یک ارزیابی بین‌المللی از سهمیه‌بندی

دنیای اقتصاد- سخنگوی دولت از تنظیم یک لایحه دوفوریتی برای منابع حاصل از صرفه‌جویی بنزین خبر داده است که به گفته وی به چهارمیلیارد دلار در سال بالغ می‌شود. این مبلغ به گفته الهام برای اجرای چهار طرح بزرگ ملی هزینه خواهد شد. غلامحسین الهام، سخنگوی دولت جزئیات لایحه دو فوریتی دولت برای مصرف منابع صرفه‌جویی بنزین را برای اجرای چهار طرح بزرگ ملی در کشور اعلام کرد.

به‌گزارش دبیرخانه شورای اطلاع‌رسانی دولت، الهام تصریح کرد که این لایحه با عنوان لایحه «نحوه مصرف منابع حاصل از صرفه‌جویی بنزین» به صورت دو‌فوریتی تقدیم مجلس شورای اسلامی شد. وی اظهار کرد: با اجرای بند «و» تبصره ۱۳ قانون بودجه سال ۸۶ کل کشور مبنی بر برقراری سهمیه‌بندی بنزین از طریق استفاده از کارت‌هوشمند سوخت‌، مصرف کل کشور روزانه حدود ۲۰میلیون لیتر کاهش یافته است که با توجه به قیمت وارداتی بنزین‌، سالانه بیش از ۴میلیارد دلار صرفه‌جویی ارزی حاصل می‌شود که استفاده از منابع یادشده برای اجرای طرح‌ها و اقدام‌های زیر‌بنایی و حمایتی اجتناب‌ناپذیر است.

الهام گفت: فاصله زیاد مصرف بنزین و نفت گاز با میزان ظرفیت تولید داخل کشور، ضرورت خودکفایی در تامین بنزین و نفت گاز و همچنین صادرات فرآورده‌های یاد شده و توسعه گازسوز کردن خودروها را شامل و ضرورت توسعه حمل و نقل درون شهری و برون‌شهری و اهمیت آن در امر جابه‌جایی بار و مسافر و کاهش مصرف سوخت و امکانات بالقوه موجود نظیر توان اجرایی و پیمانکاران و مشاوران توانمند را موجب شده است.

وی افزود: تکلیف قانونی دولت مندرج در اصل ۲۹ قانون اساسی مبنی‌بر برخورداری همگان از تامین‌اجتماعی از نظر بیکاری، از کار‌افتادگی، بی‌سرپرستی، حوادث و سوانح و ضرورت استفاده از درآمدهای عمومی جهت تامین خدمات و حمایت‌های مالی یاد شده و توسعه و گسترش خدمات بیمه درمانی برای تمام آحاد جامعه و نیز ضرورت کاهش سفرهای شهروندان از طریق اجرای طرح‌های مربوط به دولت الکترونیک و توسعه ارائه خدمات دستگاه‌ها به صورت الکترونیکی موجب شد دولت در لایحه‌ای دو فوریتی، چارچوبی را برای مصرف منابع حاصل از صرفه‌جویی نفت در این موارد طراحی و به مجلس تقدیم کند.

سخنگوی دولت اظهار کرد: براساس ماده واحده لایحه نحوه مصرف منابع حاصل از صرفه‌جویی بنزین به میزان کاهش و صرفه‌جویی در مصرف بنزین وارداتی در سال ۱۳۸۶ و سال‌های باقی‌مانده از برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، سالانه تا ۵۰هزار میلیارد ریال جهت مصارفی چون افزایش ظرفیت پالایشگاه‌ها، افزایش شبکه راه‌آهن‌، تکمیل بیمه بیکاری و ارائه خدمات الکترونیکی اختصاص خواهد یافت‌.

وی تصریح کرد‌: براساس این لایحه سالانه تا مبلغ ۱۵هزار میلیارد ریال جهت توسعه ظرفیت و بهینه‌سازی پالایشگاه‌های موجود و احداث پالایشگاه‌های جدید با اولویت افزایش تولید بنزین و نفت گاز و توسعه صنایع بالا دستی نفت گاز توسط وزارت نفت و توسعه گاز‌سوز کردن خودروها هزینه شده است. الهام افزود: همچنین هر سال معادل ارزی تا بیست و سه هزار میلیارد ریال متناسب با پیشرفت طرح‌های تملک دارایی سرمایه‌ای بخش حمل و نقل برای توسعه راه‌آهن سریع و پیشرفته اختصاص و از این محل و تا سه سال، هر سال حداقل ۷۰۰کیلومتر و بعد از سه سال، هر سال حداقل یک‌هزار و ۲۰۰کیلومتر خط جدید علاوه بر پیش‌بینی‌های سالانه ساخته خواهد شد. سخنگوی دولت اظهار کرد: طبق این لایحه همچنین مبلغ ۱۰هزار میلیارد ریال برای کمک به بیمه بیکاری و حمایت از زنان سرپرست خانوار و برای تعمیم بیمه درمان افراد فاقد بیمه و توسعه تامین‌اجتماعی هزینه می‌شود که از این میزان ۲هزار میلیارد برای تکمیل بیمه بیکاری و ۸هزار میلیارد ریال برای توسعه تامین‌اجتماعی است‌.

وی خاطر‌نشان کرد: همچنین براساس ماده چهار این لایحه مبلغ ۲هزار میلیارد ریال برای توسعه فناوری و ارائه خدمات دستگا‌ه‌ها به صورت الکترونیکی و طرح‌های دولت الکترونیک هزینه خواهد شد.