خروج  دو رزمناو آمریکایی از منطقه خلیج فارس

هشدار اروپا به آمریکا درباره تشدید تحریم‌ها

دور دوم مذاکرات ایران و آژانس درباره «طرح اقدام» این هفته در تهران. با خروج نیمیتز و استینس صورت گرفت:‌

کاهش تعداد ناو‌های هواپیمابر آمریکا در خلیج‌فارس

همزمان با ورود ناو هواپیمابر «اینترپرایز» به منطقه خلیج فارس که تحت‌پوشش پایگاه پنجم نیروی دریایی آمریکاست، منابع غربی خبر می‌دهند که دو ناو هواپیمابر دیگر آمریکایی که چند ماه قبل هدف پشتیبانی نیروهای این کشور در عراق و افغانستان در خلیج‌فارس مستقر شده بودند، این منطقه را ترک کرده‌اند هر چند که برخی منابع ارعاب ایران را هدف اصلی حضور این ناوها ارزیابی می‌کردند.

ناو جنگی اینترپرایز که شامل تعداد زیادی کشتی‌های جنگی و زیردریایی است، عصر چهارشنبه وارد منطقه شده است. خبرگزاری رویتر به نقل از «جان گِی» یکی از فرماندهان نیروی دریایی آمریکا در منطقه خلیج فارس اعلام کرد که ناو بزرگ اینترپرایز اکنون به «تنها ناو هواپیمابر» در سراسر منطقه زیر مسوولیت پایگاه پنجم نیروی دریایی آمریکا تبدیل شده است. منطقه پنجم عملیاتی نیروی دریایی آمریکا شامل خلیج فارس، دریای عمان‌، دریای سرخ، خلیج عدن و بخش‌هایی از اقیانوس هند می‌شود. به گفته منابع آگاه، ناو «نیمیتس» یکی از دو ناو هواپیمابری که قبلا در خلیج‌فارس مستقر شده بودند حدود دو هفته قبل یعنی در اواسط ماه جولای این منطقه را ترک کرده است. این امر بدان معنی است که در فاصله خروج «نیمیتس» و ورود «اینترپرایز» به منطقه خلیج‌فارس یعنی حداقل یک هفته، هیچ ناو هواپیمابری در منطقه وجود نداشته است. دنیس گارسیا، فرمانده نیروی دریایی ایالات‌متحده در منامه به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته است که آمریکا در این مدت به اندازه کافی از توان دریایی و هوایی برخوردار بوده است و توانایی جنگی واشنگتن در منطقه به هیچ عنوان کاهش نداشته است. فرماندهان نظامی آمریکا، بازگشت دو ناو هواپیمابر یادشده به خلیج‌فارس را به تحولات منطقه و وضعیت ثبات و امنیت منطقه منوط دانسته‌اند. سخنگویان ارتش آمریکا نیز می‌گویند هیچ «برنامه عاجلی» برای بازگشت این دو ناو وجود ندارد. در زمینه حضور ناوهای هواپیمابر آمریکایی در منطقه خلیج‌فارس طی شش ماه اخیر اخبار ضد و نقیضی منتشر شده است. پس از اعلام راهبرد اصلی آمریکا مبنی بر مقابله نظامی با ایران در منطقه، پنتاگون اعلام کرد که تقویت توان نظامی خود در خلیج‌فارس و تنگه هرمز را در دستور کار قرار می‌دهد. در راستای این راهبرد، در اوایل تیرماه سال ۸۶ اعلام شد که ناو هواپیمابر «یو‌اس‌اس اینترپرایز» برای حمایت از نظامیان آمریکایی در منطقه به ناوهای هواپیمابر «استینتس» و «آبراهام لینکلن» که در آن مقطع در خلیج‌فارس و دریای عمان حضور داشتند، ملحق خواهد شد. نیروی دریایی آمریکا سه‌شنبه ۱۹ تیرماه در بیانیه‌ای تصریح کرد «اینترپرایز این امکان را ایجاد می‌کند تا نیروی دریایی از توان لازم برای مقابله با رفتارهای تحریک‌آمیز، تهدید‌کننده و غیرقابل پیش‌بینی برخی کشورها برخوردار شود».

ناو هواپیمابر «استینس» و کاروان کشتی‌های جنگی همراهش اوایل بهمن ۸۵ بندر برمرتون در ایالت واشنگتن را ترک کرده بودند تا به ناو هواپیمابر آیزنهاور در خلیج‌فارس ملحق شوند. در آن مقطع، نیکلاس برنز، معاون وزیر امور خارجه آمریکا هدف از این اقدام را «مقابله با تسلط ایران بر خاورمیانه» عنوان کرده بود. ارتش آمریکا همچنین در اردیبهشت‌ماه ۸۶ ناو هواپیمابر «نیمیتس» و گروه کشتی‌های تهاجمی‌ همراهش را جایگزین «آیزنهاور» دیگر ناو هواپیمابر نیروی دریایی آمریکا کرد که از آبان‌ماه ۸۵ در آب‌های خلیج فارس حضور داشت.