جشنی با چاشنی اختلاف

نگاه سوم - ۶ روز به برپایی جشن سینمای ایران زمان باقی مانده است. جشنی که تا سال گذشته به عنوان جشنی ملی و بزرگ‌ترین گردهمایی سینماگران محسوب می‌شد و امسال بنا به دلایلی برخی تهیه‌کنندگان در معنای این واژه دچار اختلاف شده‌اند. پوستر یازدهمین جشن سینمای ایران طرح: عباس کیارستمی

تحریم جشن خانه سینما از سوی اتحادیه تهیه‌کنندگان می‌تواند سینمای غیردولتی را از سینمای دولتی و نیمه دولتی جدا کند.

اتحادیه تهیه‌کنندگان که اعضای آن را بیشتر تهیه‌کنندگان خصوصی تشکیل می‌دهند به دلیل مشکلات پیش آمده از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد و با این تصور که این وزارتخانه قصد قبضه کردن سینما را دارد این جشن را تحریم کردند و به تصمیم خود مصمم هستند.

در ادامه نظر برخی از تهیه‌کنندگان را نسبت به این می‌خوانید.

جشن خانه سینما سیاسی است

حسن توکل نیا درباره اهمیت برگزاری جشن خانه سینما گفت: متاسفانه جشن خانه سینما رنگ و بوی سیاسی به خود گرفته و اگر چنین نبود می‌توانست بهترین جشن برای اهالی سینما باشد. جشن خانه سینما رویدادی سینمایی است که به ظاهر اهالی سینما فکر می‌کنند خود آن را برگزار می‌کنند و حتی دچار توهم شده اند که اهمیتی به مراتب بیش از جشنواره فجر دارد.

این تهیه کننده سینما که دو فیلم «تله» و «اگه می‌تونی منو بگیر» را از جشن امسال خارج کرده، با اشاره به هزینه‌هایی صرف شده برای برگزاری جشن افزود: همه دوست دارند در طول سال جشنی برای خانواده برگزار کنند، به شرطی که برپایی جشن باعث غفلت از خرج‌های اصلی نشود. متاسفانه در حالی که اهالی صنوف خانه سینما با مشکلات عدیده رو به رو هستند، برای برپایی جشن هزینه‌های گزاف می‌شود. توکل نیا با تاکید بر این نکته که مسوولان خانه سینما به جای چاره اندیشی برای حل مشکلات اهالی سینما به فکر تخطئه رقیبان خود هستند، تصریح کرد: مشخص نیست در حالی که اهالی خانه سینما با مشکلات بزرگی چون مشکل مسکن رو به رو هستند، چرا مسوولان خانه به جای حل آنها به مسائل جنبی و جبهه‌گیری علیه یکدیگر فکر می‌کنند.

این دوره بهترین جشن برگزار می‌شود

محسن علی‌اکبری در گفت‌وگویی درباره اهمیت برپایی جشن خانه سینما گفت: برخلاف نظر برخی دوستان که معتقدند جشنواره فجر جشن ملی سینما است، باید گفت این جشن خانه سینما است که جشن ملی سینمای ایران محسوب می‌شود، چرا که در جشن خانه سینما آثار به شکل تخصصی توسط صنوف مورد داوری قرار می‌گیرد. وی در ادامه افزود: این در حالی است که در جشنواره فجر هیاتی چند نفره که در همه رشته‌ها تخصص لازم را ندارند فیلم‌ها را ارزیابی می‌کنند و همین موجب می‌شود داوری‌ها چندان خوب و کارشناسانه نباشد. از سوی دیگر در جشن خانه سینما بیش از ۱۰۰ عضو از اهالی سینما فیلم‌ها را مورد بررسی و داوری قرار می‌دهند.

تهیه‌کننده «پاداش‌سکوت» جشن یازدهم خانه سینما را یکی از بهترین جشن‌های چند سال اخیر توصیف کرد و گفت: «امسال شاهد برپایی یکی از بهترین جشن‌ها هستیم و علت آن هم کاملا روشن است، چرا که مدیران جشن به هیچ گروهی وابسته نیستند. در جشن امسال برای اولین بار داوران برگزیده صنوف هستند و مانند دوره‌های گذشته به شکل انتخابی برای داوری دعوت نشده‌اند.»

علی‌اکبری سپس با اشاره به خروج برخی فیلم‌ها از جشن خانه سینما خاطرنشان ساخت: «این عمل تهیه‌کنندگان در واقع نوعی بی احترامی ‌به همه عوامل سینما است. آنها با این کار حقوق معنوی عوامل دست اندرکار فیلم‌ها را پایمال کردند. کار آنها مانند کار پدری است که فرزندان خود را از غذاخوردن محروم کند.»

جشن خانه سینما عامل افزایش کدورت‌ها

حبیب‌ا... کاسه‌ساز نیز در خصوص اهمیت جشن خانه سینما گفت: ‌«این جشن، جشنی است مخصوص اهالی سینما که نمی‌توان عنوان ملی را به آن اطلاق کرد. در واقع جشن ملی سینمای ایران جشنواره فیلم فجر است که ارتباطی مستقیم با پیروزی انقلاب اسلامی ‌دارد.» وی با بیان این نکته که جشن خانه سینما باعث افزایش اختلاف‌ها و کدورت‌ها در بین اهالی سینما شده گفت: «جشنی که با این شرایط برگزار می‌شود، همان بهتر که برپا نشود! واقعا عجیب است، مسوولان جشن ادعا می‌کنند جشن یازدهم بهترین جشنی است که تاکنون برگزار شده، ولی می‌بینیم این همه اختلاف و کدورت به وجود آورده است.» کاسه‌ساز در ادامه افزود: «وقتی دوستان چنین ادعایی را مطرح می‌کنند یاد حرف‌های محمد سعید الصحاف وزیر تبلیغات صدام می‌افتم. زمانی که فرودگاه عراق به تصرف آمریکایی‌ها درآمد او می‌گفت هیچ اتفاقی نیفتاده است. به عقیده من دوستان ما در جشن خانه سینما مثل صحاف می‌خواهند با تبلیغات توخالی بگویند هیچ اتفاقی نیفتاده است.» تهیه‌کننده فیلم «اخراجی‌ها» در پایان درباره خروج ۴۲ فیلم از جشن خانه سینما گفت: «دوستان مدعی شده‌اند این ۴۲ فیلم ارزش دیدن نداشته اند. واقعا به این عزیزان می‌گویم فیلم‌هایی مثل «سنتوری»، «اخراجی‌ها» و «پابرهنه در بهشت» بی‌ارزشند؟ آنها با این اظهار نظرها تلاش ۴۲ کارگردان، نویسنده و تهیه کننده و ... را زیر سوال برده‌اند. به‌زعم من همه اینها نشان‌دهنده بی‌تدبیری مدیران خانه سینما و مسوولان برپایی جشن است.»

جشن خانه سینما بی‌تاثیر است

همچنین سیدجمال ساداتیان درباره اهمیت برگزاری جشن خانه سینما گفت: «سینمای ایران سینمایی است دولتی، بنابراین سیاست‌های آن از طرف مسوولان دولتی که بودجه سینما را در اختیار دارند جهت‌دهی می‌شود. بنابراین خانه سینما و دست‌اندرکاران آن به دلیل آنکه بودجه کافی در اختیار ندارند در این عرصه بی‌تاثیرند.»

وی در ادامه افزود: «هر چند جشن خانه سینما قدرت جهت‌دهی به تولیدات سینمایی را ندارد اما فرصتی است که فیلم‌ها در آن بهتر دیده و ارزیابی شوند. در واقع چون در این جشن آثار توسط نمایندگان صنوف و به صورت آکادمیک و با تعداد نفرات بیشتر ارزیابی می‌شوند، شرایط برای دیده شدن آثار بیشتر مهیا است.»