سپر موشکی آمریکا، تهدیدی برای تمام آسیا است

محمود احمدی‌نژاد رییس‌جمهوری ایران در هفتمین نشست کشورهای عضو سازمان همکاری‌های شانگهای در بیشکک، از طرح‌های آمریکا برای قرار دادن بخش‌هایی از سیستم دفاعی در اروپای شرق به عنوان تهدیدی برای کل منطقه انتقاد کرد و گفت: مقاصد این طرح فراتر از یک کشور است و این مساله به بیشتر کشورهای قاره آسیا و اعضای سازمان همکاری شانگهای مربوط می‌شود. وی همچنین در پایان سفرش به سه کشور افغانستان، ترکمنستان و قرقیزستان سفر به این کشورها را نقطه عطفی در تحکیم و گسترش روابط چندجانبه دانست.

رییس‌جمهوری همچنین در حاشیه اجلاس سازمان شانگهای با روسای جمهوری تاجیکستان، قرقیزستان و چین و وزیر اقتصاد و دارایی قرقیزستان و همین‌طور رییس پارلمان این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.

احمدی‌نژاد توسعه مناسبات کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای را مانعی در برابر نظام سلطه برشمرد و تاکید کرد:‌جمهوری اسلامی ایران به ویژه با تکیه بر ظرفیت‌ها و توانمندی‌های اقتصادی، فرهنگی و سیاسی خود برای گسترش همکاری‌ها و مشارکت با سازمان همکاری شانگهای و کشورهای عضو آمادگی دارد.

به گزارش ایسنا، محمود احمدی‌نژاد با بیان اینکه در یکسال گذشته شاهد توسعه همکاری‌های اقتصادی و تجاری و فراهم شدن زمینه گسترش این همکاری‌ها در زمینه‌های فرهنگی، سیاسی و امنیتی میان کشورهای عضو سازمان همکاری‌های شانگهای بوده‌ایم، تصریح کرد: افزایش همکاری‌های کشورهای عضو پیمان شانگهای می‌تواند علاوه‌بر تحکیم صلح و آرامش در منطقه، نقش موثری در تقویت صلح و ثبات جهانی داشته و مانعی در مقابل تهدیدها و مداخلات غیر قانونی و زورمدارانه نظام سلطه جهانی باشد.

رییس‌جمهوری همچنین با تاکید بر پیشنهاد سال گذشته خود درباره برگزاری نشست وزیران نفت و گاز کشورهای عضو و ناظر سازمان همکاری شانگهای برای بررسی راه‌های بهتر همکاری در اکتشاف، استخراج، انتقال و تبدیل انرژی و سرمایه‌گذاری‌های مشترک و مناسب‌تر، بار دیگر آمادگی ایران برای برگزاری و میزبانی این نشست را اعلام کرد. رییس‌جمهوری خاطرنشان کرد: در یکسال گذشته تهدید از طرف یکی از قدرت‌های زورگو با اعلام قصد تاسیس پایگاه‌های جدید موشکی در مناطقی از جهان ادامه یافت و اهداف پیش‌بینی شده نه تنها فراتر از تهدید یک کشور است، بلکه بخش مهمی از قاره آسیا و کشورهای عضو سازمان شانگهای را تهدید می‌کند.

رییس‌جمهوری همچنین گفت: سازمان همکاری شانگهای می‌تواند در زمینه حمل‌ونقل و ‌ترانزیت کالا، ایجاد تسهیلات گمرکی و مناطق آزاد تجاری قدم‌های مفیدی بردارد.

احمدی‌نژاد تصریح کرد: در سال گذشته شاهد توسعه همکاری‌های اقتصادی و تجاری بوده‌ایم و گسترش این همکاری‌ها به همکاری‌های فرهنگی، سیاسی و امنیتی نیز در حال وقوع است و می‌تواند علاوه‌بر تحکیم صلح و آرامش در منطقه نقش موثری در تقویت صلح و ثبات جهانی داشته باشد و مانعی برای تهدیدهای نظام سلطه جهانی و مداخلات غیر قانونی و زورمدارانه ‌آن شود.

احمدی‌نژاد در بازگشت به کشور با اشاره به ارزش ‌‌١/٣‌میلیارد دلاری مبادلات تجاری دو کشور ایران و ترکمنستان گفت: در سفر به ‌ترکمنستان اسناد جدیدی برای توسعه همکاری‌ها در زمینه حمل‌ونقل، تجارت مرزی، ساخت سد و همچنین همکاری صدا و سیمای دو کشور به امضا رسید. رییس‌جمهوری خاطرنشان کرد: قرار شد درباره همکاری در زمینه انرژی و گاز کمیته مشترکی تشکیل شود و با آماده کردن اسناد همکاری، زمینه را برای امضای این اسناد در سفر رییس‌جمهوری ‌ترکمنستان به ایران برای شرکت در اجلاس خزر

فراهم کند.

احمدی‌نژاد همچنین هدف از سفر به قرقیزستان را شرکت در اجلاس سران عضو سازمان همکاری شانگهای اعلام کرد و گفت: پیمان منطقه‌ای شانگهای نقش اقتصادی خوبی در منطقه ایفا می‌کند و اخیرا نیز وارد نقش امنیتی شده است و حضور ‌جمهوری اسلامی ایران در این اجلاس نفع متقابل برای ایران و کشورهای عضو دارد.

لاوروف: روسیه تهدیدی از سوی ایران نمی‌بیند

وزیر امور خارجه روسیه با ذکر اینکه مسکو و پکن درصدد ایجاد سیستم دفاع ضد موشکی مشترکی نیستند، ولی دیدگاه یکسانی در این رابطه دارند، بار دیگر تاکید کرد روسیه تهدیدی از جانب ایران نمی بیند که آمریکایی‌ها بر اساس آن ضرورت استقرار سپر ضد موشکی در اروپا را مطرح می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری وستی، سرگی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه چنین فرضیه ای را که روسیه و چین در حال بررسی امکان ایجاد سیستم دفاع ضد موشکی مشترک در منطقه خود و یا در اروپا هستند را تکذیب کرد. لاوروف افزود: با تجزیه و تحلیل اظهارات مقام‌های ایرانی و نیز براساس اطلاعات دقیقی به‌دست آمده، تاکید می‌کنیم که حتی اگر ایران قصد ساخت موشک‌هایی با چنین بردی را داشته باشد، برای مدتی طولانی چنین تهدیدی قابل پیش‌بینی نیست که بخواهند برای مقابله با آن مقر سوم برای سیستم دفاع ضد موشکی در اروپا ایجاد شود. وزیر خارجه روسیه ضمن تفسیر اظهارات رییس‌جمهوری ایران در نشست سران سازمان همکاری‌های شانگهای در رابطه با نگرانی‌های وی در رابطه با برنامه‌های آمریکا برای استقرار سیستم دفاع ضد موشکی در اروپا، گفت: می‌توان رییس‌جمهوری ایران را درک کرد که چرا چنین مساله‌ای را مطرح می‌کند، زیرا تصور و یا پیش‌بینی تهدید از خاک کشور وی دلیل اجرای این برنامه‌ها اعلام می‌شود که به عقیده ما نیز بی‌اساس است. لاوروف همچنین اظهار کرد که دور دوم رایزنی‌های کارشناسان روسیه و آمریکا درخصوص استقرار سپر ضدموشکی در شرق اروپا در ماه سپتامبر انجام خواهد شد.