لندن به سرعت به نیویورک که پایتخت مالی جهان است نزدیک می‌شود اما آیا قدرت لندن می‌تواند مایه تباهی آن باشد؟ آیا این موضوع می‌تواند اقتصاد انگلیس را بیش از اندازه در معرض خرد شدن اعتبار قرار دهد که تهدیدی برای بلعیدن بازارهای جهانی است؟ بنابر بررسی‌های منتشر شده توسط مجمع محققان آکسفورد اکونومیکس، رکود اعتبارات تاثیر بزرگی بر اقتصاد انگلستان خواهد گذاشت احتمالا بیشتر از تاثیری که بر اقتصاد آمریکا بنا به این گزارش می‌گذارد.

اگر رشد بخش مالی که به تازگی ۸درصد از تولید ناخالص داخلی انگلیس به حساب می‌آید، به نصف کاهش یابد که این کار در فضای کنونی می‌تواند به خوبی انجام شود، رشد اقتصادی مالی ۴/۰درصد کاهش می‌یابد. در آمریکا که رشد بخش مالی آهسته‌تر است، نصف کردن رشد، تولید ناخالص داخلی را تا ۲/۰درصد کاهش خواهد داد.

آدام اسلاتر نویسنده این گزارش می‌گوید: «با توجه به اهمیت بخش مالی در اقتصاد آمریکا و انگلستان، تاثیر این امر در آمریکا و به‌خصوص در انگلستان قابل‌توجه خواهد بود.»

اسلاتر به سایت فوربس گفت گرچه این بررسی عمدتا یک بررسی نظری بود، اما اگر بحران ساب پرایم (گرفتن وام بدون داشتن اعتبار) همچنان در بازارهای جهانی تلفات بدهد، کاهش رشد بخش مالی انگلستان به نصف فرض نامعقولی نیست.

ترس از اینکه مشکلات بازار وام مسکن ساب پرایم ممکن است به اقتصاد جهانی گسترده‌تر سرایت کند، طی هفته گذشته بر بازارهای اروپا سایه افکند، اگرچه بازارهای اروپا تاحدی بهبود یافته‌اند نگرانی‌هایی در مورد وخیم شدن دوباره اوضاع وجود دارد.

نگرانی‌ها در مورد بازار اعتبار موج اخیر خرید سهام شامل شرکت‌های سهامی خاص را تهدید می‌کند.

برمبنای این گزارش، کاهش بی‌ثباتی بازار سهام در سال‌های اخیر به احساس امنیت کاذب در این بازار کمک کرده است. اسلاتر در گزارش خود می‌نویسد: به نظر می‌رسد بازارها این تصویر دوره‌ای مثبت را برای آینده‌ای مبهم تخمین‌زده‌اند که روی قیمت دارایی‌های آسیب‌پذیر در برابر خطرات تاثیر گذاشته است.

این دارایی‌های آسیب‌پذیر در برابر کمی وخیم‌تر شدن بازارهای مالی به ندرت بیمه هستند.

از سوی دیگر، نرخ بهره‌های بلندمدت پایین این مشکل را وخیم‌تر کرده است و به قیمت‌گذاری غلط دارایی‌های آسیب‌پذیر در برابر خطرات منجر شده است. به گفته اسلاتر: افزایش نرخ‌های بهره بلندمدت موجب اصلاح تعدادی از بازارهایی می‌شود که ارزش آنها بیش از اندازه به نظر می‌رسد.