سخنگوی وزارت امورخارجه ایران در واکنش به اظهارات کوشنه گفت: در شرایطی که موضوع فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران از دستور کار اجلاس اخیر وزرای اتحادیه اروپا خارج شده، اظهارات کوشنه نه تنها با سیاست کلان اتحادیه در رابطه با جمهوری اسلامی ایران همخوانی ندارد، بلکه با هدف زیر سوال بردن صلاحیت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز مطرح شده است. سیدمحمدعلی حسینی گفت: به نظر می‌رسد که وزیر امورخارجه فرانسه سیاست کلی اتحادیه اروپا را فراموش کرده است. سخنگوی وزارت امورخارجه افزود: استفاده از الفاظ بحران زا مغایر با منزلت و جایگاه تاریخی، فرهنگی و تمدنی فرانسه بوده و همخوانی این الفاظ با راهبردهای بی‌نتیجه مقام‌های آمریکا، نشانگر تاثیر القائات غیرواقعی و اطلاعات غلط دیگران است که تامین‌کننده منافع فرانسه نخواهد بود. سخنگوی وزارت امورخارجه با اشاره به پیروی برخی مقام‌های فرانسه از مقام‌های آمریکایی خاطرنشان کرد: همسویی اظهارنظرهای مقام‌های فرانسه با مواضع قدرت‌های سلطه‌گر، به اعتبار فرانسه در افکار عمومی جهان به ویژه خاورمیانه آسیب خواهد رساند و ما امیدواریم اینگونه اظهارات شکلی بوده و ناشی از دیدگاه‌های واقعی و راهبردی فرانسه نباشد.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز هشدار داد که اگر دولت فرانسه بخواهد به مواضع غیر منطقی خود در مورد جمهوری اسلامی ایران ادامه دهد، مجلس شورای اسلامی عکس‌العمل‌های شدیدی را اتخاذ خواهد کرد. علا‌ء‌الدین بروجردی در گفت‌وگو با ایرنا افزود: با اتخاذ چنین مواضعی از سوی فرانسه، دلیلی ندارد، میلیاردها یورو با فرانسه تعامل اقتصادی داشته باشیم.

وی تاکید کرد: فرانسه باید از ملت ایران عذرخواهی کند. وی تصریح‌کرد: درصورتی که مواضع آقای کوشنه، مواضع دولت جدید فرانسه در عرصه سیاست خارجی باشد، طبیعی است در مجموعه همکاری‌های جمهوری اسلامی ایران با این کشور تاثیر خواهد گذاشت. مخبر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز با اشاره به اظهارات خصمانه رییس جمهوری و وزیر امور خارجه فرانسه علیه جمهوری اسلامی ایران خواستار تجدیدنظر در سطح روابط ایران با فرانسه شد.

کاظم جلالی در گفت‌وگو با خبرنگاران پارلمانی افزود: همیشه این انتقاد وجود داشته که سطح روابط اقتصادی ما با سطح روابط سیاسی همخوانی ندارد. وی تاکیدکرد: دولت باید سریعا در سطح روابط با فرانسه تجدیدنظر کند به ویژه در صنایع خودروسازی که برخلاف سیاست‌های کلی کشور است.

فرانسه که سومین شریک تجاری ایران در اروپا است، ۶/۵درصد بازار ایران را در اختیار دارد. این کشور همچنین با ۸/۵میلیارد دلار بزرگ‌ترین طلبکار بانکی ایران است. این کشور که قراردادهای بزرگ نفت و گاز با ایران دارد، تلاش زیادی برای مشارکت در پروژه ۵میلیارد دلاری گازی نوباکو مبذول داشته و روزانه بیش از ۱۰۰هزار بشکه نفت از ایران می‌خرد.