دنیای اقتصاد- مخبر کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی معتقد است، مردم خدمات درمانی لازم و آنچه که در بیشتر کشورهای دنیا به بیمه‌شدگان ارائه می‌شود را دریافت نمی‌کنند و این امر سرگردانی و گله‌مندی آنان را به دنبال داشته است. نورالدین پیرموذن در گفت‌وگو با مهر گفت: هدف از تشکیل وزارت رفاه و تامین اجتماعی برخورداری تمامی آحاد جامعه از خدمات بیمه‌ای، درمانی و حمایتی بود، اما متاسفانه‌این وزارتخانه نیز همچون سایر بخش‌های اجرایی دولت درگیر تفکرات سیاسی شد و از مسوولیت‌های اصلی خود فاصله گرفت و یکی از نتایج این امر آن بوده که امروز در کشور شاهد سیستم بیمه درمانی عجیب و در عین حال با خدمات ناقص باشیم.

وی تصریح کرد: نظام بیمه درمانی در هر کشوری باید به گونه‌ای باشد که بیمار فقط دغدغه بیماری خود را داشته باشد و به لحاظ نداشتن پول و پوشش بیمه‌ای برای دریافت خدمات درمانی سرگردان نشود، اما باید گفت چنین برداشتی از سیستم بیمه درمانی در ایران نمی‌شود.

مخبر کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: خدمات ناقص سازمان‌های بیمه گر، نارضایتی جامعه پزشکی را نیز به همراه داشته چرا که همواره در دریافت مطالبات خود از سازمان‌های بیمه گر با مشکل مواجه هستند و از سوی دیگر دفترچه بیمه نیز همچون کاغذی بی‌ارزش در دست بیمه‌شدگان است و هیچ فایده‌ای برای مردم ندارد.وی خاطرنشان کرد: در کشور ما توجهی به سرمایه‌گذاری در امر سلامت مردم صورت نمی‌گیرد و یک نوع نگاه هزینه‌ای برای تخصیص اعتبار به موضوع سلامت وجود دارد.

نفی سیاسی کاری وزارت

در همین رابطه محمدعلی مقنیان عضو کمیسیون اجتماعی مجلس به خبرنگار دنیای اقتصاد گفت: قرار است وزارت رفاه و تامین اجتماعی با ایجاد بیمه درمانی پایه، تمامی بیمه‌های درمان اعم از بیمه خدمات درمانی، درمان سازمان تامین اجتماعی و سازمان بازنشستگی، بیمه روستاییان و کشاورزان را ساماندهی کند. اما اجرای این ساماندهی به دلیل به‌هم ریختگی و تنوع تشکیلات بیمه در کشور به زمان زیادی احتیاج دارد.

مقنیان با رد سیاسی کاری وزارت رفاه و تامین اجتماعی اظهار کرد: از زمانی که آقای مصری مسوولیت این وزارتخانه را به عهده گرفته است، گزارش‌هایی که به مجلس می‌رسد حاکی از روند مثبت امور در وزارتخانه یاد شده است. البته اوایلی که ایشان این مسوولیت را پذیرفت، به دلیل سابقه فعالیت در کمیته امداد شاید تا حدودی به سوی امور حمایتی و این کمیته در مقایسه با سازمان تامین اجتماعی، بازنشستگی کشوری و خدمات درمانی گرایش داشت.

وی افزود: اما در حال حاضر چنین نیست و خوشبختانه دارد کار می‌کند. منتها زیرساخت‌های نهادینه شده در کشور اصولی نیست. به طور مثال تعداد دفاتر بیمه خدمات‌درمانی ۵برابر آن چیزی است که باید باشد. به همین دلیل برخی با ناحق از امکانات سازمان خدمات‌درمانی یا سازمان تامین‌اجتماعی استفاده می‌کنند و این موجب تضعیف این سازمان‌ها می‌شود.

رفعت بیات، عضو کمیسیون بهداشت و درمان اما روایت دیگری از نارضایتی مردم از خدمات‌درمانی دارد و سه دلیل برای این نارضایتی برشمرد. به گفته بیات، فاصله بین سرانه درمان در نظر و عمل بسیار زیاد است. این سرانه در نظر حدود ۸هزار تومان است، اما هنوز در عمل برای کارمندان دولت ۳۵۰۰تومان و برای عموم مردم ۳هزار تومان است. این در حالی است که همین مقدار سرانه درمانی نیز به درستی مدیریت نمی‌شود. چون مدیریت درمان در کشور متولی واحدی ندارد و در دو وزارتخانه بهداشت و رفاه به طور جداگانه اعمال می‌شود.عضو کمیسیون بهداشت و درمان افزود: متاسفانه اختلاف مدیریت‌ها و سلیقه‌ها در حوزه درمان روی مردم به عنوان خدمات گیرندگان و همچنین کلیه سازمان‌های بیمه‌گر تاثیر منفی می‌گذارد به گونه‌ای که فکر می‌کنم در آینده اختلاف سلیقه در مدیریت درمان وزارتخانه‌های یاد شده را با چالش مواجه کرده و دودش به چشم مردم خواهد رفت. وی همچنین از اینکه اعتبارات درمانی به وزارت بهداشت می‌رود، اما وزارت رفاه و تامین‌اجتماعی‌ با زیرمجموعه‌هایش نیز در حوزه درمان هزینه می‌کنند به عنوان سومین دلیل نابسامانی وضعیت درمان در کشور و همچنین نارضایتی مردم یاد کرد و گفت: مراکز درمانی دولتی زیرنظر وزارت بهداشت فعالیت می‌کنند، اما مراکز درمانی سازمان‌های بیمه‌گر زیرنظر وزارت رفاه هستند. از این رو، به نظر می‌رسد این مشکلات برای دستیابی به شرایط مناسب باید حل شوند.