فرمانده مرزبانی نیروی انتظامی در دیدار فرمانده نیروهای مرزی کشور عراق، ابراز امیدواری کرد که این نشست به فعال‌تر کردن تعاملات دو کشور و نیز ساماندهی مرزها پس از جنگ تحمیلی و بررسی مشکلات قاچاق و ناامنی در ارتباط با «اروندرود» منجر شود.

به گزارش ایسنا، سردار رضایی در اولین اجلاس مشترک فرماندهی مرزبانی ایران و عراق که با حضور فرمانده نیروهای مرزی و رییس هیات مرزبانی کشورعراق برگزار شد به اهداف برگزاری این نشست اشاره کرد و گفت: با برگزاری این نشست در صدد فعال‌تر کردن تعاملات مرزبانی دو کشور طبق معاهدات قبلی هستیم. وی افزود: از آنجا که شاهد قاچاق کالاهای ضد فرهنگی، سلاح و مهمات و همچنین مشروبات‌الکلی از کشور عراق به ایران هستیم، قصد داریم در این اجلاس تمامی مشکلات را بررسی کرده و امیدواریم به تعاملات مناسبی نیز دست یابیم.

سرلشگر محسن عبدالحسین لازم، فرمانده نیروهای مرزی عراق نیز با بیان این که پس از فروپاشی حکومت صدام حسین، تمامی دوایر و سازمان‌های دولتی از هم فروپاشید، تاکید کرد: با این فروپاشی، مرزها نیز دچار ناآرامی شد و زمانی که به خود آمدیم، متوجه شدیم هیچ پاسگاه مرزی وجود ندارد و با توجه به این که مردم عراق تصور می‌کردند، تمامی اماکن دولتی متعلق به حکومت صدام حسین است، اقدام به تخریب آنها کردند و به این ترتیب حتی چاه‌های آب نیز تخریب شد.

وی با بیان این که پس از این اقدامات تخریب‌گر، تصمیم به ساماندهی مرزها و وضعیت آن گرفتیم، از مرزبانی ایران درخواست کردیم تا هرگونه اقدام لازم را در مرزها انجام دهند. سرلشگر محسن عبدالحسین لازم اذعان کرد: این اقدامات مستمر نیاز به تلاش مضاعف دارد. فرمانده نیروهای مرزی عراق، کنترل مرزی را به تنهایی امکانپذیر ندانست و با اشاره به این که این مهم به مشارکت کشورهای همسایه نیاز دارد، گفت: هر چه مرزها به خوبی کنترل شوند، اما همکاری نیروهای مرزبانی کشورهای همسایه در آن مشاهده نشود، برقراری امنیت و کنترل قطعی امکان‌پذیر نخواهد بود و دیدار مسوولان مرزبانی دو کشور ایران و عراق نیز برای رسیدن به این هدف است. سرلشگر عبدالحسین لازم، درباره دخالت نیروهای آمریکایی در کنترل مرزهای کشور عراق گفت: آمریکایی‌ها در کنترل مرزها هیچ‌گونه دخالتی ندارند، بنده به عنوان فرمانده مرزبانی عراق در برابر گفته‌های خود مسؤول بوده و اعلام می‌کنم نیروهای آمریکایی جز پشتیبانی لجستیکی، کاری برای ما انجام نمی‌دهند و کنترل مرزها در دست خودمان است. وی درباره رفت و آمد ایرانیان برای زیارت عتبات عالیات در کشور عراق و وضعیت امنیتی منطقه تاکید کرد: وضعیت امنیتی مرزهای عراق کاملا شناخته شده است، اما مردم ایران تشنه زیارت عتبات عالیات هستند که البته این مساله، فشارهایی را به ما وارد کرده، به طوری که ناچار هستیم میان وضعیت امنیتی و تعداد زائران تناسب ایجاد کنیم تا امنیت در مرزها برقرار شود.