اقدام آمریکا حمایت منطقه‌ای از ایران را افزایش می‌دهد

روزنامه واشنگتن تایمز در مطلبی گزارش داد، نماینده عراق در سازمان ملل از تصمیم بوش برای فروش تجهیزات و تسلیحات سنگین نظامی به رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای عرب انتقاد کرده و گفت که فروش این تسلیحات، حمایت منطقه‌ای را از ایران افزایش خواهد داد. به گزارش ایسنا، روزنامه واشنگتن تایمز در ادامه این مطلب نوشت: حمید البیاتی، نماینده عراق در سازمان ملل گفت: این امر مرا به یاد زمانی می‌اندازد که تا سال ۱۹۸۰ به تامین سلاح برای صدام مشغول بودند و او نیز به ایران حمله کرد که این امر برای منطقه و همگان دهشتناک بود.

وی افزود که از همان سلاح‌ها بعدها برای حمله به کویت و جنگ با آمریکا و نیروهای بین‌المللی استفاده شد.

بسته تسلیحاتی آمریکا اقدامی برای تقویت رژیم صهیونیستی و کشورهای عرب در برابر آنچه تهدید قدرت روزافزون ایران و متحدان خوانده می‌شود می‌باشد. اما البیاتی گفت که برخی نمایندگان عرب و مسلمان از این می‌ترسند که جامعه عرب آن را فرصتی برای تقسیم مسلمانان علیه یکدیگر و سوق دادن هم دردیشان به سوی ایران ببینند.

این روزنامه در ادامه نوشت: فروش تسلیحات علاوه بر آن دولت‌های سنی را تقویت می‌کند که بسیاری از آنها نسبت به دولت شیعه‌ای که البیاتی نماینده آن است مشکوک هستند.

تقویت اسرائیل و فروش تسلیحات

چند روز پس از انتشار اخباری درباره تلاش آمریکا برای معامله تسلیحاتی با کشورهای حاشیه خلیج‌فارس با هدف اعلام شده«مقابله با نفوذ روز افزون ایران» در منطقه و هدف اصلی ایجاد موج ایران هراسی و تقویت رژیم صهیونیستی در منطقه، رابرت گیتس و کاندولیزا رایس، وزیران دفاع و امور خارجه آمریکا راهی منطقه شدند تا ضمن ایراد اتهامات تکراری علیه ایران، مقدمات چنین معاملات کلان نظامی را فراهم کنند.

آمریکا به دنبال آن است که مجموعه‌ای از معاملات تسلیحاتی به ارزش ۲۰‌میلیارد دلار را با عربستان و پنج کشور نفتی حوزه خلیج‌فارس منعقد کند و نیز یک مجموعه کمکی ۱۰ ساله نظامی را به رژیم صهیونیستی و مصر پیشنهاد دهد و دلیل این کار را تقویت متحدانش در خاورمیانه و «مقابله با نفوذ روز افزون ایران» در منطقه اعلام کرده است.

با وجودی که ایران هیچگونه سابقه تهاجمی علیه هیچ کشوری ندارد، یک مقام دولتی آمریکا که دست‌اندرکار مذاکرات مربوط به این معاملات بوده است، پیشتر گفته بود یکی از راه‌های مقابله با ایران در منطقه تقویت متحدان آمریکا است.

این اقدام در حالی صورت می‌گیرد که به تازگی ایران و آمریکا برای اولین بار پس از ۲۷ سال دوری دیپلماتیک برای مذاکره درباره عراق در بغداد و با حضور مقامات عراقی بر سر یک میز نشسته‌اند.

در این میان ایران از کمک نظامی آمریکا به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس انتقاد کرد و گفت آمریکا می‌کوشد با هدف بی‌ثبات کردن منطقه‌، ترس و بی‌اعتمادی را در خاورمیانه ایجاد کند.

با این حال رایس که روز سه‌شنبه راهی خاورمیانه شده بود ضمن ایراد اتهامات تکراری علیه ایران، بی‌ثباتی در منطقه را متوجه ایران دانست.

رییس دیپلمات‌های آمریکایی با اشاره به پیشنهاد معاملات چند‌میلیارد دلاری نظامی با کشورهای حاشیه خلیج‌فارس مدعی شد که این اقدام «به تقویت نیروهای میانه‌رو کمک خواهد کرد و از یک راهبرد گسترده‌تر برای مقابله با نفوذهای منفی القاعده، حزب‌‌ا...، سوریه و ایران حمایت خواهد کرد!»

به نظر می‌رسد تلاش واشنگتن برای ایجاد هراس در میان کشورهای منطقه بخشی از یک راهبرد منطقه‌ای گسترده‌تر برای حفظ حضور مستحکم آمریکا در منطقه باشد.

این معاملات تسلیحاتی که شامل فروش مجموعه‌ای از تسلیحات پیشرفته به شیخ‌نشین‌های خلیج‌فارس است، بزرگ‌ترین معامله نظامی خواهد بود که دولت آمریکا تاکنون با این کشورها داشته است.

این پیشنهاد ظاهرا با استقبال طرف‌های یادشده روبه‌رو شده و نکته جالب توجه این است که چنین پیشنهادی که قطعا پذیرش آن بر روابط ایران با طرف‌های معامله بی‌تاثیر نخواهد بود، در مقطعی از زمان مطرح می‌شود که ایران می‌کوشد روابطش را با کشورهای منطقه از جمله مصر و عربستان تقویت کند.

در حالی که آمریکا با ایجاد رقابت تسلیحاتی در منطقه خاورمیانه از سویی این کشورها را به خود بیش از پیش وابسته می‌کند، شرکت‌های تسلیحاتی آمریکایی نیز از آن بی‌بهره‌ نخواهند بود و قادر می‌شوند از معاملات کلان دولتشان با این کشورها نفع بسیاری ببرند.

اما به غیر از حاشیه‌نشینان خلیج‌فارس طرف دیگر این معاملات تسلیحاتی، رژیم صهیونیستی است.

کمک‌های نظامی به این رژیم شامل ۳۰‌میلیارد دلار است که این میزان نشانگر افزایش حمایت‌های نظامی آمریکا از تل‌آویو است.

این در حالی است که نخست وزیر رژیم صهیونیستی در اولین واکنش به این اخبار با فاصله گرفتن از سیاست گذشته این رژیم با طرح جدید آمریکا برای فروش جنگ‌افزارهای پیشرفته به عربستان و دیگر کشورهای عرب به اصطلاح میانه‌رو مخالفتی نکرد و در عوض ایران را «دشمن مشترکی» خواند. المرت این مساله را با خوشرویی تحمل کرد و از محکوم کردن فروش تسلیحات به عربستان سعودی خودداری کرد، در حالی که وی در موارد مشابه از لابی طرفدار صهیونیست در واشنگتن استفاده می‌کرد و احتمال این تهدید را مطرح می‌کرد که اگر روزی عربستان بی‌ثبات شود، خطر افتادن این سلاح‌ها به دست‌تروریست‌ها جدی است. المرت افزایش کمک نظامی آمریکا را به نام مبارزه علیه ایران هسته‌ای دریافت می‌کند، به عبارت دیگر جورج بوش با ایجاد هراس در میان کشورهای منطقه و پیشنهاد مسلح کردنشان در برابر «خطر ایران» و جبران تجهیز این کشورها با افزایش ۲۵‌درصدی کمک نظامی به رژیم صهیونیستی آخرین و جدید‌ترین فناوری نظامی را در اختیار این رژیم قرار می‌دهد تا معادله قدرت نظامی به نفع این رژیم باقی بماند. المرت نیز با خشنودی اعلام کرد که با دریافت این تجهیزات قادر می‌شود برتری کیفی نظامی نسبت به اعراب را حفظ کند.

این امر تنها رژیم دارنده تسلیحات هسته‌ای خاورمیانه را قادر می‌سازد که نه فقط برنامه موشک ضدموشکی‌اش، را حفظ کند بلکه نسل جدیدی از جنگنده‌هایی نظیر اف-۳۵ و نیز بمب‌های کنترل از راه دور را که با لیزر عمل می‌کنند به دست آورد.

المرت گفت که «تمایل آمریکا را برای کمک به کشورهای عربی میانه رو که جبهه‌های مشترک با آمریکا و اسراییل برای مقابله با ایران تشکیل می‌دهند» را درک می‌کند.

المرت با یک تیر دو نشان زد، او در حالی که خود را بازیگر خوبی نشان می‌دهد، اتحادی را علیه ایران و از سویی دیگر اسلامگرایان حماس تشکیل می‌دهد که قدرت را در غزه به دست گرفته‌اند.

از سویی دیگر بنا به گزارش گاردین بسیاری از کارشناسان منطقه‌ای تصمیم آمریکا برای فروش سلاح به متحدینش در خاورمیانه را آخرین دستاویز برای جلوگیری از شکست سیاست‌های واشنگتن درقبال عراق و ایران می‌دانند.

از طرفی‌ترغیب کشورهای منطقه به داشتن فناوری‌های جدید نظامی بازار فروش تسلیحات به این کشورها را داغ‌تر می‌کند. این طرح به روسیه نیز کمک می‌کند که عرضه تسلیحات خود به منطقه را افزایش دهد، اما مقدار آن با صادرات آمریکا قابل مقایسه نخواهد بود.

کنستانتین ماکینکو، عضو مرکز تحلیل استراتژی و فناوری روسیه در این باره می‌گوید که روسیه برنامه مشابهی را در رابطه با کشورهای منطقه ندارد. امکان صدور تسلیحات به عربستان سعودی و مصر پیش از این نیز زیاد نبود، چرا که این کشورها به کمک‌های آمریکا وابسته هستند و روسیه تنها با اسراییل، همکاری می‌کند و در عین حال در بازار کشورهای ثالث، مثلا در هند نیز رقابت دارد.

ماکینکو می‌گوید که عرضه بیشتر سلاح آمریکایی در منطقه می‌تواند مفید باشد، چرا که بازار تسلیحات خاورمیانه را گرم می‌کند.