سند چشم‌انداز در کمتر از 20 سال قابل تحقق است

تنظیم‌کنندگان سند به توانمندی‌های ملت ایران واقف نبودند

«محمود احمدی‌نژاد» رییس‌جمهوری اسلامی ایران، شنبه شب گفت: دولت نهم با اهداف بلندتر، سند چشم‌انداز ۲۰ ساله را پیگیری می‌کند.

احمدی‌نژاد افزود: تنظیم‌کنندگان سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ایران براساس توانمندی‌های خود و برخی ارتباطات مادی اطراف خودشان این سند را ۲۰ ساله تنظیم کردند و ما می‌توانیم در زمانی کمتر از آن نیز به قدرت اول منطقه در علم، اقتصاد و سیاست تبدیل شده و الهام‌بخش سایرین باشم.

به گفته احمدی‌نژاد، امروز همه چیز برای پیشرفت ما فراهم است و ما با سابقه علمی پر افتخار خود باید همت کنیم و با گفتن یک «یا علی» خیلی زودتر به اهداف سند چشم‌انداز ۲۰ ساله برسیم. احمدی‌نژاد: تنظیم‌کنندگان چشم‌انداز، توانایی‌های ملت را نمی‌شناختند

سند چشم انداز در کمتر از ۲۰ سال قابل تحقق است

در کمتر از ۲۴ ساعت، محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهوری دوبار در جمع دانشگاهیان حاضر شد و درباره سند چشم‌انداز ۲۰ساله کشور و موضوع پرونده هسته‌ای با آنان درددل کرد.

احمدی‌نژاد شنبه شب در جمع روسای دانشگاه‌ها و صبح یکشنبه در جمع فعالان اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان، از تنظیم‌کنندگان سند چشم‌انداز ۲۰ساله کشور گلایه کرد و گفت که آنها به توانایی‌های بزرگ ملت ایران واقف نبوده‌اند، وگرنه دوره‌ای کمتر از ۲۰سال را برای تحقق اهداف این سند در نظر می‌گرفتند، چرا که هنوز یک‌هزارم استعدادهای موجود در کشور هم شکوفا نشده است.

احمدی‌نژاد همچنین از اینکه «افراد غیرقابل باوری» در داخل کشور در خصوص دستیابی به فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای دم از سازش می‌زدند، انتقاد کرد و به دانشجویان گفت:‌ برخی عناصر داخلی که فکر می‌کنند بیشتر از دیگران می‌فهمند، در سفرهای خارجی خود و در گفت‌وگو با مقامات دیگر کشورها، آنان را به فشار بیشتر علیه ملت ایران ترغیب می‌کردند.

وی تعیین دوره ۲۰ساله برای تحقق اهداف سند چشم‌‌انداز را زیاد از حد دانست و گفت: تنظیم‌کنندگان سند چشم‌انداز به توانمندی‌های ملت واقف نبودند و ما در زمانی کمتر از ۲۰سال می‌توانیم به اهداف موجود در سند دست پیدا کنیم. به گزارش ایرنا، محمود احمدی‌نژاد که شنبه شب در جمع روسای دانشگاه‌های سراسر کشور سخن می‌گفت، افزود: تنظیم‌کنندگان سند چشم‌انداز ۲۰ساله ایران براساس توانمندی‌های خود و برخی ارتباطات مادی اطراف خودشان این سند را تنظیم کردند ولی می‌توانیم در زمانی کمتر از آن نیز به اهداف آن مانند تبدیل شدن ایران به قدرت اول منطقه در علم، اقتصاد و سیاست دست پیدا کنیم و الهام‌بخش سایرین باشیم.

وی گفت: دولت نهم با اهداف بلندتر، سند چشم‌انداز ۲۰ساله را پیگیری می‌کند.

احمدی‌نژاد تصریح کرد: امروز همه چیز برای پیشرفت ما فراهم است و ما با سابقه علمی پرافتخار خود باید همت کنیم و با گفتن یک «یا علی» خیلی زودتر به اهداف سند چشم‌انداز ۲۰ساله برسیم.

احمدی‌نژاد با اشاره به اینکه برخی از اهداف برنامه مزبور امروز تحقق یافته است، گفت: ایران الان بزرگ‌ترین قدرت سیاسی منطقه است و کسی نیست که غیر از این بگوید، باید توجه داشت اگر ایران یک قدرت جهانی نباشد برخی در اطراف به قدرت منطقه‌ای ایران اذعان نمی‌کنند.

سخنان محمود احمدی‌نژاد، کمتر از یک هفته پس از تاکید مقام معظم رهبری بر «عمل کردن جدی‌تر دولت در اجرای سند چشم‌انداز» اظهار می‌شود.

ایشان در دیدار اعضای کابینه که به مناسبت هفته دولت به حضورشان رفته بودند، سند چشم‌انداز را «محصول کار متراکم و صحیح کارشناسی» خواندند و افزودند: این سند باید به عنوان یک میثاق در همه قانون‌گذاری‌ها، برنامه‌ریزی‌ها و فعالیت‌های اجرایی مورد توجه کامل قرار گیرد و هر برنامه و فعالیتی که در جهت سند چشم‌اندز نیست، اصلاح شود. احمدی نژاد شنبه شب درباره موضوع هسته‌ای نیز گفت: در خصوص دستیابی به فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای افراد غیرقابل باوری، صحبت از سازش کردند.

وی افزود: اگر بخواهم نام این افراد را که در برخی جلسات صحبت از ضرورت سازش با برشمردن عناصر قدرت دشمن و ایجاد جنگ تمام عیار می‌کردند، نام ببرم‌، کسی باور نمی‌کند.

رییس جمهوری اضافه کرد: ای کاش روزی فرا برسد که بتوانم تاریخچه و آنچه را که در خصوص موضوع هسته‌ای گذشته بیان کنم. روزهایی بر ما گذشت که‌از صد ناحیه در داخل فشار می‌آمد که جنگ می‌شود و باید کوتاه بیاییم، ولی بنده گفتم که حاضرم برای شما بنویسم که اینها محال است جنگ کنند.

احمدی‌نژاد افزود: زمانی که تاسیسات اصفهان باز شد، سران دشمن بشریت آمدند و تهدید به حمله نظامی کردند و گفتند می‌گیریم‌، می‌بندیم و نمی‌گذاریم نان گیر شما بیاید؛ ولی بنده با استدلال گفتم که اینها قادر نیستند به‌ ایران ضربه بزنند.

وی با بیان این که برخی در داخل کشور به طرف‌های هسته‌ای ایران می‌گفتند که اگر شما به ایران فشار بیاورید، آنها شل می‌کنند، خاطر نشان کرد: برخی از این افراد به طور منظم با عناصر بیگانه جلسه داشتند و خبرها را می‌دادند که شما فشار را زیاد کنید و قطعنامه صادر کنید و آنها بر اساس چنین دیدگاه‌هایی قطعامه صادر کردند؛ ولی ما از روز اول گفتیم که محل پرونده ایران آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است.

رییس‌جمهوری گفت: برخی‌ها در داخل خیال می‌کردند دیپلماسی یعنی راه آن‌ها و دیگر راه‌ها بسته است و معتقدند بودند که مانند انقلاب که باید یا غربی باشد یا شرقی، در ارتباط با موضوع هسته‌ای نیز باید زیر بلیت کسی برویم تا کار خود را انجام دهیم، ولی در نهایت دیدند که راه‌های دیگری نیز وجود دارد.

صبح دیروز نیز احمدی‌نژاد با تاکید بر اینکه اگر در موضوع هسته‌ای ذره‌ای کوتاه می‌آمدیم امروز دیگر هیچ چیز از انقلاب و استقلال ملت باقی نمانده بود، افزود: گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که با مقاومت ملت ایران و تدبیر مقامات آژانس ارائه شده، به نفع ملت ایران است و از نظر ما موضوع هسته‌ای تمام شده است.

وی با انتقاد از پذیرش پروتکل الحاقی در دوره‌های قبل گفت: پروتکل الحاقی برخلاف قانون اساسی امضا شده بود و به آژانس این اجازه را می‌داد که برای دولت‌ها خفقان ایجاد کند.

رییس‌جمهوری همچنین از تلاش برای اصلاح ساختار اجرایی، اداری و برنامه‌ریزی کشور‌، اصلاح نظام پولی و بانکی، اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی، توزیع سهام عدالت، ایجاد اشتغال برای جوانان و تمرکز‌زدایی و واگذاری اختیارات به استانداری‌ها به‌عنوان برخی از سرفصل‌های کاری دولت نهم نام برد.

احمدی‌نژاد در همین رابطه از اصلاح نظام برنامه‌ریزی به‌عنوان یک جراحی عظیم در کشور یاد کرد و افزود: دولت‌های قبلی هم معتقد به این کار بودند، اما عمل نکردند، اما دولت نهم تصمیم گرفت و یک اصلاح بنیادین در نظام اداری، اجرایی و برنامه‌ریزی را آغاز کرد.

رییس جمهوری در ادامه اصلاح نظام پولی و بانکی را از دیگر تصمیمات دولت عنوان کرد و گفت: چرا باید بیش از ۹۰درصد تسهیلات بانکی در خدمت ۱۰درصد از افراد جامعه باشد یا اینکه دو سوم مانده تسهیلات بانکی همیشه در دست یک عده خاص باشد و هرگز فرصتی برای دیگران وجود نداشته باشد و حتی بانک‌های خصوصی نیز انحصاری و فقط به فکر افزایش سود خود باشند.

احمدی‌نژاد با انتقاد از اجرای سیاست‌های تحمیلی بانک جهانی در کشور در سال‌های اخیر، گفت: اگر ۱۰۰سال هم این وضع ادامه می‌یافت، فاصله‌های اقتصادی بین گروه‌های مختلف درآمدی در جامعه از بین نمی‌رفت.