بوی صلح و باران در مسیر جاده ابریشم

پارسا مهرگان

«ما باید جهان را به محلی تبدیل کنیم که عشق و دوستی به قلب‌هایمان حکمفرما باشد تا بتوانیم همنوا با هم سرود صلح را سردهیم». داریوش خواجه‌نوری

نوشته‌ای که بر روی پلاکاردی بزرگ با تصاویر جاده ابریشم با اسمی پارسی به همراه حلقه‌های نماد المپیک، خبر از محل برگزاری کنفرانس مطبوعاتی گروه موسیقی «همنوایان صلح» می‌دهد. گروهی با سرپرستی داریوش خواجه‌نوری و با حضور جلال ذوالفنون نوازنده بزرگ تار و سه تار موسیقی اصیل. گروهی که موسیقی‌اش همواره با استقبال زیاد مخاطبان داخلی مواجه می‌شد، این بار تصمیم به حضور در صحنه‌های جهانی گرفته و نام گروه «همنوایان صلح» را برای خود برگزیده است.

حضوری که از کنسرت و برنامه بزرگ آنها در تالار وزارت کشور شروع می‌شود و مسیر جاده ابریشم را طی می‌‌کند و در پنج پایتخت مسیر جاده ابریشم اجرای برنامه می‌کند و در نهایت به محل برگزاری بزرگترین المپیک قرن می‌رسد. المپیکی که گفته می‌شود بزرگترین المپیک خواهد بود و در پکن برگزار خواهد شد.

با وجودی که نیم ساعت دیرتر به محل کنفرانس مطبوعاتی رسیده‌ام، اما به نظر می‌رسد، جلسه تازه شروع شده باشد. داریوش خواجه نوری به نمایندگی از گروه موسیقی در روبه‌روی خبرنگاران نشسته است و پاسخگوی آنها است و پشت سرش نقشه‌ای به طول دو متر از مسیر جاده ابریشم با تمامی مکان و شهر و روستاهای بر جای مانده و از بین رفته به دیوار چسبانده شده است، نقشه‌ای که در حین کنفرانس مطبوعاتی گفته می‌شود که حدود ده ماه وقت برای تهیه وتنظیم دقیق و بدون نقص آن، گذاشته شده است.

در دو طرف میزی که داریوش خواجه نوری به عنوان نماینده گروه در حال پاسخگویی به سوالات است و دو استند از تصاویر اعضای گروه و تصویر اولیه وجود دارد. کنسرت بزرگ گروه همنوایان صلح قرار است روزهای سوم و چهارم آبان ماه و در هر شب با دو اجرا در تالار بزرگ وزارت کشور برگزار شود و بعد از آن طبق برنامه اولیه کنسرت گروه در طول مسیر جاده ابریشم برگزار گردد.

کنسرتی که در آن تلفیق موسیقیایی و تنوع سبک‌ و ریتم و ملودی‌ حرف اول را خواهد زد و حضور چهره‌هایی مثل داریوش و محمد علی خواجه‌نوری با تسلطشان در سبک‌های مختلف نوازندگی گیتار به همراه حضور چهره شناخته‌شده‌ای مثل جلال ذوالفنون در نوازندگی سه‌تار و همچنین اجرای برنامه حسین سمندری و امینی با آن دو‌تار‌نوازی و موسیقی خراسانی‌اش و با حضور نوازنده و خواننده بین‌المللی و شناخته‌شده‌ای مثل «در شن‌آنان» از هند و تلفیق و ترکیب این سبک و موسیقی‌ها بر جذابیت آن خواهد افزود. گزیده‌ای از کنفرانس مطبوعاتی داریوش خواجه‌نوری و گروه همنوایان صلح در ذیل آمده است، ضمن اینکه آلبوم جدید داریوش خواجه‌نوری بعد از اتمام کنسرت‌هایشان به بازار خواهد آمد.

وی در این باره می‌گوید: ما می‌خواهیم موسیقی‌مان را به دنیا عرضه کنیم. در این برنامه هم می‌خواهیم علاوه بر موسیقی خودمان، موسیقی تلفیقی، نواحی و... را به مخاطبان ارائه کنیم.

خواجه‌نوری ادامه می‌دهد: در این کنسرت حتی تکنوازی و همنوازی گیتار فلامینکو و برنامه‌هایی در سبک پاپ- راک، کانتری- نواحی و تلفیقی اجرا خواهیم کرد که فکر می‌کنم اجرای برنامه در چنین سبک‌هایی بسیار به تنوع آن کمک می‌کند و تقریبا اکثریت سبک‌های موسیقی در آن اجرا خواهند شد.

سرپرست گروه «همنوایان صلح» با بیان این مطلب که گیتار، ساز ایرانی است افزود: گیتار به نظر من سازی ایرانی است و خوشبختانه در جهان هم این موضوع اثبات شده است. به همین دلیل فکر نمی‌کنم هیچ مشکل و تضادی در حین اجرای آهنگ‌هایی با ساز‌های ایرانی و شرقی و تلفیقی آنها پیش بیاید. به همین دلیل هم است که ایرانی‌ها با سبک فلامنکو ارتباط بسیار خوبی دارند. چون گیتارسازی ایران است و ملودی‌هایشان هم نزدیکی دیرینه با ایرانیان دارد. این برنامه‌ها فرعی جشنواره‌ای دارد و هدفمان بلندمدت است. به همین دلیل از همه سبک‌های موسیقی استفاده کرده‌ایم و مدت‌ها است برای آن برنامه‌ریزی کرده‌ایم.

وی معتقد است که در این کنسرت باران می‌بارد: در بیشتر کنسرت‌هایی که من برگزار کرده‌ام تا به امروز باران آمده است، حتی گرم‌ترین روزهای سال فکر می‌کنم در این برنامه‌ها هم‌چنین اتفاقی بیفتد و در حین کنسرت جاده ابریشم‌مان باران ببارد. حتی زمان‌هایی بوده که ما از هواشناسی درباره بارندگی پرسیده‌ایم و وقتی جواب مثبت گرفته‌ایم، کنسرت گذاشته‌ایم ولی باران باریده است.

چون اسم یکی از آلبوم‌هایم «ساز بارون» است فکر می‌کنم به همین دلیل باران هم با من رابطه خوبی دارد. من این موضوع را خوش‌یمن می‌دانم و از بابت آن خوشحالم.

خواجه‌نوری درباره گروه و تمریناتشان اظهار داشت: با وجود اینکه اعضای گروه حتی نوازنده و خواننده هندی مدت‌ها است با ما سابقه کار و همکاری دارد ولی باز هم تمرینات منظم و فشرده‌مان سرجای خودش است و همین الان هم یک روز در میان و به صورت فشرده تمرین می‌کنیم.

تا به امروز نزدیک به هشتاد کنسرت برگزار کرده‌ام و گروه ما اولین گروهی بود که در سال ۸۶ توانست اجرای زنده داشته باشد.