هشدار اروپا به آمریکا درباره تشدید تحریم‌ها

دنیای اقتصاد - در حالی که قانونگذاران آمریکایی در کنگره با تصویب طرحی تلاش می‌کنند ضمانت اجرایی قوی‌تری برای تحریم‌های مصوب آمریکا ایجاد کنند، دولت‌های اروپایی هشدار دادند که این طرح ناقض اصول سازمان تجارت جهانی است.

هفته گذشته در مجلس نمایندگان آمریکا طرحی به تصویب رسید که در صورت تایید نهایی توسط سنا، خروج سرمایه‌های آمریکایی از شرکت‌هایی که بیش از ۲۰میلیون دلار در بخش انرژی ایران سرمایه‌گذاری می‌کنند یا اینکه بیش از این مقدار اعتبار به صنعت نفت ایران اختصاص دهند، الزامی می‌شود. در واکنش به تصویب این طرح، دولت‌های اروپایی به کنگره آمریکا هشدار دادند که قانون آمریکا که ایران را هدف قرار داده است، می‌تواند به گروه‌های انرژی اروپایی ضربه بزند و در نتیجه اتحاد فرا آتلانتیک(اروپا-آمریکا) در زمینه برنامه هسته‌ای ایران را تقلیل بخشد و موجب ایجاد مناقشه‌ای در سازمان تجارت جهانی شود.

به گزارش روزنامه فایننشیال تایمز، دیپلمات‌های فرانسه، آلمان و انگلیس و برخی کشورهای دیگر علیه اقدام اخیر آمریکا در زمینه تحریم شرکت‌های انرژی که بیش از ۲۰‌میلیون دلار در ایران سرمایه‌گذاری می‌کنند، لابی کردند.

این روزنامه در ادامه نوشت: از جمله شرکت‌هایی که مورد هدف این اقدام آمریکا قرار گرفته‌اند تا سرمایه خود را از شرکت‌هایی که با ایران روابط تجاری دارند خارج کنند، می‌توان رویال داچ شل، توتال فرانسه و ریپسول اسپانیا را نام برد.

رویال داچ شل و ریپسول که هر دو مشغول جست‌وجوی نفت در آب‌های ساحلی آمریکا در خلیج مکزیکو هستند، درگیر طرحی با ارزش، ۱۰‌میلیارد دلار برای تولید اولین گاز طبیعی مایع شده در ایران هستند. این دو شرکت قرار است تصمیم نهایی خود را برای سرمایه‌گذاری در سال ۲۰۰۸ بگیرند.

یک دیپلمات اروپایی با اشاره به حمایت اتحادیه اروپا از تحریم‌های جدید سازمان ملل علیه ایران گفت: خیلی تناقض آمیز است که شرکت‌هایی که مورد هدف این قانون آمریکا قرار گرفته‌اند از کشورهایی هستند که در تلاشند تحریم‌ها علیه ایران را تحکیم بخشند.

یک دیپلمات اروپایی دیگر گفت: ما در تلاشیم به قانوگذاران آمریکایی بگوییم که اگر این لایحه به یک قانون بدل شود، در قوانین سازمان تجارت جهانی اختلال ایجاد می‌کنند و ما نمی‌توانیم آن را بپذیریم.

فایننشال تایمز نوشت، رییس‌جمهوری آمریکا قدرت این را دارد که تحریم‌های یک شخص سوم را که با ایران روابط تجاری دارد لغو کند، اما لایحه پیشنهادی تام لانتوس رییس کمیته امور خارجه مجلس نمایندگان آمریکا این قدرت را از او می‌گیرد. این لایحه ۳۲۲ حامی دارد که این تعداد برای فایق آمدن بر وتوی ریاست‌جمهوری کافی است.

نیکلاس برنز معاون وزیر امور خارجه آمریکا در ماه مارس تلویحا گفت که با لایحه لانتوس مخالف است، اما دولت‌های اروپایی خواستار نشانه مستحکم‌تری از جانب دولت بوش است.

روزنامه فایننشیال تایمز در ادامه این مطلب نوشت: دیپلمات‌ها تاکید دارند که یک لایحه همانند آن که مورد بحث سنای آمریکا قرار دارد، بدون اینکه توانایی لغو کردن تحریم‌ها را از بوش بگیرد، اقدامات دیگری را علیه ایران در بر دارد. اما مقامات اروپایی می‌گویند نمی‌دانند تلاش برای انجام معامله‌ای بین مجلس نمایندگان و سنای آمریکا چه نتایجی به دنبال خواهد داشت و نگران این هستند که این امر برخی از تحریم‌ها را اجباری کند.

یان کیل، سناتور جمهوری خواه از آریزونا هفته گذشته گفت: از چه چیزی بیشتر وحشت داریم؛ مناقشه تجاری با اروپا یا چین یا آنچه تهران می‌تواند با درآمدهای حاصل از یک بخش انرژی سازماندهی شده دریافت کند؟

شوراندن اعراب علیه ایران

رابرت گیتس وزیر دفاع آمریکا روز پنجشنبه در پایان سفر به چند کشور خاور میانه از کشورهای با نفوذ عرب خواست برای افزایش فشار بر ایران برای پایان دادن به برنامه اتمی این کشور به آمریکا ملحق شوند.

به گزارش ایرنا رابرت گیتس که قبلا ایران را به کمک به شورشیان در عراق و افغانستان متهم کرده بود، گفت: ایران در مقطع حاضر فعالانه درگیر فعالیت‌هایی است که علاوه بر تضاد با منافع آمریکا و عراق، با منافع اکثر کشورها، یعنی تقریبا همه کشورهایی که ما از آنها دیدار کرده‌ایم، تعارض دارد.

مقام‌های ایرانی اتهام کمک به شورشیان در عراق و افغانستان را رد کرده‌اند.

گیتس در جریان این سفر که در بخشی از آن همراه با کاندولیزا رایس، وزیر خارجه آمریکا، صورت گرفت، از کشورهای مصر، عربستان سعودی و امارات متحده عربی بازدید کرد.

وی هنگام بازگشت از امارات متحده عربی به واشنگتن گفت: نمی‌توانیم سال‌ها منتظر بمانیم تا آنها (حاکمان ایران) سیاست‌هایشان را تغییر دهند.

بخشی از هدف سفر کاندولیزا رایس و رابرت گیتس به منطقه فروش مقادیر زیادی سلاح و کمک‌های نظامی گسترده به کشورهای خاورمیانه بود تا این کشورها، به گفته مقامات آمریکایی، برای مقابله با تهدید ایران آمادگی داشته باشند.