نگاه سوم- فیلمنامه یک فیلم با بازی شان‌پن و هریسون فورد با موضوع دخالت یک ایرانی در ماجرای «قتل ناموسی» با اعتراض ایرانیان آمریکا دستخوش تغییر و تحول شد.

در صحنه‌ای از فیلم سینمایی «تغییر وضعیت» به نویسندگی و کارگردانی وین کرامر که مضمونی شبیه فیلم برنده اسکار «تصادف» ساخته پل هاگیس دارد، یکی از شخصیت‌های ایرانی باید خواهرش را به دلیل ناموسی بکشد. اما ماجرا از جایی آغاز شد که یک هنرپیشه ایرانی- آمریکایی فیلمنامه فیلم «تغییر وضعیت» را خواند و به صحنه‌ای برخورد که در آن یک دختر جوان ایرانی - آمریکایی به دلیل برقرار کردن رابطه با یک مرد لاتین تبار توسط برادرش کشته می‌شود.

این هنرپیشه، که نقشی در فیلم نداشته، ماجرا را با مسوولان حقوقی شورای ملی ایرانی - آمریکایی‌ها در میان می‌گذارد و آنها بلافاصله با وین کرامر، کارگردان و تهیه‌کننده فیلم، و یکی از بازیگران مشهور فیلم تماس می‌گیرند.

به گفته تریتا پارسی، رییس شورای ملی ایرانی - آمریکایی‌ها، این هنرپیشه درخواست کرده که نامش افشا نشود اما «گفت‌وگوی سازنده‌ای» بین طرفین صورت گرفته است.

مسوولان شورا به عوامل فیلم گفته‌اند در شرایطی که تنش بین دولت‌های ایران و آمریکا روز به روز بیشتر می‌شود، گنجاندن «قتل ناموسی» در فیلم چهره ایرانی، آمریکایی‌ها را بیش از پیش تخریب می‌کند.

مسوولان این شورا همچنین به عوامل فیلم گفته‌اند که «قتل ناموسی» در ایران امر پذیرفته شده و مورد تاییدی نیست.

بعد از این گفت‌وگوها عوامل فیلم پذیرفته‌اند که هرگونه اشاره به «قتل ناموسی» را از فیلم حذف کنند و نسخه نهایی، که مستلزم تغییراتی در فیلمنامه و فیلمبرداری مجدد بعضی صحنه‌ها بوده، مورد رضایت مسوولان شورا بوده است.

فیلم «تغییر وضعیت» ماجرای چند گروه از مهاجران ساکن لس آنجلس را روایت می‌کند که در تلاش برای «تغییر وضعیت» از مهاجران غیرقانونی به شهروندان آمریکا هستند.