دنیای اقتصاد- سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان درباره سفر اخیر عباس عراقچی، معاون این وزارتخانه به چهار کشور اروپایی گفت: گروه‌هایی از سوی وزارت امور خارجه به ریاست معاونان منطقه‌ای این وزارتخانه‌ به کشورهای مختلف اعزام شده‌اند که هدف اصلی آنها گفت‌وگو درباره همکاری و توافق‌های ایران با آژانس و جلسه آتی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و در کنار آن مسائل دوجانبه در عرصه‌های مختلف بوده است. محمد علی حسینی در گفت‌وگوی هفتگی خود با خبرنگاران درباره مذاکرات مهدی صفری، دیگر معاون این وزارتخانه در هند و پاکستان نیز از مسائل منطقه‌ای، مباحث مربوط به انرژی، استرداد مجرمان و تروریست‌هایی که به پاکستان گریخته‌اند و همچنین همکاری‌های هسته‌ای ایران با آژانس به عنوان محورهای این مذاکرات یاد کرد.

وی در پاسخ به اینکه با توجه به مواضع اخیر مدیر کل آژانس انرژی اتمی، انتظار تهران از نشست پیش روی شورای حکام این نهاد بین‌المللی چیست، گفت: با توجه به اظهارات و مواضع البرادعی و نتایج همکاری‌های ایران با آژانس و گزارش مستندی که آژانس در این باره به شورای حکام ارائه می‌کند امیدواریم تصمیم و اظهار نظری که از سوی این شورا اتخاذ می‌شود، منطبق‌تر بر واقعیات موجود باشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین گفت: در همین زمینه افرادی از سوی این وزارتخانه برای رایزنی با تمام اعضای شورای حکام به کشورهای مختلف اعزام شده‌اند.

وی درباره موضع اخیر البرادعی مبنی بر ابراز نگرانی درباره احتمال حمله نظامی‌آمریکا به ایران نیز گفت: البرادعی به جهت جایگاه، موقعیت و مسوولیتی که دارد از طرفی، مسائل کارشناسی و فنی و بازرسی‌های آژانس را بررسی می‌کند و از طرفی دیگر با توجه به مواضع برخی قدرت‌ها که خصمانه و به دور از منطق است، ضرورت می‌بینند هشدارهای لازم را بدهد.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره ایجاد برخی ابهامات درباره مساله تکمیل نیروگاه بوشهر و تعیین جدول زمانی برای تحویل نهایی آن افزود: روند گفت‌و‌گوهای فنی ما با روسیه از گذشته آغاز شده و در‌حال‌حاضر به خوبی رو به پیشرفت است و طبیعی است که موضوعات مختلف در این چارچوب مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه در انتظار روشن شدن سرنوشت این نیروگاه هستیم ادامه داد: درباره این موضوع آنچه اهمیت دارد، عزم و اراده مسوولان روسی برای تکمیل این طرح است که در بالاترین سطوح مورد تاکید قرار گرفته و مباحث جاری نیز صرفا مسائلی فنی است. حسینی خاطرنشان کرد: مساله تعیین جدول زمانی برای تکمیل نیروگاه بوشهر موضوعی است که باید پس از رفع مسائل فنی جاری مورد تفاهم دو طرف قرار گیرد و چون این موضوعی دو جانبه است نمی توانیم به صورت یک‌جانبه در‌باره آن ابراز‌نظر کنیم‌.

خبرنگار دنیای‌اقتصاد از سخنگوی وزارت امور خارجه پرسید: براساس قرارداد، نیروگاه بوشهر بایستی در ماه جاری به بهره‌برداری برسد. در عین حال مقام‌های ایرانی تاکید می‌کنند که روسیه مصمم به تحویل این نیروگاه در موعد مقرر هستند، اما پیمانکار روسی حداقل یک‌سال تاخیر را برای راه‌اندازی این نیروگاه پیش‌بینی می‌کند. با توجه به این اظهارات متفاوت اکنون برای سازمان انرژی اتمی به عنوان کارفرما مشخص نیست که آیا نیروگاه تا یک ماه آینده به بهره‌‌برداری می‌رسد یا خیر؟

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ با اشاره به مشکلات فنی و مالی پیمانکار در طول طرح و تاخیر ناشی از آن گفت: اکنون پس از رایزنی‌ها به خصوص گفت‌وگوی شفاهی رییسان جمهوری ایران و روسیه در حاشیه اجلاس کشورهای عضو گروه شانگهای، روس‌ها متعهد شده‌اند که نیروگاه را هرچه سریع‌تر تکمیل کنند. در‌حال‌حاضر نیز مذاکراتی برای حل مشکلات فنی و اعتباری پیمانکار در جریان است و هنوز زمان پایان ساخت این نیروگاه مشخص نشده است.