یک روزنامه روسی در مطلبی نوشت: تهران در حال بررسی امکان شکایت از روسیه به دادگاه بین‌المللی لاهه، به دلیل عدم رعایت تعهداتش برای اجرای پروژه تکمیل نیروگاه برق اتمی در بوشهر است.

روزنامه «نیزاویسیمایا گازیتا» افزود:‌ چنین اتفاقی می‌تواند در چند روز آینده رخ دهد. این واکنش تهران به قصد مسکو برای تعلیق عرضه سوخت هسته‌ای ویژه نیروگاه اتمی بوشهر تا زمانی است که بحران بر سر برنامه هسته‌ای ایران حل شود. این گزارش حاکی است: رشید جلالی جعفری، عضو کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی مجلس شورای اسلامی ایران در اواخر هفته گذشته اطلاع داد که ایران قصد دارد از مسکو به دادگاه لاهه شکایت کند. وی تاکید کرد که روسیه قراردادی که این کشور را به عرضه سوخت هسته‌ای لازم برای نیروگاه اتمی بوشهر موظف می کند، نقض کرده است. در همین حال وی به سخنان نمایندگان روسی اشاره کرد که گفته بودند تا زمانی که ایران به شرایط اعلام شده از سوی جامعه جهانی عمل نکند، سوخت هسته‌ای را دریافت نمی‌کند.

در عین حال جعفری قاطعانه مخالف سیاسی کردن توافقنامه با روسیه است و در مجلس نیز پیشنهاد وی مخالفینی پیدا کرده است.

روز شنبه کاظم جلالی، سخنگوی کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی مجلس که رییس ایرانی گروه دوستی پارلمان‌های ایران و روسیه نیز هست، این امر را تکذیب کرد که تهران قصد شکایت علیه مسکو را دارد.

به گفته وی، فراخوان این عضو کمیته برای شکایت به دادگاه لاهه، تنها بازتاب دهنده نظر شخصی وی است. در عین حال وی گفت که تعویق راه اندازی نیروگاه اتمی بوشهر، «جو بی‌اعتمادی و نارضایتی» در روابط مسکو و تهران ایجاد می‌کند. این گزارش حاکی است که بیشتر کارشناسان معتقدند که در حقیقت روسیه از مساله تکمیل پروژه نیروگاه اتمی بوشهر به عنوان اهرم نیرومند سیاسی هم در روابط با ایران و هم با شرکای غربی در گروه ۱+۵ استفاده می‌کند.

رویترز با اعلام این مطلب که مسکو به تهران درباره تاخیر عرضه سوخت هشدار داده است، مدعی شد که این گام، بخشی از توافقات بین فدراسیون روسیه و دیگر اعضای گروه ۱+۵ است. دستیابی به همین توافقات سبب شد که بررسی مساله اعمال تحریم جدید علیه جمهوری اسلامی ایران به ماه سپتامبر موکول شود. در ادامه این مطلب آمده است:‌ دو هفته قبل مسکو به تهران هشدار داد که عرضه سوخت هسته‌ای برای نیروگاه بوشهر به علت وجود مشکلات در پرداخت‌ها می‌تواند سبب تاخیر پروژه برای مدتی دیگر شود.

مقام‌های مسکو به طور معمول وجود چنین انگیزه‌های سیاسی در تصمیم‌گیری‌ها درباره زمان راه‌اندازی ساخت نیروگاه اتمی بوشهر را تکذیب می‌کنند. در عین حال، راه‌اندازی این نیروگاه بارها به بهانه مشکلات مالی و یا فنی به تاخیر افتاده است؛ بهانه‌ای که ایران آن را رد می‌کند.