سخنان اخیر رییس‌جمهوری درباره احزاب و بیان این عبارت از جانب وی که «دولت نهم هرگز به احزاب باج نخواهد داد»، واکنش منفی چهره‌های حزبی جریان اصولگرا و اصلاح‌طلب را در پی داشت.

مریم بهروزی، دبیرکل جامعه زینب در پاسخ به اظهارات احمدی‌نژاد مبنی بر اینکه احزاب از دولت انتظارات بی‌پایان دارند و از آن باج می‌خواهند تصریح کرد: روشن است که لااقل احزاب اصولگرا انتظار و مطالبه‌ای از دولت ندارند، اما مناسب بود تا آقای احمدی‌نژاد نام آن دسته از احزابی را که از دولت انتظارات نابه‌جا دارند مشخص می‌کردند تا اینگونه تمام احزاب متهم نمی‌شدند.

وی ادامه داد: احزاب اصولگرا در این دو سال گذشته نه چیزی از دولت آقای احمدی‌نژاد طلب کرده‌اند و نه انتظاری داشته‌اند، تنها خواسته ما ادامه روند مثبت ارائه یارانه به احزاب بود که در دولت قبلی اجرایی شد، اما در دولت نهم قطع شد.

دبیرکل جامعه زینب با بیان اینکه آقای احمدی‌نژاد خود متولی یک حزب سیاسی است که در انتخابات فعال می‌شود اظهار کرد: احزاب، نهادهای ملی هستند و از بطن جامعه برمی‌خیزند؛ بنابراین فعالیت‌ آنها با قطع یارانه دولتی، قطع نمی‌شود. بهروزی با تاکید بر این نکته که احزاب اصولگرا درخواستی از دولت نداشته و ندارند تصریح کرد: کاش آقای احمدی‌نژاد به جای اینکه با کلی‌گویی تمام احزاب را در مظان اتهام قرار می‌دادند، نام آن دسته از احزابی را که از دولت باج می‌خواهند اعلام می‌کردند تا مردم هم آنها را بشناسند.

هدایت آقایی، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی نیز با بیان اینکه احزاب اصلاح‌طلب اساسا تماسی با دولت نهم ندارند که بخواهند مطالبه‌ای از آن داشته باشند، اظهار کرد: با این اوصاف، قاعدتا منظور آقای احمدی‌نژاد از احزابی که از دولت ایشان باج می‌خواهند، احزاب جناح راست و اصولگرا است. وی در عین حال به تشریح جریانی در کشور پرداخت که به گفته او بقای خود را در وجود فضای غیرشفاف می‌بیند. آقایی گفت: در صورت فعالیت جریانات سیاسی شناسنامه‌دار و سازمان یافته مانند احزاب، جریانات پشت‌پرده قدرت و امکان حضور در عرصه را ندارند. از این رو است که فعالیت احزاب همواره مخالفان جدی دارد.

این عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران با بیان اینکه آقای احمدی‌نژاد باید به صورت شفاف اعلام کند که منظورش کدام یک از موارد فوق بوده است، تاکید کرد: هر چه باشد قطعا هیچ اتهامی در این خصوص متوجه احزاب اصلاح‌طلب نیست، زیرا اصلاح‌طلبان اساسا ارتباطی با دولت کنونی ندارند که از آن باج بخواهند.

غلامحسین امیری‌ قائم‌مقام جامعه اسلامی مهندسین نیز با بیان اینکه باج‌خواهی از دولت برای احزاب معنا و مفهوم ندارد، گفت: احزاب در قانون اساسی به رسمیت شناخته شده‌اند پس نمی‌توان آنها را نفی کرد. وی اضافه کرد: اگر احزاب مطالبه‌ای از دولت دارند، قطعا در راستای منافع ملت است، نه منافع خود، زیرا این وظیفه احزاب است که نیازهای ملت را شناسایی و آنها را از مجراهایی که قانون مشخص کرده پیگیری کنند و در اختیار دولت قرار بدهند.

وی با بیان اینکه باید احزاب را تشویق به فعالیت کرد، نه اینکه آنها را نفی کرد، افزود: احزاب می‌توانند پل ارتباطی دولت‌ها و ملت‌ها برای پیگیری مطالبات ملی باشند.

احمد شیرزاد، عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت ایران اسلامی نیز واکنش به اظهارات احمدی‌نژاد در این خصوص گفت: این اولین بار نیست که آقای رییس‌جمهوری با جملات کلی دیگران را محکوم و متهم می‌کند و سعی دارد در چهره کسی که می‌خواهد منافع مردم را از چنگال ظالمانی که روی آن چنگ‌انداخته‌اند، ظاهر شود.

وی تاکید کرد: خانه احزاب باید خیلی سریع جلسه‌ای تشکیل دهد و طی آن از رییس‌جمهوری بخواهد حزب باج‌خواه را معرفی کند تا همه احزاب آن را طرد کند. شیرزاد گفت: اظهارات جدید احمدی‌نژاد در شرایطی که احزاب کشور با وجود تنگناهای بسیار قصد دارند فضای پرنشاطی را ایجاد کنند و از آبروی نظام دفاع کنند، جفای بزرگی به آنها است به ویژه احزابی که در انتخابات به پیروزی احمدی‌نژاد کمک کردند و از حامیان او محسوب می‌شوند. عضو شورای مرکزی مشارکت افزود: اگر دولت این چنین دچار غرور شده که به احزاب همراه و منتقدش توهین می‌کند، باید پیش‌بینی کرد که در آینده تنها فرصت‌طلبان کنار این دولت حضور خواهند داشت، چرا که هر دولت آینده‌نگری به احزاب موافق و مخالف خود نیازمند است.

وی در ادامه با اشاره به این گفته احمدی‌نژاد که دولت تلاش خواهد کرد تا مردم را از اسارت عده‌ای که خود را مالک مردم می‌دانند رها کند، افزود: اگر شخص رییس‌جمهوری قبول دارد که در کشور، نظام انتخاباتی وجود دارد و هرکس برای بر عهده گرفتن سمت‌های اصلی اجرایی به رای مردم نیاز دارد، پس در چنین شرایطی وی قصد دارد مردم را از چه اسارتی آزاد کند و اگر معتقد است مردم اسیر هستند پس خود ایشان چگونه در این نظام بالا آمده است.

سیدحسن موسوی تبریزی، رییس خانه احزاب کشور نیز گفت: احزاب قانونی کشور جز عملکرد در راستای برنامه‌های پنج ساله و سند چشم‌انداز بیست ساله هیچ مطالبه‌ای از دولت ندارند و اگر برخی، از این برنامه‌ها ترسی دارند، از احزاب هم می‌ترسد.

موسوی تبریزی در گفت وگو با ایسنا تصریح کرد: ترس و وحشت این عده از این است که چون احزاب از متخصصان رشته‌های مختلف تشکیل شده‌اند و کار علمی انجام می‌دهند، ممکن است برنامه‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی این عده را مورد نقد قرار بدهند. اگر دولتی در یک فضای باز و با رای مردم بر سر کار آمده باشد، نباید از این نقدها وحشتی داشته باشد.

رییس خانه احزاب ایران با تاکید بر اینکه این گونه اظهارنظرها چندان موثر نیست، تصریح کرد: اظهارنظر برخی دولتمردان علیه احزاب بر فعالیت‌های احزاب تاثیرگذار نیست، چون مردم به خوبی این‌گونه مسائل را فهمیده‌اند و احزاب نیز وظایف خود را به خوبی می‌شناسند.

وی ادامه داد، مردم می‌دانند که کدام حزب خدمتگزار است و کدام حزب نیست. بسیاری می‌دانند آنها که می‌گویند وامدار هیچ حزبی نیستند، بر اساس چه حرکت‌هایی مسندی را پذیرفته‌اند و امروز چه کسانی از آنها مطالبات دارند.

حسین کاشفی معاون دبیرکل جبهه‌ مشارکت نیز اظهار کرد: دولتی که بگوید نیازی به حزب نداریم، ‌می‌خواهد پاسخگو نباشد و مطالبات مردمی را برنتابد در حالی‌که دولت نماینده مردم است و دیگر زمان حاکمیت گروهی بر مردم گذشته و افتخارات دولت‌ها باید مردمی بودن، آزادی مطبوعات، نقش موثر نهادهای مدنی و احزاب، باشد، همانطور در قانون اساسی نیز اشاره شده است.

وی افزود: احزاب باید جایگاه خود را در کشور داشته باشند و دولت برای رشد و توسعه‌ این نهاد مدنی و تشکل‌های مردمی امکانات کافی در اختیار بگذارد و این‌که در دولتی گفته شود ما به حزب نیاز نداریم، مانند این است که گفته شود ما نیاز به آب نداریم، چرا که این احزاب و مردم هستند که دولت را تشکیل می‌دهند، مردم در انتخابات رای می‌دهند و عده‌ای را به قدرت می‌رسانند، چرا در آن زمان که به رای مردم و احزاب نیاز داشتند نمی‌گفتند ما نیازی به حزب نداریم؟