سخنگوی دولت از پاسخ دادن چند نفر از اقتصاددانان منتقد به پرسش‌های رییس‌جمهوری خبر داد.

غلامحسین الهام درباره پاسخ پرسش‌های احمدی‌نژاد از اقتصاددانان منتقد که در جلسه ماه گذشته تیم اقتصادی دولت با نویسندگان نامه ۵۷ اقتصاددان مطرح شده بود، گفت: چند نفر از این اقتصاددانان پاسخ‌هایی را برای ما ارسال کرده‌اند که در حال بررسی آنها هستیم و به طور قطع از آنها در سیستم و ساختار تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی کشور استفاده خواهیم کرد. وی افزود: باب اظهارنظر در مورد مسائل اقتصادی کشور باز است و همچنان منتظر دریافت نظرات صاحبنظران در این عرصه هستیم. پرسش غیرکارشناسی

در همین حال معاون اقتصادی وزیر اقتصاد دولت محمد خاتمی و یکی از ۵۷ اقتصاددان منتقد، پرسش رییس‌جمهوری درباره نحوه هزینه درآمدهای نفتی کشور را کارشناسانه ندانست.

سعید شیرکوند در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر گفت: این سوال از نیمه راه مطرح شده، به عبارت دیگر باید قبل از آن سوال مهمتر دیگری را پاسخ داد تا سپس نوبت به این سوال برسد، بنابراین این سوال ناقص و ابتر است. وی با بیان اینکه زمانی می توان به این سوال پاسخ داد که در مورد سازو کارهای اصلی اقتصاد تعیین تکلیف شده باشد، تصریح کرد: اگر ما به اولین سوال یعنی اینکه اقتصاد کشور را چگونه اداره کنیم، پاسخ دهیم، جواب این سوال خود به خود مشخص خواهد شد.

وی اضافه کرد: اگر اقتصاد کشور در یک سازو کار رقابتی با محوریت بخش خصوصی و مردم مدیریت شود، می‌توان به سوال‌های بعدی نیز پاسخ داد. به گفته این اقتصاددان در صورتی که نحوه اقتصاد کشور بر محور بخش دولتی و سازوکارهای اقتصاد دولتی باشد، پاسخ این سوال متفاوت خواهد بود، به دلیل اینکه هنوز در ایران به خصوص در حوزه اجرا و عمل تکلیف اقتصاد روشن نشده است.

فقدان برنامه اقتصادی در دولت

علی قنبری، عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس نیز گفت: دولت درآمدهای نفتی را خرج هزینه‌های جاری می‌کند که این موضوع بزرگترین لطمه را به اقتصاد کشور وارد می‌کند.

وی یکی از ایرادات وارد به دولت را عجولانه و سطحی نگریستن به مسائل و راهکارهای آن دانست و تصریح کرد: کاربرد صحیح درآمدهای نفتی از زمان کشف و بهره‌برداری از آن و طی دوران انقلاب همواره مطرح بوده است. وی گفت: دولت دوست دارد که برای کشور کار کند، اما بی‌برنامه و در تاریکی حرکت می‌کند که ممکن است دچار مشکل شود در صورتی که دولت باید در نور حرکت کرده و موانع را شناسایی کند.

قنبری ادامه داد: دولت به دلیل عشق و علاقه به کار کردن این گونه موانع را حساب نمی‌کند و این امر یکی از مشکلات دولت با وجود اشتیاق آن به کار کردن است.

وی دولت را فاقد یک تیم اقتصادی و برنامه اقتصادی عنوان کرد و گفت: دولت اگر می‌توانست یک برنامه‌ریزی دقیق طبق قانون برنامه چهارم توسعه، چشم‌انداز ۲۰ ساله کشور و اصل ۴۴ قانون اساسی داشته باشد، موفق تر عمل می‌کرد.