آن طوری که از خبرها بر می‌آید کشورهای انگلیس، آمریکا، فرانسه، روسیه‌، چین به همراه آلمان از شهریور‌ماه (سپتامبر) بررسی قطعنامه‌ی سوم تحریم علیه ایران را در دستور کار قرار خواهند داد.

ایران دو قطعنامه تحریم تصویب شده علیه خود را در شورای امنیت غیرقانونی و کاملا سیاسی می‌داند و از اجرای درخواست‌های مطرح در آن که تعلیق فعالیت‌های غنی‌سازی اورانیوم را نیز شامل می‌شود خودداری کرده است. ایران دستیابی به فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای را حق مسلم و طبیعی و قانونی می‌داند.

با این حال کشورهای ۱+۵ با اعمال فشار سیاسی و به طور غیرقانونی پرونده‌ هسته‌ای ایران را از شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خارج و بررسی آن را به شورای امنیت سازمان ملل سپردند.

در همین حال ایران تنها راه حل و فصل مساله‌ هسته‌ای‌اش را بررسی این مساله در شورای حکام آژانس و از طریق مذاکره می‌داند. بر این اساس علی لاریجانی، مسوول پروند‌ه‌ هسته‌ای کشورمان در پیشنهادی به محمد البرادعی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در جهت رسیدن به چارچوبی مناسب و مشخص برای همکاری‌های میان ایران و آژانس توافق کردند در یک دوره دو ماهه مذاکراتی را به انجام برسانند.

دور اول این مذاکرات ۲۰ تیرماه میان جواد وعیدی و اولی هاینونن، معاونان لاریجانی و البرادعی در تهران به مدت دو روز انجام شد. طرفین این مذاکرات را مثبت ارزیابی کردند.

معاون البرادعی در امور پادمان‌ها در کنفرانس مطبوعاتی پس از پایان دور اول مذاکراتش با معاون لاریجانی گفت که در صورت نیاز احتمال اینکه مذاکرات بیش از دو ماه به طول انجامد، وجود دارد.

به گزارش ایسنا،‌ دور سوم مذاکرات معاونان لاریجانی‌- البرادعی در راستای تدوین «طرح اقدام» ۲۹ مرداد (دوشنبه‌ آینده) در تهران انجام می‌شود.

دور دوم مذاکرات وعیدی و هاینونن دوم مرداد‌ماه در وین انجام گرفت.

سومین دور از مذاکرات درحالی هفته‌ آینده انجام می‌گیرد که توافقات به دست آمده در دور دوم مذاکرات یعنی بازدید بازرسان از رآکتور آب سنگین اراک در هشت مرداد و سفر بازرسان فنی - تخصصی آژانس به ایران برای تعیین چارچوب بازرسی‌ و نظارت از تاسیسات غنی‌سازی نطنز در ۱۵ مرداد‌ انجام شده است.

از سویی مذاکرات لاریجانی و سولانا که به تناسب تقریبا هر ماه یکبار انجام گرفته، در حدود دو ماه است که با تاخیر مواجه شده است. موافقت کشورهای۱+۵ با مذاکرات ایران و آژانس در چارچوب بررسی «طرح اقدام» و انتظار طرفین برای مشخص شدن نتایج این مذاکرات می‌تواند از دلایل به تاخیر افتادن مذاکرات لاریجانی و سولانا باشد.

این در حالی است که روند اطلاع رسانی از نتایج مذاکرات و توافقات انجام گرفته بسیار محدود بوده است.

ایران در این خصوص صرفا بر اطلاع رسانی از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکید دارد.

روابط عادی با ایران