در حالی که در آب‌های بین‌المللی ۸۰درصد آلودگی ناشی از فاضلاب کارخانه‌ها و تنها ۱۰درصد ناشی از حمل‌و‌نقل دریای است.