یک مقام عالی‌رتبه ایرانی گفت که ایران ششم ماه آگوست (۱۵ مرداد) دور دوم گفت‌وگوها با مقامات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره «طرح اقدام» را در تهران برگزار می‌کند.

پس از گفت‌گوهای مقدماتی ماه گذشته، تهران به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اجازه داد از پایگاه راکتور آب سنگین اراک دیدن کند. تهران دسترسی به این سایت را در ماه آوریل در اعتراض به تحریم‌های سازمان ملل متوقف کرده بود. یک مقام آژانس گفت که مقام‌های ایرانی دسترسی کامل به راکتور اراک را برای ناظران از این پایگاه فراهم کردند و هیچ مانعی وجود نداشت.

یک مقام ایرانی که از افشای نامش خودداری کرد به رویترز گفت: تیم آژانس روز دوشنبه برای گفت‌وگوهای بیشتر وارد تهران خواهد شد و تا شش روز در ایران خواهند ماند. وی افزود: به مذاکره درباره مدالیته‌های چگونگی حل مسائل باقی مانده با آژانس ادامه خواهیم داد. مقام‌های آژانس گفتند که تمرکز مذاکرات ششم اوت گام‌هایی برای بهبود نظارت آژانس بر تاسیسات نطنز خواهد بود، در حالی که ایران به دنبال تغییر جهت از برنامه تحقیقاتی کوچک به سوی تولید در مقیاس صنعتی است. دیپلمات‌ها می‌گویند که بازرسان تاکنون از حرکت در اطراف و تصویربرداری از داخل سالن سانتریفوژهای نطنز منع شده‌اند، اگرچه قادر بوده‌اند بر هر آنچه که به داخل و خارج این مجموعه می‌رود نظارت داشته باشند.

محمد البرادعی، مدیرکل آژانس گفته است که تعهد ایران برای کار بر روی طرح اقدام به منظور رفع تردیدها نسبت به برنامه هسته‌ای‌اش امیدهایی را برای حل بن‌بست ایران با غرب به دست داده است.

مدل کره برای ایران

سرگئی لاوروف اعلام کرد که انعطافی که در حل مساله هسته‌ای کره شمالی به کار رفته‌ است، می‌تواند در مذاکرات با ایران نیز مورد استفاده قرار گیرد. به گزارش ایسنا خبرگزاری نووستی به نقل از وزیر امور خارجه روسیه که در پایان جلسه همایش امنیت منطقه‌ای «آ.سه.آن - روسیه»گزارش داد: بسیاری می‌گویند انعطافی را که شرکت‌کنندگان گروه شش جانبه یعنی میانجی‌گران بین‌المللی در حل مساله هسته‌ای کره‌شمالی از خود نشان دادند، می‌تواند نمونه‌ای برای حل مساله هسته‌ای ایران باشد.