ترجمه: دکتر موسی‌ بزرگ اصل
قسمت دوم
دستگاه‌های مرتبط
دفتر ریاست‌جمهوری (سیاست‌گذاری و پیگیری)
کمیسیون ضدفساد (اصلاح اداری و افزایش آگاهی عمومی)
هیات حسابرسی (حسابداری و حسابرسی)

برنامه‌های تفصیلی
ایجاد بستر ضدفساد: در ژوئن ۲۰۰۱ دولت قانون جامع ضدفساد را تصویب کرد که چارچوبی قانونی برای فعالیت‌های لازم جهت ریشه‌کنی فساد در جامعه است.
براساس این قانون که از ژانویه 2002 به اجرا درآمد، کمیسیون ضدفساد مستقل از سوی رییس‌جمهور تشکیل شد. این کمیسیون نقش حیاتی در بهبود سیستم‌های ضعیف بخش‌های مستعد فساد داشت. این کمیسیون برنامه‌های آموزشی و تبلیغاتی ضدفساد را هدایت و فعالیت‌های ضدفساد شهروندان را پشتیبانی کرد.
حال در این قانون، مواردی برای پشتیبانی مطلعان از فساد وجود دارد. براساس «برنامه پشتیبانی سوت‌زنان» جدید، هویت خبردهنده کاملا محفوظ می‌ماند و امنیت شخصی وی تضمین می‌شود.
در این قانون همچنین آیین رفتار حرفه‌ای ماموران دولتی، پاداش خبردهندگان و محدودیت اشتغال مامورانی که به دلیل فساد برکنار می‌شوند، مشخص شد. افزون‌بر این، در این قانون قوای سه‌گانه مجریه، مقننه و قضاییه تحت پوشش قرار گرفته است.
به طور خلاصه، یک سیستم جامع پیشگیری از فساد پیاده شد.
دولت به منظور اصلاح سازمانی و اداری در بخش‌های مستعد فساد، در مرحله اول برنامه مبارزه با فساد که از سال 1999 اجرا شد، 100مورد تکلیف خاص را معین کرد. بعضی از این تکالیف در حوزه‌های مربوط به مالیات، پلیس، خانه‌سازی و پیمانکاری، محیط‌زیست و فاضلاب بود. بسیاری از محدودیت‌های نامعقول کنار گذاشته شد، استانداردهای تصمیم‌گیری شفاف شد و روش‌های اداری ساده شد.
همچنین دولت محلی سئول از آوریل ۱۹۹۹ سیستم «ارتقای روش پیوسته درخواست‌های شهروندان» (شهروندان می‌توانند به طور مستقیم درخواست‌های خود را مثلا برای کسب پروانه ساخت ارائه کنند و پروانه خود را نیز به طور مستقیم دریافت کنند.) را به منظور راهنمای شهروندان و تسریع در امور آن ارائه کرده است. این سیستم ۵۴ روش مشترک را در بر می‌گیرد و از طریق اینترنت در دسترس است. روزانه به طور متوسط ۱۹۰۰نفر از طریق این سیستم درخواست‌های خود را ارائه کرده‌اند، وضعیت درخواست خود را کنترل کرده یا پروانه و مجوزهای خود را دریافت می‌کنند.
در حوزه مالیات، سیستم کارمند محلی، که به دلیل تضادهای مکرر بین ماموران و مودیان، نوعی گهواره برای فساد بود، حذف شد و به جای آن سیستم حمایت مودی پیاده شد. از آن زمان موارد سوءاستفاده و اختلاس (به‌رغم افزایش درآمدها به میزان 12میلیارد ون) 1/70درصد کاهش یافت. همچنین میزان رضایت مودیان از 44درصد در سال 1998 به 74درصد در سال 2000 رسید. در بخش پلیس، موارد تخلف ماموران پلیس طی سال 1999 به میزان 32درصد و دریافت رشوه توسط ماموران پلیس 28درصد کاهش یافت.این موفقیت‌ها نتیجه پیاده کردن روش‌های استاندارد ترافیک، بهبود شفافیت در اداره پلیس و تقویت نظارت شهروندان بر ماموران پلیس است. در مرحله دوم برنامه مبارزه با فساد که از سال 2000 پیاده شد، دامنه اصلاحات گسترش یافت. این اصلاحات شامل روش‌های شفاف خرید، سیستم سالم آموزش، تجدید ساختار روش‌های محلی، مخارج دولتی، تسهیلات رفاهی و صنایع کوچک و متوسط دریافت‌کننده یارانه‌های دولتی و گسترش دسترسی مردم به اطلاعات است.
افزایش آگاهی عمومی برای مقابله با فساد
دولت کره برای تغییر ذهنیت مردم نسبت به فساد برنامه‌های آموزشی عمومی ضدفساد را پیاده کرده است. این برنامه ذهنیت شهروندان و ماموران دولتی را در مورد فساد تغییر می‌دهد.
برنامه‌های آ‌موزشی ضدفساد در موسسات آموزشی دولتی، دانشگاه‌ها و مدارس و مراکز فرهنگی محلی تدوین و پیاده می‌شود. علاوه بر این برنامه‌های تبلیغاتی ضدفساد با استفاده از رسانه‌های مختلف مانند پوستر،‌ نوار ویدئویی، تابلوهای الکترونیکی، روزنامه، تلویزیون و اینترنت پیاده شد.
دولت کره به طور فعال در گردهمایی مربوط به مبارزه با فساد که تاکید آن بر هماهنگی سازمان‌های مختلف دولتی برای پیشگیری از فساد بود شرکت می‌کند. بعضی از این گردهمایی‌ها شامل «نخستین گردهمایی جهانی» در ایالات متحده در فوریه 1999، نهمین کنفرانس ضدفساد بین المللی در دوربان آفریقای جنوبی در اکتبر 1999 بود.
افزون بر این، کره در دسامبر سال ۲۰۰۰ میزبان کنفرانس سالانه ابتکارات ضدفساد OECD/ADB برای آسیا پاسیفیک بود. در کنفرانس سئول، نمایندگان کره طرحی را برای بهبود همکاری منطقه‌ای جهت پیشگیری از فساد در منطقه آسیا-پاسیفیک ارائه کردند.
منبع: دفتر نخست‌وزیر جمهوری کره