معاون اول رییس‌جمهوری دایر کردن فرمانداری ویژه در ۱۰ شهرستان شاهرود، آبادان، خوی، مراغه، سیرجان، زابل، دزفول، تربت حیدریه، ایرانشهر و مهاباد را ابلاغ کرد. تشکیل فرمانداری ویژه در شهرستان‌هایی که واجد شاخص‌های جمعیت شهرستان ۲۵۰ هزار نفر، جمعیت مرکز شهرستان ۱۲۵ هزار نفر، فاصله شهرستان از مرکز استان ۱۲۵ کیلومتر باشد، بدون ایجاد هرگونه بار مالی امکان پذیر خواهد بود. ایجاد فرمانداری ویژه در ۱۰ شهرستان ابلاغ شد

معاون اول رییس‌جمهوری دایر کردن فرمانداری ویژه در ۱۰ شهرستان شاهرود، آبادان، خوی، مراغه، سیرجان، زابل، دزفول، تربت حیدریه، ایرانشهر و مهاباد را ابلاغ کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس، هیات وزیران در جلسه سوم مرداد۸۶ تصویب کرد، به منظور ارائه خدمات مناسب و نظارت بر انجام فعالیت‌های دستگاه‌های اجرایی در شهرستان‌های بزرگ، وزارت کشور مکلف است، بدون ایجاد هرگونه بار مالی در شهرستان‌هایی که واجد شاخص‌های جمعیت شهرستان ۲۵۰ هزار نفر، جمعیت مرکز شهرستان ۱۲۵ هزار نفر، فاصله شهرستان از مرکز استان ۱۲۵ کیلومتر، باشند نسبت به دایر کردن فرمانداری ویژه اقدام کنند.

بنابراین مصوبه، دایر کردن فرمانداری ویژه در شهرستان‌هایی که دو شاخص از سه شاخص یادشده در بند «۱» را دارا باشند منوط به تصویب هیات وزیران خواهدبود.

در همین رابطه معاون سیاسی وزیر کشور نیز اعلام کرد: در فرمانداری‌های ویژه، فرماندار به سطح معاون سیاسی استاندار و سطح مدیران برخی واحدهای اداری به معاون مدیرکل ارتقا می‌یابد و ارتقای سطح مدیران سایر دستگاه‌ها با نظر وزیر کشور و معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس‌جمهوری انجام خواهدشد.

به گفته ثمره هاشمی، این فرمانداری‌ها برای جلوگیری از مسافرت‌های مردم به مرکز استان‌ها و مراجعه به استانداری‌ها ایجاد می‌شود.

همچنین معاون حقوقی و امور مجلس وزارت کشور گفت: سطوح تقسیمات کشوری در حال حاضر به لحاظ وسعت جغرافیایی و پراکنش جمعیتی از تعادل و توازن لازم برخوردار نیست و به تبع آن ساختار مدیریت سیاسی و اجرایی بعضی از مناطق نیز دارای چنین وضعیتی است.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمد حسین موسی‌پور تاکید کرد: با توجه به شعارمحوری دولت نهم مبنی بر تحقق عدالت در همه سطوح از جمله عدالت اجتماعی و عدالت اداری لزوم بررسی و اتخاذ راهکارهای مناسب ضروری به نظر می‌رسید که در این راستا به پیشنهاد وزارت کشور و تصویب هیات دولت، تعداد ۴۰ روستا به شهر، ۲۷ بخش به شهرستان و ۱۰ شهرستان به فرمانداری ویژه ارتقا یافتند.

موسی‌پور گفت: شاخص‌هایی از قبیل جمعیت کل شهرستان، جمعیت مرکز شهرستان، فاصلة شهرستان تا مرکز استان، وسعت جغرافیایی و قدمت در اختصاص فرمانداری ویژه مد نظر قرار می‌گیرند.

موسی‌پور این اقدام را گامی‌در جهت توازن تقسیماتی و عدالت اداری برشمرد.