دنیای اقتصاد- گزارش البرادعی از فعالیت‌های هسته‌ای ایران و همکاری با آژانس، ضمیمه‌ای را به همراه داشت که علی‌اصغر سلطانیه درباره آن گفت: ضمیمه کردن توافقنامه ایران و آژانس به گزارش مدیرکل آژانس، به عنوان بخش لاینفک این گزارش بسیار مثبت است. این ضمیمه در واقع توافقنامه‌ای است که در مذاکرات ایران و آژانس به تصویب رسیده و به عنوان «طرح اقدام» مسیر پاسخگویی به سوالات آژانس را مشخص می‌کند.

این توافقنامه شامل ۳بخش مربوط به موارد کنونی، موارد باقی‌مانده از گذشته و مدالیته مسائل مهم است.

این توافقنامه پنجم شهریورماه از سوی نمایندگی ایران در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین در اختیار دبیرخانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار گرفت و علاوه‌بر انتشار از طریق پایگاه اینترنتی آژانس، به عنوان ضمیمه گزارش البرادعی نیز به اعضای شورای حکام ارائه شد.

از جمله «موارد کنونی» مورد توافق، برنامه غنی‌سازی ایران بوده است که درباره آن آژانس و ایران در آماده کردن رویکرد پادمانی برای نیروگاه غنی‌سازی سوخت نطنز مطابق با توافق پادمانی جامع ایران، توافق کردند. پیش‌نویس این رویکرد پادمانی و پیوست IRN facility روز ۲۳جولای ۲۰۰۷ برای ایران فراهم شد.

در این سند آمده است: «ایران همچنین با درخواست آژانس برای دیدار از سایت راکتور آب سنگین تحقیقاتی (آی‌آر ۴۰) اراک موافقت کرد و پیرو آن دیداری موفقیت‌ آمیز در روز ۳۰ جولای ۲۰۰۷ انجام شد».

در این سند آمده است از جمله موارد باقی مانده از گذشته مساله آزمایشات پلوتونیوم بوده است و «به منظور نتیجه ‌گیری و بستن پرونده ابهام مساله پلوتونیوم، آژانس سوالات باقیمانده خود را روز ۲۳ جولای ۲۰۰۷ به ایران ارائه کرد.

در جریان نشست بین نمایندگان آژانس و ایران در ایران، ایران توضیحاتی را به آژانس ارائه کرد که به روشن شدن مسائل باقیمانده کمک کرد.

علاوه بر این، روز هفتم آگوست ۲۰۰۷ ایران نامه‌‌ای را به آژانس فرستاد و در آن توضیحات بیشتری را درباره برخی از مسائل ارائه کرد. روز ۲۰ آگوست ۲۰۰۷ آژانس اعلام کرد اظهارات پیشین ایران مطابق با یافته‌‌های آژانس است و بنابراین، این مساله حل شده است. این مساله به طور رسمی‌از طریق نامه ‌ای از سوی آژانس به ایران اعلام خواهد شد. البرادعی نیز در گزارش اخیر خود توضیحات ایران را قانع‌کننده دانسته و در واقع این جز از مسائل باقی مانده اکنون پاسخ خود را گرفته‌اند. براساس توافق یاد شده آژانش تا ۳۱ ‌آگوست ۲۰۰۷ خاتمه موضوع پلوتونیوم را اعلام و پس از آن نوبت به موضوع سانتریفوژهای P۱ و P۲ می‌رسد.

از دیگر موارد مورد سوال از گذشته «منبع آلودگی» بوده است که طبق توافق ایران و آژانس «براساس مدالیته مورد توافق در روز ۱۲ جولای ۲۰۰۷ (۲۱ تیر) و با در نظر گرفتن یافته‌های آژانس که تایید کننده اظهارات ایران درباره منشا خارجی آلودگی اورانیوم با درجه غنای بالاست، تنها مساله باقیمانده درباره آلودگی، آلودگی‌ای است که در دانشکده فنی تهران یافت شده است». مورد دیگر تحت عنوان «فلز اورانیوم» مطرح شده است که درباره آن به درخواست آژانس، ایران موافقت کرد که با آژانس در تسهیل مقایسه بخش‌های مرتبط از این سند همکاری کند. ایران در حال حاضر در حال بررسی پیشنهادهایی است که در جلسه قبلی ۱۲ جولای مطرح شده است. پس از اجرای این مرحله توسط ایران، آژانس پایان این موضوع را اعلام خواهد کرد. در مرحله سوم ایران و آژانس به «سایر مسائل مهم» می‌پردازند که موضوع پلوتونیوم ۲۱۰ از جمله آنها است. ایران و آژانس توافق کردند «پس از دو هفته از به نتیجه رسیدن و بسته شدن موضوع منبع آلودگی و فلز اورانیوم که در گزارش مدیرکل به هیات حکام آژانس منعکس شده، ایران و آژانس مذاکراتی در تهران خواهند داشت تا ایران توضیحات خود را درباره پلوتونیوم ۲۱۰ بیان کند».

درباره «مطالعات و تحقیقات» نیز ایران تاکید کرد که ادعاها درباره تحقیقات و مطالعات با هدف سیاسی صورت گرفته و بی اساس است. با این وجود، آژانس برای ایران دسترسی به اسنادی را که در اختیار دارد، فراهم خواهد کرد از جمله: پروژه آب سبز، آزمایش مواد منفجره با حساسیت بالا و تجهیزات re-entry موشکی.

در انتهای سند توافقی ایران و آژانس تاکید شده است:

۱ - این مدالیته‌ها همه مسائل باقیمانده را پوشش می‌دهد و آژانس تایید کرد که هیچ مساله باقیمانده و ابهام دیگری درباره برنامه هسته‌ای و فعالیت‌های گذشته ایران وجود ندارد.

۲ - آژانس توافق کرد تا برای ایران همه پرسش‌های باقیمانده را در رابطه با طرح کاری فوق تهیه کند. این به معنای این است که پس از دریافت پرسش‌ها، هیچ پرسش دیگری باقی نمانده است. ایران شفاف‌سازی‌ها و اطلاعات مورد نیاز را در اختیار آژانس قرار خواهد داد.

۳ - هدف هیات آژانس این است که توافق بر سر مسائل فوق تاثیر اجرای پادمان‌ها در ایران و توانایی آن را برای رسیدن به نتیجه در ماهیت صرفا صلح آمیز فعالیت‌های هسته‌ای ایران افزایش دهد.

۴ - آژانس توانسته عدم انحراف مواد هسته‌ای اعلام نشده را در تاسیسات غنی‌سازی در ایران تایید کند و بنابراین به این نتیجه رسیده که کاربرد صلح‌آمیز دارند.

۵ - آژانس و ایران توافق کردند تا پس از اجرای طرح کاری بالا و مدالیته‌های توافق شده برای حل مسائل باقیمانده، اجرای پادمان‌ها در ایران در وضعیت عادی انجام خواهد شد.