فشارهای ناشی از اشتغال نسبت به سال گذشته به دلیل عملکرد بنگاه‌های زود بازده کاهش یافته است.

به گزارش ایسنا، محمد جهرمی، وزیر کار و امور اجتماعی، در دهمین نشست مدیران ستادی و اجرایی وزارت کار و امور اجتماعی در سازمان کار مشهد گفت: علاوه بر کاهش فشارهای ناشی از اشتغال از اتفاقات مطلوب دیگر که در پنج ماهه نخستت سال‌جاری شاهد آن بودیم، کاهش ۲۹درصدی شکایت‌های کارگری و نیز کاهش دوره رسیدگی به شکایت‌ها بوده است. وی با اشاره به آغاز حرکت بانک‌ها برای هماهنگی خود با برنامه‌های اقتصادی دولت افزود: در طول اجرای طرح‌‌های بنگاه‌های زود بازده بانک‌ها هم ازتجربه بسیار خوبی برخوردار شده‌اند به طوری‌که در سال‌جاری پرداخت بانک‌ها به صاحبان طرح‌های زود بازده بسیار رشد کرده است.

وزیر کار و امور اجتماعی ادامه داد: حرکت بزرگی نیز در حوزه اقتصاد و اشتغال کشور ایجاد شده است اما نباید به گذشته نگاه کنیم بلکه ضروری است نگاه ما به آینده باشد و با ارزیابی مستمر اطلاعات مربوط به بازار کار برای بهبود مداوم اشتغال در روستاها و شهرها بکوشیم.

وی با بیان اینکه طی ۱۰ روز گذشته تعداد طرحهای ارائه شده از ۸۹۵هزار به ۸۹۹هزار افزایش یافته است، اظهار کرد: از سوی دیگر بانک‌ها نیز ۶۹۵هزار طرح را از ابتدای شکل‌گیری بنگاه‌های زود بازده بررسی کرده‌اند که از این رقم، تعداد ۵۹۱هزار طرح تایید شده اند و با صاحبان ۴۱۸هزار طرح نیز قراداد بسته شده است و ۳۰۷هزار طرح نیز به بهره برداری کامل رسیده‌اند.

جهرمی با بیان اینکه مبلغ قرادادهای بسته شده ۱۴۲هزار میلیارد ریال است، گفت: مبلغ پرداخت شده به متقاضیان نیز ۱۱۷هزارمیلیارد ریال است و علاوه بر آن تعداد اشتغال جدید در طرح‌های به بهره برداری رسیده ۶۰۱هزار و ۷۶۳ نفر است.

وی با تاکید بر توجه وسیع‌تر مدیران ستادی و اجرایی به موضوع اشتغال فارغ‌التحصیلان تصریح کرد: نباید به دلیل ناهماهنگ بودن برخی از سطوح تحصیل دانشگاهی با بازار کار، نسبت به اشتغال این افراد غفلت کرد و به عبارت دیگر مدیران ستادی و اجرایی باید با باز تعریف مشاغل و یافتن راه‌حل‌های مکمل مانند آموزش‌های فنی و حرفه‌ای، کارورزی و یا ایجاد مشاغل جدید نسبت به حل سریع این موضوع با جدیت اقدام کنند.

وزیر کار و امور اجتماعی با اشاره به تجارب مثبت مدیران ستادی و اجرایی وزارت کار در حوزه نظارت عالمانه بر طرح‌های زود بازده بیان کرد: در حوزه نظارت بر طرح‌ها به استانداردهای خوبی رسیده‌ایم اما به این وضعیت نباید قانع شد بلکه مقوله نظارت‌های کارشناسانه و عالمانه برکلیه مراحل شکل‌گیری طرح‌ها و بنگاه‌های زود بازده پیوسته باید کامل‌تر شود.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: به همین منظور، مستندسازی کلیه اقدامات نظارتی را در استان‌ها پیگیری میکنیم و ‌علاوه بر آن اعمال نظارت جدی تر بر نحوه هزینه‌شدن تسهیلات داده شده به طرح‌ها را نیز باجدیت دنبال خواهیم کرد.

جهرمی با بیان اینکه یکی دیگر از عواملی که در حوزه نظارت، برنامه‌ریزی و خلاقیت مدیران ستادی و اجرایی را در زمینه وضعیت اشتغال افزایش می‌دهد، اطلاع دقیق و روزانه از آمار مربوط به بازار کار است، گفت: دستیابی به این داده‌ها و تجزیه و تحلیل کارشناسانه آن، همواره از اهمیت بسیاری برخورداراست و در این صورت مدیران ستادی و اجرایی ما هرروز بیش از پیش می‌توانند با نگرشی وسیع‌تر و کارشناسانه‌تر، برنامه‌ریزی موثرتر را برای ایجاد و توسعه اشتغال و پایداری بنگاه‌ها انجام دهند.

وی ادامه داد: یکی از برنامه‌هایی که به پایداری بنگاه‌های اقتصادی منجر می‌شود، تلاش و برنامه‌ریزی دقیق برای صادرات محصولات این بنگاه‌ها به خارج از کشور است و توجه به این موضوع بسیاری از مشکلات بنگاه‌ها را حل خواهد کرد.