اتحادیه اروپا از توافقنامه ایران و آژانس حمایت می‌کند

کارل دوگوخت، وزیر امور خارجه بلژیک گفت : اتحادیه اروپا و بلژیک از توافقنامه ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی حمایت می‌کنند.

به گزارش اداره ‌کل اطلاعات و مطبوعات وزارت امور خارجه، دوگوخت در دیدار با منوچهر متکی وزیر امور خارجه ایران اظهار کرد که توافقنامه اخیر تهران و آژانس، زمینه دور جدیدی‌ از همکاری‌ها را بین دو طرف ایجاد کرده است. وزیر امور خارجه ایران نیز در این دیدار اظهار کرد: گفت‌و‌گوهای ایران و آژانس نشان داد که راه گفت‌و‌گو و توافق ایران و آژانس، فرایند سازنده و ثمربخشی بوده است.

متکی با تشریح مناسبات دوجانبه و ظرفیت‌های گسترده موجود برای تبیین مناسبات با اروپا و بلژیک تصریح کرد: زمینه‌ها و ظرفیت‌های متنوعی در بخش‌های انرژی، سرمایه‌گذاری مشترک، اجرای پروژه‌های مورد توجه بین ‌دو کشور وجود دارد.

وی افزود: روند و ظرفیت قراردادهای مختلف جمهوری اسلامی ایران با اروپا در سال‌جاری به طور فزاینده‌ای گسترش یافته است.

وزیر امور خارجه درباره تحولات عراق و افغانستان گفت: رویکردهای غلط آمریکا در عراق و افغانستان، موجب رشد افراط گرایی‌در این دو کشور شده است.

تحویل گروگان‌ بلژیکی

استیفان بوو، تبعه بلژیکی که از دست اشرار در جنوب شرقی ایران آزاد شده بود، شنبه شب در مراسمی در دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه تحویل مقامات بلژیک شد.

در این مراسم که منوچهر متکی، وزیر امور خارجه نیز حضور داشت، استیفان بوو، تبعه آزاد شده تحویل کارل دوگوخت وزیر امور خارجه بلژیک و خانواده‌اش شد.

وزیر امور خارجه بلژیک در این مراسم از تلاش‌های ایران برای آزاد کردن تبعه بلژیکی قدردانی کرد و خواستار توسعه مناسبات و همکاری‌های ایران و بلژیک در زمینه‌ مبارزه با تروریسم،‌ مواد مخدر و اشرار شد. استیفان بوو ۲۸ساله به همراه مادرخود کارلا وان دون ایکوت دوازدهم اگوست در جنوب شرق ایران بدست اشرار ربوده شدند که کارلا ۲ روز بعد آزاد و استفان نیز دیروز بعد از یک ماه آزاد و تحویل وزیر خارجه این کشور در تهران شد.

کمک نیم میلیون یورویی بلژیک

وزیر امور خارجه بلژیک گفت: این کشور یک کمک نیم میلیون یورویی برای تامین مالی یک پروژه مبارزه با مواد مخدر و جنایات سازمان یافته در ایران اختصاص داده است.

وی پس از مراسم تحویل گروگان آزاد شده بلژیکی از دست اشرار در گفت‌و‌گو با خبرنگاران در محل دفتر مطالعات سیاسی و بین‌الملل وزارت امور خارجه در تهران افزود: این کمک نشانه‌تشکر از ایران و فعالیت‌های این کشور در مبارزه با مواد مخدر است.

وزیر امور خارجه بلژیک با بیان این که مبارزه با مواد مخدر مبارزه‌ای مشترک است و باید آن را به سرانجام برسانیم، گفت: ما از آزادی تبعه بلژیکی از سوی ایران یاد گرفتیم که با یکدیگر کار کنیم و این امر اثر خوبی در روابط آینده دو کشور خواهد داشت.

دوگوخت با بیان اینکه تلاش برای آزادی گروگان‌های بلژیکی منجر به افزایش آگاهی ما در ارتباط با مشکل مواد مخدر و تولید انفجاری آن شد، تصریح کرد: مایل هستم تا تشکر دولت بلژیک را از این اقدام فوق‌العاده و خستگی‌ناپذیر ایران برای آزادی استفان بوئو اعلام کرده و در این زمینه ما از نزدیک شاهد تلاش‌ها و همکاری‌های زیادی به طور دوجانبه بودیم.

وی افزود: با توجه به این که شفافیت و اعتماد زیادی بین ایران و بلژیک وجود داشت، این امر به دو طرف اجازه داد تا با هم تبادل اطلاعات داشته باشند.

وزیر امور خارجه بلژیک تاکید کرد: آزادی گروگان‌های بلژیکی همچنین به ما فرصت داد تا با ایران درباره تعمیق روابط و مناسبات دو کشور از جمله در زمینه مسایل منطقه‌ای و بین‌المللی، موضوع هسته‌ای و حقوق بشر و متقاعد کردن و کسب اجازه دادگاه برای دیدار یک پدر ایرانی با فرزند خود در بلژیک و سایر مسایل گفت‌وگو کنیم. دوگوخت تصریح کرد: ما از آمادگی تهران برای مذاکره با اتحادیه اروپا در زمینه حقوق بشر و پرونده‌هسته‌ای که‌بسیار مشکل ولی برای ما آشنا است استقبال می‌کنیم.

وی افزود: در شورای حکام طرحی در دست اقدام است که به ما اجازه می‌دهد تا ماه نوامبر به راه حلی در زمینه موضوع هسته‌ای ایران دسترسی پیدا کنیم و حداقل آن منجر شدن به از سرگیری همکاری‌ها است تا از این طریق بتوانیم به نتیجه مثبت برسیم و شورای حکام در ماه نوامبر یک تصمیم مثبت بگیرد.

وزیر امور خارجه بلژیک با اشاره به ادامه مذاکرات بین خاویر سولانا و لاریجانی خاطرنشان کرد: این مذاکرات زمینه را برای تفهیم مسایل به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و بالعکس مهیا کرد و ما باید مسایل را تا ماه نوامبر حل کنیم و امیدواریم به این هدف برسیم.

دوگوخت با اشاره به عضویت بلژیک در شورای حکام و همبستگی اعضای آن افزود: ما باید برای شفافیت کامل در مورد مسایلی که باقیمانده است تلاش کنیم.

وزیر امور خارجه بلژیک همچنین در پاسخ به سوالی در ارتباط با تروریسم و حضور منافقین در این کشور گفت:سازمان منافقین‌در فهرست سازمان‌های تروریستی اتحادیه اروپا است و دیدار مریم رجوی از این کشور به دعوت خانم لیزا، رییس سابق مجلس سنا انجام شد و من در این پرونده سنا را مورد انتقاد قرار دادم و کاملا مخالف عقیده سنا بودم و آن را غیرقابل قبول و بی‌موقع خواندم، چرا که ما نباید تروریسم را خوب و بد بشناسیم.

تروریسم، خوب و بد ندارد

متکی نیز در ارتباط با موضوع تروریسم و برخورد اروپا با این موضوع با بیان این که تروریسم خوب و بد ندارد و باید برخورد دوگانه را با این موضوع متوقف کرد، گفت: مواضع ما کاملا روشن است و امیدواریم اروپا نسبت به پدیده تروریسم، برخورد شفاف و واحدی داشته باشد.

وی با اشاره به این که تروریسم و افراطی گری در منطقه حاصل سناریوی آمریکایی، دلارهای نفتی و آموزش در همین منطقه‌است، افزود: امروز افراطی‌گری و تروریسم در افغانستان گریبان مردم آن کشور و نیروهای خارجی را گرفته است و کسانی که باد می‌کارند، بدانند که باید توفان درو کنند.

وزیر امور خارجه‌با بیان اینکه مدارک و شواهد لازم در مورد گروه تروریستی منافقین در ایران وجود دارد، گفت: ۱۶هزار نفر بر اثر اقدامات تروریستی منافقین در ایران به‌شهادت رسیده‌اند که باید به آنان رییس‌جمهوری، نخست‌وزیر‌، چهار وزیر و نمایندگان مجلس را نیز اضافه کرد.

متکی افزود: حتما باید کشورهای غربی از این تناقض خارج شوند و با پدیده شوم تروریسم یکپارچه برخورد کنند و تهران امیدوار است تا نگاه وزیر امور خارجه بلژیک، اساس برخورد با این گروه تروریستی در آینده شود.

وزیر امور خارجه درباره موضوع هسته‌ای نیز گفت: ابراز رضایت بسیاری از کشورها از روند جدید مناسبات و همکاری‌ها بین ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نشان می‌دهد که طریق درست از اول نیز همین بوده‌است و بر اساس یک تصمیم سیاسی پرونده به‌شورای امنیت سازمان ملل رفت و مسیر نادرستی یافت و امیدواریم این همکاری‌ها به حل نهایی این مساله منجر شود.

متکی درباره موضوع حقوق بشر نیز گفت: تهران در قالب‌ها و چارچوب‌های گذشته آمادگی دارد تا گفت‌و‌گوهای حقوق بشر خود را با بلژیک و کشورهای اروپایی انجام دهد.

وی افزود: ما دغدغه‌ها و نگرانی‌هایی نسبت به کشورهای اروپایی داریم، مانند بازداشتگاه‌های مخفی آمریکا در اروپا، اهانت به ارزش‌های مسلمانان جهان و مقدسات آنان و اسلام‌ترسی و اسلام‌ستیزی که اینها مانع نزدیکی ملت‌ها و تفاهم آنها با یکدیگر است و ما امیدواریم با رفع این موانع شرایط نزدیکی ملت‌ها فراهم شود.

سوخت هسته‌ای نیروگاه بوشهر آماده است

وزیر امورخارجه ایران گفت: سوخت هسته‌ای نیروگاه بوشهر آماده شده است. به گزارش ایرنا، وزیر امور خارجه ایران در گفت‌وگو با خبرنگاران با حضور وزیر امور خارجه بلژیک در محل دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه در تهران افزود: این سوخت توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بازرسی و لاک و مهر شده ‌است. متکی با بیان اینکه بخش قابل ملاحظه‌ای از مذاکرات در سفر به مسکو در ارتباط با توافق‌های بین ایران و روسیه بود، خاطرنشان کرد: در این مذاکرات موضوع نیروگاه بوشهر نیز مطرح شد و ما روند امور را رو به پیش می‌بینیم. وزیر امور خارجه ایران با اشاره به تماس تلفنی اخیر ولادمیر پوتین،‌ رییس‌جمهوری روسیه و محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهوری ایران، اعلام کرد که ما امیدواریم به‌زودی این کار صورت گیرد.

فراخوانده شدن متکی به مجلس

نماینده اردبیل در مجلس با اشاره به خلف وعده روس‌ها در افتتاح و راه‌اندازی نیروگاه اتمی بوشهر گفت: منوچهر متکی، وزیر خارجه برای پاسخگویی در این زمینه به مجلس فراخوانده شد.

به گزارش خبرگزاری فارس، نورالدین پیرموذن، در جمع خبرنگاران تاکید کرد: با طرح سوالی از منوچهر متکی، وزیر خارجه سوال کردم که تکلیف نیروگاه بوشهر چه خواهد شد و دستگاه دیپلماسی در خصوص رفتار و گفتار متناقض روس‌ها چه تدبیری اندیشیده و سرانجام این نیروگاه چه خواهد شد، که ایشان باید با حضور در صحن علنی مجلس به این سوال پاسخ دهد. وی افزود: البته اینجانب قبلا نامه‌ای به مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی نوشتم و در خصوص هزینه‌هایی که این نیروگاه به کشور تحمیل کرده توضیح خواستم که این مرکز در جواب اعلام کرد که کسی در خصوص این هزینه‌ها پاسخگو نیست و نمی‌گویند که قرارداد اولیه با روس‌ها چقدر بوده و تاکنون روس‌ها چه اندازه از ما اخذ کردند. نماینده اردبیل در مجلس شورای اسلامی گفت: طبق اخبار غیر‌رسمی تاکنون روس‌ها نزدیک به یک‌میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار از ما پول گرفته‌اند.