فعالیت رسمی شورای نگهبان برای انتخابات مجلس آغاز شد

تایید لایحه انتشار ۴۰هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت بانک مرکزی

سخنگوی شورای نگهبان از آغاز فعالیت رسمی این شورا برای برگزاری انتخابات مجلس هشتم خبر داد.

عباسعلی کدخدایی که روز گذشته در آغاز دوره جدید سخنگویی خود، به نیابت از شورای نگهبان قانون اساسی در جمع خبرنگاران حاضر شده بود، با اشاره به تعیین اعضای هیات‌ مرکزی نظارت بر انتخابات مجلس هشتم، آغاز فعالیت رسمی شورای نگهبان برای برگزاری این انتخابات را اعلام کرد. به گزارش ایرنا، وی با اشاره به انتخاب احمد جنتی، صادق اردشیر لاریجانی، عباس کعبی، محمدرضا علیزاده و خود به عنوان اعضای هیات مرکزی نظارت، گفت: پس از این مرحله هیات‌های نظارت استانی باید انتخاب شوند که چنانچه مورد تایید هیات مرکزی نظارت واقع شوند، احکام آنها از سوی رییس هیات مرکزی نظارت بر انتخابات مجلس هشتم صادر

خواهد شد.

سخنگوی شورای نگهبان همچنین با اشاره به انتخاب سه عضو حقوقدان شورای نگهبان از سوی مجلس و نیز ابقای سه عضو فقهای این شورا از سوی مقام معظم رهبری، اظهار کرد که اعضای شورای نگهبان برای انتخاب دبیر، قائم مقام و سخنگوی این شورا رای‌گیری کردند.

به گفته وی، در این رای‌گیری جنتی به عنوان دبیر شورای نگهبان، علیزاده به عنوان قائم‌مقام و کدخدایی به عنوان سخنگوی شورای نگهبان برگزیده شدند.

رایانه‌ای شدن انتخابات

کدخدایی همچنین گفت که اعضای شورای نگهبان امروز (دوشنبه) با وزیر کشور و معاونان وی درباره مساله رایانه‌ای شدن انتخابات مجلس هشتم، جلسه مشترکی خواهند داشت.

وی افزود: اعضای شورای نگهبان، روز چهارشنبه گذشته نیز جلسه‌ای با حضور وزیر کشور و معاونان وی در این زمینه داشتند.

سخنگوی شورای نگهبان تاکید کرد: نظر این شورا نسبت به اصل رایانه‌ای شدن انتخابات، مثبت است و در قانون نیز آمده است که انتخابات رایانه‌ای باید برگزار شود ولی مسائل فنی و سیاسی این مساله نیز باید در نظر گرفته شود. کدخدایی در پاسخ به سوال دیگری درباره نحوه فعالیت هیات نظارت بر انتخابات در مساله بررسی صلاحیت‌ها گفت که ابتدا باید مراجع چهارگانه نظر خود را پس از تحقیقات محلی اعلام کنند که این نظرات به هیات‌های مرکزی ارسال می‌شود و در آنجا مورد بررسی قرار می‌گیرد. وی افزود: چنانچه در مورد آرای هیات‌های نظارت نیز شکایتی وجود داشته باشد، در جلسه عمومی شورای نگهبان به آنها رسیدگی می‌شود.

تایید انتشار اوراق مشارکت

سخنگوی شورای نگهبان همچنین اعلام کرد که این شورا لایحه

دو فوریتی انتشار ۴۰هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت توسط بانک مرکزی را تایید کرد و مغایر موازین شرع و قانون اساسی ندانست.

مجلس این لایحه را سوم مرداد ماه تصویب کرده بود که بر اساس این قانون، در راستای اجرای بند «ح» ماده ۱۰ قانون برنامه چهارم توسعه به بانک مرکزی اجازه داده شده، به‌منظور اجرای سیاست‌های پولی و کنترل نقدینگی در چارچوب قانون عملیات بانکی بدون ربا مصوب ۱۳۶۲ مبلغ ۴۰هزار میلیارد ریال، اوراق مشارکت منتشر کند.

سخنگوی شورای نگهبان افزود: این شورا همچنین لایحه الحاق دولت ایران به پروتکل اختیاری کنوانسیون حقوق کودک در خصوص فروش، فحشا و هرزه‌نگاری کودکان مصوب

۱۳۷۹/۳/۴برابر با ۲۵مه ۲۰۰۰ میلادی مجمع عمومی سازمان ملل متحد را تایید کرد.

به گفته کدخدایی، شورای نگهبان همچنین لایحه دوفوریتی تمدید اجرای آزمایشی قانون مجازات اسلامی را مورد تایید قرار داد.

لایحه مدیریت خدمات کشوری

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی درباره جلسه سران قوه مجریه و مقننه و نیز شورای نگهبان در خصوص لایحه مدیریت خدمات کشوری گفت: این جلسه بین رییس و نمایندگان مجلس و رییس‌جمهوری و برخی معاونان وی و نیز دبیر و برخی اعضای شورای نگهبان برگزار شد.

وی افزود: در این جلسه در خصوص این لایحه بحث و قرار شد دولت و مجلس جلسات دیگری با شورای نگهبان داشته باشند.

اختلاف‌نظر درباره انتخابات رایانه‌ای

در حالی که سخنگوی شورای نگهبان از مثبت بودن نظر این شورا نسبت به برگزاری رایانه‌ای انتخابات خبر داد، غلامحسین الهام، از اعضای با نفوذ این شورا که سخنگوی دولت نیز هست، رایانه‌ای شدن انتخابات را نیازمند اصلاح برخی قوانین دانست و گفت که اجرای این طرح به انتخابات مجلس هشتم نمی‌رسد.

وی اظهار کرد: در خصوص برگزاری انتخابات به صورت دیجیتال سوالاتی وجود دارد که پاسخ این سوالات را تنها قانون مشخص می‌کند. الهام در گفت‌وگو با ایرنا درباره برگزاری نشست مشترک وزارت کشور و شورای نگهبان، افزود: وزارت کشور از مدتی قبل طرح انتخابات دیجیتال را به شورای نگهبان ارائه و بخشی از این طرح را نیز به صورت نمونه و محدود اجرا کرده است. عضو حقوقدان شورای نگهبان افزود: وزارت کشور با ارائه توضیحاتی درباره این طرح، به برخی سوالات مطرح پاسخ داده، اما بخشی از سوالات به پاسخ قانع‌کننده‌ای منتهی نشد و بنا شد روی این طرح کار شود. وی تصریح کرد: وزارت کشور بخش‌های فنی و عملیاتی را انجام خواهد داد، اما بخش‌هایی همچون پشتیبانی مقرراتی، رسیدگی و پاسخ به اعتراضات نامزدها، نیاز به اصلاح قانون دارد. الهام افزود: با توجه به ‌اینکه مدت زمان زیادی تا انتخابات باقی نمانده، اصلاح قوانین نیازمند کارشناسی دقیق است و به این دوره نخواهد رسید.