ترجمه: دکتر موسی‌ بزرگ اصل

قسمت سوم

امروزه در کره، سیستم نظارت بر جرائم برای شناسایی ماموران فساد و مجازات آنان به طور جدی عمل می‌کند. تعداد مامورانی که به دلیل فساد طی سال‌های ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۰ مجازات شدند به ۱۹۵۹۷ نفر رسید، در حالی که در سال‌های ۱۹۹۷-۱۹۹۵ تعداد ۱۷۶۷۴نفر مجازات شدند. مجازات مجرمان با دریافت رشوه تشدید شد و محدودیت شدیدی برای ماموران فاسد برقرار شد. پیشرفت‌ها و موفقیت‌ها

دولت برنامه‌هایی را تدوین کرده است که می‌تواند مشکل فساد را به طور موثر حل کند و بستری را فراهم کرده است که اجرای مستمر این برنامه‌ها را امکان‌پذیر می‌سازد. آگاهی شهروندان در مورد نیاز به مبارزه با فساد افزایش یافته است و در نتیجه تلاش برای پیشگیری از فساد در بین تمام گروه‌های شهروندان گسترش یافته است.

بیش از ۳۰گروه شهروندان دور هم گرد آمدند و «ائتلاف شهروندان ضدفساد» را تشکیل دادند که برنامه‌های ضدفساد را پیاده می‌کند و فعالیت‌های نظارتی شهروندان برای پیشگیری از رفتارهای فاسد و غیرقانونی را افزایش داده است. این گروه در سال ۱۹۹۸ تعداد ۵۹هزار مورد مفاسد کشف کرد و در سال ۲۰۰۰ تعداد ۱۲۳هزار مورد را گزارش کرد.اصلاح نظام‌مند بخش‌های مستعد فساد نتایج بسیار مثبتی داشت، تخلفات کاهش یافت و شهروندان با کاهش میزان فساد مواجه شدند. برای مثال تعداد مامورانی که به دلیل فساد مجازات شدند، در سال ۱۹۹۸ در سطح ۷۴۲۰نفر متوقف و تعداد آن در سال ۱۹۹۹ به ۷۰۶۸نفر و در سال ۲۰۰۰ به ۵۰۹۱نفر رسید. براساس یک تحقیق پیمایشی از سوی بخش تحقیقات هیوندایی در نوامبر ۱۹۹۹ صورت گرفت. ۹۱درصد مردم فساد را معضل اساسی مملکت می‌دانستند. در حالی که در سپتامبر ۲۰۰۰، ۷۵درصد چنین تصوری داشتند. جامعه بین‌المللی شامل بانک جهانی و سازمان همکاری و توسعه اقتصادی همچنین بر موفقیت تلاش‌های مبارزه با فساد دولت کره صحه گذاشته است.حال دولت کره به تلاش ملی خود برای ریشه‌کنی فساد ادامه می‌دهد و کشور کره را از نظر سطح درستکاری به سطح ملل پیشرفته می‌رساند.

از سوی دیگر، به دنبال اجرای برنامه‌های مرحله اول و دوم که متمرکز بر بهینه‌سازی در بخش دولتی بود، اصلاحات منظمی برای مبارزه با فساد در «حوزه‌های خاکستری» جایی که دو بخش دولتی و خصوصی به هم می‌رسد، به عمل آمد. دولت یک بستر مناسب برای گردآوری آمار‌های مربوط به فساد ایجاد کرد تا سیاست‌گذاران را در تشخیص وضعیت فساد کمک کند. قوانین مربوط به فساد و تمام عوامل مربوط در یک پایگاه اطلاعاتی وارد شده، به گونه‌ای که محققان بتوانند بخش‌های مستعد فساد، میزان و نوع تخلفات و علل فساد را به طور دقیق و عمیق تجزیه و تحلیل کنند. همچنین تحقیقات پیمایشی درباره تصور و دید شهروندان نسبت به فساد به طور مرتب انجام می‌شود. هدف این تحقیق تعیین سطح فساد، موفقیت برنامه‌ها و ابزارهای ضدفساد دولت و میزان کاهش فساد است. از سوی دیگر، «شاخص درستکاری» از طریق ارزیابی جامع مواردی مثل کشف فساد و مجازات ماموران فاسد دولتی، تصور شهروندان از سطح فساد و تلاش دستگاه‌ها برای پیشگیری از فساد تعیین می‌شود.

استمرار برنامه‌های آموزشی و تبلیغاتی ضدفساد

دولت کره برای افزایش آگاهی عمومی علیه فساد، برنامه آموزشی و تبلیغاتی خود را گسترش داده و برای دستیابی به این هدف یک هیات مشورتی با مشارکت محققان، روزنامه‌نگاران و شهروندان خبره تشکیل می‌شود.دولت یک سایت اینترنتی را برای آگاهی از نقطه‌نظرات شهروندان و همچنین معرفی خط‌مشی‌های ضدفساد دولت به مردم ایجاد می‌کند. همچنین برنامه‌هایی تدوین شد که براساس آن شهروندان بتوانند به راحتی در مبارزه علیه فساد شرکت کنند تا از نظر مردم برای اصلاح روش‌ها در حوزه‌های مستعد فساد استفاده شود.

از سال آینده، در کتاب‌های درسی دانشگاه‌ها و مدارس بخش‌های ضدفساد گنجانده می‌شود و دانشگاه‌های سراسر کشور آموزش ضدفساد را اجرا می‌کنند. در برنامه آموزشی تمام موسسات آموزش دولتی یا سازمان‌های اجتماعی بخش آموزش ضدفساد گنجانده خواهد شد.

شرکت در کنفرانس‌های بین‌المللی

دولت کره به شرکت فعال خود در گردهمایی‌های بین‌المللی نظیر گردهمایی جهانی (Global Forum) IACC و کنفرانس ضدفساد آسیا «پاسیفیک» ادامه می‌دهد. در این اجتماعات، نمایندگان دولت کره‌ خط‌مشی‌های ملی مبارزه با فساد را معرفی کرده و تجارب و اطلاعات مربوط را با همتایان خود در دیگر کشورها مبادله می‌کنند. دولت کره در سال ۲۰۰۳ میزبان سومین گردهمایی جهانی و یازدهمین کنفرانس بین‌المللی ضدفساد بود و گام‌های لازم برای موفقیت این کنفرانس بین‌المللی را برمی‌دارد.

نتیجه‌گیری

جمهوری کره اگر بخواهد به پای ملت‌های پیشرفته در قرن ۲۱ برسد، باید مشکل فساد را به عنوان تکلیف کلی اضطراری حل کند.

دولت کره می‌داند که تنها معرفی برنامه‌های پیشگیری از فساد و تصویب قوانین ضدفساد برای ریشه‌کنی فساد در سطح جامعه کافی نیست. همزمان با تصویب قوانین، وجود عزم جزم سیاسی یک عامل اجتناب‌ناپذیر برای ریشه‌کنی فساد است. در گذشته تجربه کردیم که برنامه‌های خیرخواهانه با شکست مواجه شد، زیرا یک عامل اساسی یعنی اراده قوی رهبران عالی سیاسی غایب بود. «کیم دیاجونگ» مصر بر حذف فساد از جامعه و امیدوار بود که تلاش‌های لازم برای مبارزه با فساد همراه با موفقیت باشد. «کیم» معتقد بود که بدون ریشه‌کنی فساد و سوء‌استفاده‌ها، اصلاحات اقتصادی و سیاسی عقیم خواهد ماند. بنابراین زمان حذف فساد در کره فرا رسیده است تا دولت بتواند از این فرصت استفاده کرده و بنیاد فساد را از جامعه برکند. از آنجا که گردهمایی شهروندان در کره بسیار فعال عمل می‌کرد، «ائتلاف شهروندان ضدفساد» برای حذف موفقیت‌آمیز فساد بسیار اثربخش بود و این ائتلاف به طور دقیق بر عملکرد برنامه پیشگیری از فساد دولت نظارت می‌کند. به علاوه به طور قطع ابتکارات ضدفساد مجامع و نهادهای مالی بین‌المللی نظیر بانک‌جهانی و OECD آثار مثبتی بر تلاش‌های کره در مبارزه با فساد دارد. اکنون دولت کره بر این اعتقاد است که اگر با پیشتیبانی شهروندان و جامعه جهانی برنامه مبارزه با فساد را پیش ببرد، در آینده نزدیک در قالب جامعه‌ای پاک و شفاف حیات نوینی خواهند داشت.

منبع: دفتر نخست‌وزیر جمهوری کره