دنیای‌اقتصاد- در حالی که آمریکا از گسترش روابط هند و ایران نگران است و از هندی‌ها می‌خواهد تا روابطشان با ایران را محدود کنند، نمایندگان مجلس هند در حرکتی معترضانه لغو قرارداد هسته‌ای دهلی نو - واشنگتن را خواستار شدند و گفتند که نمی‌خواهند آلت دست آمریکا شوند. این اعتراض حزب «ساماج وادی» که منجر به اختلال در جلسه روز دوشنبه مجلس هند شد، در حالی رخ داده است که آمریکا بارها از

دهلی نو خواسته است در گسترش روابط با تهران ملاحظات موردنظر آمریکا که مربوط به مسائل هسته‌ای و تحریم‌های اقتصادی علیه ایران است را مورد توجه قرار دهد.

از سوی دیگر، با امضای توافقنامه خط لوله گاز ایران- پاکستان- هند موسوم به خط لوله صلح، آمریکایی‌ها بیش از پیش، هند را تحت فشار قرار داده‌اند تا از ادامه مذاکرات گاز با ایران خودداری کند و حتی قرارداد‌های هسته‌ای خود با هندوستان را نیز به شکلی تلویحی مشروط به قطع روابط اقتصادی این کشور با ایران کرده است.

با همه این اتفاقات و در حالی که واشنگتن هند را به همراهی علیه برنامه‌های هسته‌ای ایران فرا می‌خواند لیبرمن، سناتور آمریکایی گفت: درست نیست آمریکا از هند انتظار داشته باشد به روابطش با ایران پایان دهد. با این حال وی روابط تهران- دهلی نو را برای آمریکا نگران‌کننده خواند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، سناتور جو لیبرمن روز یکشنبه در سفر سه روزه خود به هند به خبرنگاران گفت که روابط نزدیک هند با ایران می‌تواند مشکل‌‌آفرین باشد. اما با توجه به اینکه سایر متحدان آمریکا در اروپا و ژاپن روابط خود را با تهران حفظ کرده‌اند، درست نیست که آمریکا از هند انتظار داشته باشد به روابط خود با ایران پایان دهد.

از سوی دیگر اعتراضات شدید به قرارداد هسته‌ای هند و آمریکا دیروز به اختلال در کار پارلمان هند منجر شد و نمایندگان معترض خواستار لغو این قرارداد شدند. به گزارش خبرگزاری رویترز، قانونگذاران هندی در جلسه دیروز خود خواستار لغو این قرارداد بحث‌برانگیز شدند‌.

اعضای حزب «ساماج وادی» که مخالف روابط گرم واشنگتن دهلی‌نو است، شعارهایی را در اعتراض به این قرارداد در مجلس عوام هند سر دادند و از بازگشت به کرسی‌های خود خودداری کردند.

نمایندگان پارلمان هند با وجود درخواست‌های «سومناث چاترجی» رییس پارلمان مبنی بر اینکه به مجلس اجازه داده شود تا به وظیفه خود عمل کند، شعار می‌دادند: قرارداد هسته‌ای را لغو کنید، ما نمی خواهیم آلت دست آمریکا باشیم. طبق قرارداد یاد شده دهلی‌نو سوخت و فناوری هسته‌ای از آمریکا وارد خواهد کرد که این برخلاف سیاست ۳۰ ساله واشنگتن مبنی بر عدم صادرات هسته‌ای به کشورهای غیرعضو در پیمان منع گسترش تسلیحات اتمی است.

این قرارداد دو سال قبل در دیدار «جرج بوش» و «مانموهان سینگ»، سران آمریکا و هند به امضا رسید. چارچوب اصلی قرارداد زمستان گذشته به تصویب کنگره آمریکا رسید، اما دو کشور درباره جزئیات اجرای آن اختلافاتی داشتند که ماه گذشته میلادی با انعقاد توافقنامه‌ای آن را نیز رفع کردند. همچنین تام کیسی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، گفت: هند، مانند هر کشوری در جهان در برقراری روابط دیپلماتیک با هر کشوری که بخواهد آزاد است و آمریکا قصد ندارد در موضعی باشد که چنین چیزهایی را برای دیگران تعیین کند، ما مسایلی منحصر به فرد در رابطه با ایران داریم و امیدواریم هند مانند گذشته به حمایت از تلاش برای تحت فشار دادن ایران، ادامه دهد.