مبارزه با تروریسم نیازمند حرکت جدی است

محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهوری ایران در اولین روز سفرش به کشورهای افغانستان، ترکمنستان و قرقیزستان دیروز به کابل رفت تا ضمن دیدار با همتای افغانش با رد ادعاهای آمریکا و انگلیس در خصوص تامین تسلیحاتی طالبان بر تحکیم روابط تهران- کابل تاکید کند.

سفر رییس‌جمهوری به کابل زمانی اتفاق افتاده است که حامد کرزای در اظهارنظری، ایران را به عنوان کشوری دوست و خواهان امنیت در افغانستان و حامی دولتش معرفی کرد و این اظهارنظر واکنش تند جورج بوش، رییس‌جمهوری آمریکا را در پی داشت.از سوی دیگر، به عقیده برخی کارشناسان، احمدی‌نژاد زمان مناسبی را بعد از نشست صلح پاکستان و افغانستان برای سفر به افغانستان انتخاب کرده است. رییس‌جمهوری همچنین دیروز به ترکمنستان رفت تا بعد از آن فردا در نشست سران شانگهای در بیشکک قرقیزستان حضور داشته باشد. به گزارش ایرنا، احمدی‌نژاد در مصاحبه مطبوعاتی مشترک با حامد کرزای همتای افغانستانی خود در کابل، تاکید کرد: کسانی که برای حل مسائل انسانی فقط و فقط به اسلحه می‌اندیشند و اسلحه را تنها راه حل مسائل می‌دانند، سخت در اشتباه هستند. احمدی‌نژاد افزود: مسائل انسانی نیازمند گفت‌وگو و پایبندی به عدالت است. احمدی‌نژاد تحمیل نظام‌های غیرعادلانه از سوی برخی قدرت‌ها را ریشه تروریسم دانست و گفت: آن مسئولی که غیرمسئولانه سخن از حمله به مراکز مقدس مسلمانان برای تامین منافع خود می‌گوید، این اندیشه و نظام فکری، بستر رشد تروریسم است.

احمدی‌نژاد تاکید کرد: مبارزه با تروریسم نیازمند یک عزم عمومی و یک حرکت جدی است و برای از بین بردن تروریسم باید ریشه‌های آن را قطع کرد. رییس‌جمهوری درخصوص بحث اخراج افغانستانی‌ها از ایران گفت: امروز بیش از ۲/۵میلیون افغان در ایران در شرایط بسیار خوب زندگی می‌کنند و از حقوق لازم برخوردار هستند. احمدی‌نژاد افزود: البته از کشورهای گوناگون افرادی به‌صورت غیرقانونی وارد کشور ما می‌شوند و مشکلاتی ایجاد می‌کنند و ما نمی‌خواهیم که این مشکلات به نام برادران افغان نوشته شود.

وی تاکید کرد: کسانی را که به صورت غیرقانونی وارد کشور می‌شوند اخراج می‌کنیم اما محدودیتی برای پذیرش دوستان از راه قانونی نداریم.

‌رییس‌جمهوری تاکید کرد: ما با قدرت و توان از امنیت و ثبات افغانستان حمایت می‌کنیم و یک افعانستان امن و قدرتمند بهترین دوست ما است. وی گفت: کسانی که از هزاران کیلومتر دورتر به‌منطقه آمده‌اند و سلاح‌هایشان نیز در دستشان است، باید بگویند که چرا در مسائل منطقه دخالت می‌کنند.

در این مصاحبه مطبوعاتی، خبرنگاری از رییس‌جمهوری افغانستان پرسید: با توجه به روابط خوبتان با آمریکا آیا برای برقراری رابطه ایران با آمریکا تلاش می‌کنید؟

حامد کرزای در پاسخ گفت: ایران دوست خوب افغانستان است و در سال‌های گذشته رابطه ما نمونه بوده است. آمریکا نیز دوست و همکار نزدیک ما است و از مساعدت آمریکا بهره‌مند می‌شویم و اگر بتوانیم روابط دو ملت و دو دولت ایران و آمریکا را برقرار کنیم، بسیار خوشحال می‌شویم اما این بستگی به تصمیم دو کشور دارد. همچنین پیش از کنفرانس مطبوعاتی رییس‌جمهوری ایران و افغانستان، در مذاکرات رسمی شش سند همکاری بین دو کشور امضا شد.

بنابراین گزارش، همکاری ایران در زمینه ظرفیت‌سازی وزارتخانه‌های افغانستان، همکاری در زمینه بهداشت دام و دامپزشکی، همکاری در احداث جاده فراه، همکاری در زمینه مبارزه با قاچاق مواد مخدر، مقابله با تروریسم و همکاری‌های علمی، تحقیقاتی در بخش اکتشافات معدنی، تفاهم‌نامه‌هایی بود که از سوی مقامات دو کشور امضا شد. همچنین سند تفاهم‌نامه جامع همکاری دو کشور نیز توسط احمدی‌نژاد و حامد کرزی به امضا رسید.