بازگشت بمب‌افکن‌های روسیه به آرایش جنگ سرد

دنیای اقتصاد - ولادیمیر پوتین جمعه شب به طور رسمی آغاز دور جدید پروازهای استراتژیک بمب‌افکن‌های روسیه را اعلام کرد.

به گزارش آسوشیتدپرس این بمب‌افکن‌های دور پرواز کرد این پس به طور مرتب و همیشگی در خارج از مرزهای روسیه به گشت‌زنی خواهند پرداخت. این نخستین بار پس از پایان جنگ سرد و فروپاشی شوروی است که این بمب‌افکن‌های دور پرواز ماموریت‌های ویژه خود را از سر می‌گیرند. ولادیمیر پوتین که به همراه دیگر سران عضو سازمان همکاری‌های شانگهای در مانور نظامی مشترک در رشته کوه‌های اورال شرکت کرده بود، با بیان این که این پروازها از سال ۱۹۹۲ به بعد متوقف شده بود، گفت: زمانی که در سال ۹۲ میلادی روسیه پروازهای دوربرد خود را قطع کرد دیگر قدرت‌های نظامی جهان رفتار متقابلی را در پیش نگرفتند که این مساله به گسترش نظامی‌گری آنها منجر شد. رییس جمهوری روسیه با اعلام این که برنامه این پروازها از این پس به طور منظم انجام خواهد شد، گفت: بامداد جمعه تعداد ۱۴ فروند هواپیمای بمب‌افکن دور پرواز به همراه هواپیماهای جنگنده پشتیبان و هواپیماهای سوخت‌رسان از هفت پایگاه هوایی در سراسر روسیه از زمین برخاستند و از صبح جمعه گشت‌زنی خود را در خارج از مرزهای روسیه آغاز کردند. این گشت‌زنی‌ها در محدوده کشورهای تازه استقلال یافته و جمهوری‌های جدا شده از اتحاد جماهیر شوروی انجام خواهد شد. تحلیلگران عقیده دارند این اقدام بخش اول عملیات نظامی روسیه پس از خروج از پیمان نیروهای متعارف اروپا و گام دوم در راستای نزدیک شدن به شرایط نظامی زمان جنگ سرد است.

روسیه در واکنش به طرح استقرار سپر موشکی ایالات متحده در کشورهای چک و لهستان به طور یکجانبه از پیمان نیروهای متعارف اروپا خارج شد. این پیمان که در پایان جنگ سرد و فروپاشی شوروی به امضا رسیده بود، از افزایش نیروهای نظامی در پشت مرزهای کشورهای اروپایی جلوگیری می‌کرد. روسیه با اعلام اینکه ناتو در این سال‌ها گستره حضور خود در اروپا را خارج از عرف افزایش داده است، از این پیمان خارج شد. ولادیمیر پوتین در جریان گفت‌وگوی خود با خبرنگاران گفت: اطلاعاتی داریم که نشان می‌دهد کشورهای دیگر در حال انجام پروازهای راهبردی در اطراف مرزهای روسیه هستند. پروازهای دیگر کشورها همچنان ادامه دارد و این پروازها مشکلاتی را برای امنیت فدراسیون روسیه به وجود آورده است. در طول دوران جنگ سرد بمب‌افکن‌های دور پرواز بلوک شرق و غرب در حالی که سلاح‌های اتمی را حمل می‌کردند به بازی موش و گربه با یکدیگر می‌پرداختند. این پروازها در آن زمان بخشی از جنگ روانی نظامی دو طرف علیه یکدیگر بود. به نظر می‌رسد روس‌ها که استاد این بازی در عرصه نظامی هستند، بار دیگر قصد دارند آن فضا را احیا کنند. با این وصف تصور نمی‌شود هواپیماهایی که هم اکنون به پرواز درآمده‌اند حامل بمب‌های هسته‌ای باشند، گرچه توانایی حمل اینگونه بمب‌ها را دارند.

در همین حال کاخ سفید سعی کرد بدون واکنش بحث برانگیز از کنار این مساله عبور کند. کاخ سفید هرگونه تهدیدی از جانب این پروازها برای ایالات متحده را رد کرد. همچنین شان مک کورمک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به پرواز این ۱۴ بمب افکن گفت: اگر روسیه احساس می‌کند که باید این هواپیماهای قدیمی نفتالین زده را از آشیانه‌هایشان خارج کند، مساله خودش است. از این پروازها که در منطقه جدا شده از شوروی انجام می‌شود احساس ناراحتی نمی‌کنیم.

با این حال برخی سیاستمداران غربی با مقایسه این حرکت با آرایش زمان جنگ سرد اعلام کردند که این گشت‌زنی‌های هوایی بر نگرانی‌های غرب به خصوص ایالات متحده نسبت به میل به قدرت‌گیری روزافزون نظامی روسیه خواهد افزود.