احمد اطراقچی: میدان انقلاب، خیابان ۱۶ آذر، جنب کلینیک ۱۶ آذر، تالار مولوی، سالنی که برای تمامی اهالی تئاتر و بسیاری از علاقه‌مندان این رشته آشناست به این دلیل که همواره آثار نمایشی در خور توجهی را بر روی صحنه داشته و از نظر توجه به بخش دانشگاهی متاثر در جایگاه ویژه‌ای قرار دارد به عبارت ساده‌تر تالار مولوی مکان مناسبی است برای گروه‌های حرفه‌ای متاثر تا تجربیات خود را بر روی صحنه به تصویر کشند و پایگاهی مناسب برای دانشجویان این رشته تا جسارت و نوآوری خود را در معرض دید تماشاگر قرار دهند. تمام این ویژگی‌ها به اضافه ذکر این نکته که تالار مولوی اولین و یا شاید بتوان گفت تنها سالن تئاتر کشور بود که پس از تعطیلات نوروز، بلافاصله فعالیت خود را از سر گرفت فرصت خوبی را در اختیارمان قرار داد تا با مهدی مکاری، مدیر تالار مولوی، گفت‌وگوی کوتاهی داشته باشیم و از او درباره فعالیت‌های تالار بپرسیم:

*تالار مولوی زیر نظر چه سازمانی اداره می‌شود؟

تالار مولوی زیر نظر جهاد دانشگاهی واحد تهران اداره می‌شود که وظیفه اجرای امور فرهنگی، پژوهشی و آموزشی را بر عهده دارد و خود، زیر نظر شورای انقلاب فرهنگی به فعالیت می‌پردازد.

*نحوه همکاری این سالن با مرکز هنرهای نمایشی و وزارت علوم چگونه است؟

طبق تفاهمنامه‌هایی که چند سالی است با وزارت علوم داشته‌ایم قرار بر این است که آثار منتخب و برگزیده جشنواره بین‌المللی دانشگاهی پس از معرفی به این تالار، اجرای عمومی داشته باشند اما در مورد نحوه همکاری با مرکز هنرهای نمایشی، طی این مدت سعی شده اکثر نمایش‌هایی که از طرف مرکز به این سالن معرفی می‌شوند با حضور دانشجویان تئاتر و به کارگردانی اساتید این رشته تولید شوند که در این بخش نیز بتوان از تئاتر دانشگاهی حمایت بیشتری کرد.

*اختصاص سالن بزرگ و یا کوچک تالار مولوی برای اجرای نمایش‌ها چگونه صورت می‌گیرد و ملاک این اختصاص چیست؟

ملاک اختصاص سالن برای اجرای نمایش، شرایط و شیوه اجراها است یعنی هر نمایش با توجه به شیوه طراحی خود و با نظر هیات بازبینی در سالنی که مناسب باشد اجرای عمومی خواهد داشت و به‌رغم تصور برخی از دوستان که گمان می‌کنند سالن کوچک تالار مولوی مختص به آثار برگزیده تئاتر دانشگاهی و سالن بزرگ این مجموعه متعلق به گروه‌های حرفه‌ای است باید گفت تنها شیوه و شرایط اجرای نمایش‌ها و نظر هیات‌ بازبینی ملاک اختصاص سالن است.

به غیر از نمایش‌هایی که توسط وزارت علوم و یا مرکز هنرهای نمایشی برای اجرای عمومی به این سالن معرفی می‌شوند آیا نمایش‌های دیگری نیز در تالار مولوی به روی صحنه می‌روند؟

بله، خوشبختانه با شرایطی که جهاد دانشگاهی برای دانشجویان فراهم کرده شاهد آثار نمایشی برتر دانشگاه‌ها بوده‌ایم که از طرف مدیر گروه‌های آموزشی برای اجرای عمومی به این مجموعه معرفی شده‌اند.

تامین بودجه این مجموعه چگونه صورت می‌گیرد؟

طبعا با توجه به اینکه این مجموعه زیرنظر جهاد دانشگاهی تهران اداره می‌شود از حمایت‌های این نهاد برخورداریم که خوشبختانه نهادی است که بخش اعظمی از نیاز مالی خود را به صورت خودکفا برطرف می‌کند.

تالار مولوی علاوه بر اجرای تئاتر چه فعالیت‌های دیگری انجام می‌دهد؟

تالار مولوی طی چند سال اخیر علاوه بر اجرای تئاتر نسبت به برگزاری جلسات و کارگاه‌های آموزشی و همچنین دوره‌های نمایشنامه‌خوانی برای تشویق دانشجویان به نگارش نمایشنامه‌های جدید اقدام کرده است ضمن اینکه قصد داریم بخش جداگانه‌ای را در این دوره به پایان‌نامه‌های دانشجویان ادبیات نمایشی اختصاص دهیم تا سایر دانشجویان در جریان دست‌نوشته‌های این عزیزان قرار گیرند.