تامین گازوییل کشور در سال‌جاری با توجه به رشد روزافزون مصرف آن و قرار گرفتنش زیر سایه بنزین این نگرانی را ایجاد می‌کند که آیا تخصیص اعتبار ۳/۱‌میلیارد دلاری برای واردات آن تا پایان سال‌جاری کافی به نظر می‌رسد یا خیر؟ به گفته باهنر، نایب رییس مجلس، آن چه امروز بر گازوییل می‌گذرد اسف‌ناکتر از مساله بنزین در موقعی است که سهمیه‌بندی نشده بود. حجت‌‌ا... غنیمی‌فرد، مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران، در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: با اطلاعات کنونی ارائه شده از سوی شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی پیش‌بینی می‌شود بودجه ۳/۱میلیارد دلاری واردات گازوییل تا پایان امسال کفایت کند و در شرایط کنونی با برنامه‌ریزی‌های انجام شده در این شرکت به نظر می‌رسد در حال حاضر کمبودی در بودجه واردات گازوئیل وجود ندارد.

وی افزود: البته کفایت بودجه مورد نیاز برای واردات گازوئیل به چند نکته بستگی دارد. چرا که ممکن است قیمت گازوئیل در بازار جهانی افزایش پیدا کند که این مساله باید در ماه‌های سرد سال مورد مطالعه قرار گیرد.

غنیمی‌فرد همچنین احتمال سرمای زودرس در ایران را دیگر دلیل متاثر شدن واردات گازوئیل دانسته و افزود: در صورت سرمای زودرس در ایران، میزان مصرف گازوئیل و به تبع آن بودجه موردنیاز برای واردات آن تحت تاثیر خواهد گرفت.

اما پیش از این علی فراهانی، مدیر تامین و توزیع فرآورده‌های نفتی ایران، گفته بود که بودجه ۳/۱میلیارد دلاری واردات گازوییل برای سال ۸۶ کفایت نمی‌کند و نیاز است در سال ۸۶ در مجموع معادل دو‌میلیارد دلار نفت گاز وارد شود، زیرا در سه ماه نخست سال ۸۶ حدود ۶۵۰‌میلیارد لیتر نفت گاز وارد کشور شده است.

محمدرضا نعمت‌زاده، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، نیز از کفایت بودجه ۳/۱میلیارد دلاری برای واردات گازوئیل لازم امسال خبر داده بود، ولی متخصصان این حوزه تاکید می‌کنند با توجه به این‌که معمولا شیوه تامین سوخت نیروگاه‌ها به صورت سیکل ترکیبی است که سوخت دوم آن‌ها را گازوییل تشکیل می‌دهد و از سوی دیگر به دلیل احتمال افت فشار گاز در چهار ماه پایانی سال، می‌شود نیاز به گازوئیل وارداتی بیش از مبلغ در نظر گرفته شده در بودجه باشد.

از سوی دیگر طبق برنامه، ۱۶طرح افزایش ظرفیت برای بنزین و گازوئیل کشور در نظر گرفته شده که همگی آنها باید حداکثر تا سال ۱۳۹۱ به بهره‌برداری برسند که از عمده طرح‌های در دست اقدام برای افزایش ظرفیت تولید بنزین و گازوییل می‌توان به طرح توسعه پالایشگاه جدید میعانات گازی بندرعباس اشاره کرد که گشایش اعتبار اسنادی برای آن انجام و قرارداد EPC امضا شده است. پیش‌بینی افزایش ظرفیت این طرح برای بنزین و گازوییل روزانه به ترتیب ۹/۳۴ و ۳/۱۴‌میلیون لیتر است که پیش‌بینی زمان بهره‌برداری برای آن‌ها طبق اعلام تا سال ۱۳۸۹ است.

عمده این ۱۶ طرح در حال تهیه اسناد مناقصه، گشایش اعتبار و امضای قرارداد EPC هستند. همچنین پیش‌بینی شده که تا پایان بهره‌برداری این طرح‌ها روزانه به ترتیب بیش از ۱۲۶ و ۶۸‌میلیون لیتر بنزین و گازوئیل به ظرفیت تولیدی کشور افزوده شود.