ساختار تشکیلاتی معاونت برنامه‌ریزی ریاست‌جمهوری هنوز مشخص نیست

دنیای اقتصاد - معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهوری در حالی از تلاش دو ماهه این معاونت برای تنظیم و آماده‌سازی لایحه بودجه سال ۸۷ خبر داد که هنوز پس از گذشت بیش از دو ماه از انحلال سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و تشکیل معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست‌جمهوری، تشکیلات سازمانی و شرح وظایف این معاونت مشخص نشده است. منصور برقعی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس گفت: از دو ماه قبل تاکنون جلسات منظم ستاد بودجه معاونت برنامه‌ریزی ادامه داشته و تنظیم لایحه بودجه را پیگیری می‌کند تا لایحه در آذر ماه تقدیم مجلس شود.

برقعی البته توضیح نداد که ستاد بودجه به موجب کدام ساختار تشکیلاتی در معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست‌جمهوری تشکیل شده و به آماده کردن پیش‌نویس لایحه بودجه پرداخته است.

در همین حال یک مقام آگاه به خبرگزاری فارس گفت: نمودار سازمانی معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست‌جمهوری طی دو هفته آینده ابلاغ می‌شود و پس از آن کار بررسی بخشنامه بودجه برای ابلاغ به معاونت برنامه‌ریزی استانداری‌ها آغاز می‌شود.

این مقام آگاه تصریح کرد: تاکنون به دلیل مشخص نبودن شرح دقیق وظایف، به نظر نمی‌رسد که کار خاصی برای بررسی بودجه سال ۸۷ انجام شده باشد.

بودجه ۸۷ با ماکت جدید

اما برقعی، فارغ از تشکیلات سازمانی و شرح وظایف، همچنین از تنظیم لایحه بودجه سال ۸۷ با «ماکتی جدید» خبر داد و گفت: درباره ماکت جدید بودجه، آماده کردن بخشنامه بودجه و چارچوب عمومی لایحه با مجلس تعامل و رایزنی‌هایی داشته‌ایم و اینها به موازات هم در حال پیشرفت هستند.

معاون رییس‌جمهوری در خصوص ماکت جدید بودجه این‌گونه توضیح داد: تلاش داریم تبصره‌های بودجه را که وقت زیادی از مجلس در هنگام بررسی بودجه می‌گیرد و تنها موردی است که توسط کمیسیون‌ها و صحن علنی مورد بررسی قرار می‌گیرد، به شکل قانون دائمی، قبل از ارایه لایحه تقدیم مجلس کنیم.

وی افزود: بدین‌ترتیب بخش عمده کار که رسیدگی به تبصره‌ها در زمان رسیدگی به بودجه است، کاهش پیدا خواهد کرد.

برقعی تاکید کرد: وقتی تبصره‌ها به صورت قانون دائمی در آید و جدا شود، حجم بودجه کاهش پیدا ‌کرده و محدود به یک سری جداول خواهد شد که تصویر اعداد و ارقام بودجه را ارائه می‌دهند.

وی در خصوص تحولات سازمان مدیریت پس از ادغام نیز گفت: نگاهی که در مجموعه معاونت فعلی وجود دارد، راهبردی‌تر و کلان‌تر است. اعتقاد ما این است که مغز دولت بخش ستادی تمامی دستگاه‌های دولتی است و این منحصر به معاونت برنامه‌ریزی نیست.

وی افزود: با توجه به رویکرد عدم تمرکز، این رویه را برای برنامه‌ریزی هم قائل هستیم و اعتقاد داریم در استان‌ها شورای برنامه‌ریزی استانی و در دستگاه‌های اجرایی، معاونت‌های برنامه‌ریزی می‌توانند به خوبی جزئیات مربوط به بخش خود را راهبری کنند.

برقعی در عین حال اظهار کرد: خلایی که داریم این است که سمت و سوی حرکت کلان و راهبردی خود را تنظیم کنیم. کاری که باید در ساختار معاونت برنامه‌ریزی ریاست ‌جمهوری انجام ‌شود و بیشتر به برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی گرایش پیدا کنیم.