حذف موضوع ایران از دستور کار وزرای اتحادیه اروپا

خاویر سولانا گفت: اگرچه ارتباط تلفنی خود را با دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران حفظ کرده است، اما فعلا این آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است که تعامل با ایران را بر عهده گرفته است. رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپایی در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز اظهار کرد: سیاست دوجانبه اتحادیه اروپا یعنی دراز کردن دست همکاری به سوی ایران به شرطی که این کشور فعالیت‌های حساس هسته‌ای خود را متوقف کند و از سوی دیگر حفظ فشار از طریق شورای امنیت سازمان ملل، تغییری نیافته است.

وی با بیان این که ارتباط تلفنی خود را با لاریجانی حفظ کرده است، اذعان کرد: ایران مشغول تعامل و گفت‌وگو با آژانس است.

در حالی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و تهران برای رفع ابهام از مسائل باقی مانده درباره برنامه هسته‌ای ایران تلاش می‌کنند، خاویر سولانا مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی که هدایت مذاکرات هسته‌ای طولانی مدتی را با علی لاریجانی رییس امنیت ملی ایران به عهده داشته، امکان ایفای نقش فعال‌تر را برای آژانس فراهم کرده است.

از سوی دیگر رویترز گزارش داد: برنامه هسته‌‌ای ایران بر خلاف همیشه از اهمیت کمتری در دستور کار اتحادیه اروپایی برخوردار بود، به طوری که در جلسه دو روزه وزرای خارجه این اتحادیه که در این هفته برگزار شد هیچ اشاره‌ای به این برنامه نشد. به گزارش خبرگزاری رویترز به گفته دیپلمات‌ها، مطرح نشدن آنچه آمریکا آن را خطر اصلی برای امنیت بین‌المللی می‌خواند به این مفهوم نیست که این مساله از صفحه رادار اروپا خط خورده است. یک دیپلمات اتحادیه اروپا گفت: موضوع ایران در حال حاضر به تعویق افتاده است. در ادامه این گزارش به نقل از دیپلمات‌های اروپایی آمده است: ایران با تهدید اینکه اگر غرب برای تشدید کردن تحریم‌ها علیه ایران اقدام کند، این کشور همکاری خود را با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قطع خواهد کرد، در حال حاضر به خوبی جلوی هرگونه حرکت غرب برای افزایش فشار علیه این کشور را گرفته است. در ادامه این گزارش آمده است: ایران در این بین همچنان به نصب سانتریفیوژ و غنی‌سازی اورانیوم در نیروگاه نطنز ادامه می‌دهد. به گفته آژانس البته سرعت پیشرفت ایران کمتر از آن چیزی است که این کشور بیان کرده است.

آمریکا شروع به نشان دادن واکنش در مقابل شکیبایی اروپا در برابر ایران کرده است. مقام‌های اتحادیه اروپایی می‌گویند: گزارش‌های اخیر روزنامه‌ها مبنی بر اینکه آمریکا قصد دارد سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران را در فهرست تروریست‌ها قرار داده و شرکت‌های اروپایی را که تحریم‌های مالی آمریکا رعایت نمی‌کنند تنبیه کند، احتمالا نشانه‌های تهدیدآمیز طیف جنگ‌طلبان در دولت بوش است. آنها به این نکته اشاره کردند که کاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه آمریکا در هفته‌های اخیر در باره ایران سکوت کرده است.

در ادامه این گزارش به نقل از یک دیپلمات عالی رتبه اروپایی در وین آمده است تا زمانی که طرح اقدام ایران و آژانس احتمال موفقیت داشته باشد، جلب توافق نظر کشورها برای تشدید تحریم‌ها علیه ایران دشوار خواهد بود. وی گفت:‌ چین و روسیه خواهند گفت بیایید دو سه ماه صبر کنیم و منتظر بمانیم و این فرصت را از بین نبریم. بنابراین چه خوشمان بیاید یا نیاید موقعیتی ایجاد شده است که در آن شور و حرارت برای رفتن به شورای امنیت تخفیف یافته است.

یک مقام اتحادیه اروپا گفت که در بین کشورهای اروپایی اشتهای کمی برای تحریم‌های اقتصادی شدیدتر علیه ایران وجود دارد و توجهات بیشتر بر روی به کارگیری موثر اقدامات کنونی معطوف است.