بهروز افخمی تقدیر شد

نگاه سوم- آیین بزرگداشت بهروز افخمی با ۴۵دقیقه تاخیر از ساعت مقرر در فرهنگسرای ارسباران (هنر) با نمایش فیلم «داستان یک قصه‌گو» و با سخنرانی سیف‌ا.. داد، نعمت حقیقی و مجید رجبی معمار برگزار شد. عکس: محمد منتظری

در ابتدای این مراسم سیف‌ا... داد به روی صحنه رفت و گفت: اولین باری که اسم بهروز افخمی را شنیدم هنوز فیلمساز نشده بودم و اولین بار که او را دیدم بعد از سال ۶۰بود که به تهران آمدم و آن زمان افخمی مدیر گروه فیلم و سریال شبکه تلویزیون شد و تصویری که دیدم تصویر معمولی از مدیران نبود.

در ادامه، داد در مورد خصوصیت اخلاقی بهروز افخمی گفت: درست است که افخمی آدم بدقولی است و مخصوصا وقتی می‌خواهد به کسانی درس بدهد همیشه دیر به کلاس می‌آید ولی معلم فوق‌العاده‌ای است و حداقل در حق من خیلی معلمی کرد. وی در پایان سخنانش گفت: حیف که افخمی «تنبل» است و شاید هم سخت‌گیر ولی امیدوارم تا ۱۰ تا ۲۰فیلم خوب دیگر بسازد.

نعمت حقیقی سخنران بعدی این مراسم بود که در سخنرانی بسیار کوتاه گفت: آقای داد حرف‌های دل مرا زد تنها چیزی که در مورد بهروز افخمی می‌توانم بگویم این است که او آدم فوق‌العاده خوب و نازنینی است، کارگردان بسیار خوبی است اما بسیار بد قول است.

در این بزرگداشت نماهنگی به نام شبیه تاب‌ها از رامین حیدری به نمایش درآمد و پس از آن از مجید رجبی معمار مدیر شبکه‌ ۵ دعوت شد تا او هم در مورد بهروز افخمی صحبت کند.معمار در این مراسم گفت: صحبت کردن در مورد بهروز افخمی واقعا سخت است، در این چند سال که با او دوستی دارم او را آدم صاف، ساده و بی‌غل و غشی یافته‌ام اما حقیقت این است که بهروز افخمی یک اعجوبه تمام عیار است.بهروز افخمی دیگر سخنران مراسم تقدیر از خودش بود. وی در میان تشویق شدید حضار به روی صحنه رفت و گفت: در راه فکر می‌کردم در مراسم قدردانی از خودم باید چه بگویم و فکر کردم شاید بعضی از جنبه‌های کارهای من با چند نفر دیگر ارزش قدردانی را داشته باشد. وی گفت: ناصر تقوایی یکبار گفت که اگر سینما اختراع نشده بود ایرانیان دوباره اختراعش می‌کردند، اما در بعضی ایرانیان نیرویی است که با تمام توانشان قصد دارند سینما را از بین ببرند و انجام هرگونه کار فرهنگی را متوقف کنند. فکر می‌کنم یکی از آن افرادی بودم که بدون اینکه بدانم سعی کردم در ایران بعد از انقلاب همراه عده‌ای دیگر سینما را ابداع کنیم. عده‌ای که در قبل از انقلاب و عده‌ای که در بعد از انقلاب فعالیت می‌کردند. افخمی در ادامه تصریح کرد: آن زمان همه ما ذوق قصه‌گویی داشتیم و نمی‌دانستیم قرار است کار بزرگی را انجام بدهیم و نمی‌دانستیم نیرویی که برای ویران کردن مظاهر تمدن ۴۰، ۵۰ساله در تمام دنیا به وجود آمده، چقدر قدرتمند است و گرایشی «طالبانی» برای از بین بردن تمام خصوصیات درخشان دستاورد فکری بشر و تبدیل تمام دنیا به یک روستای بزرگ فاقد تمدن دارد. به هر حال ما کار بزرگی انجام می‌دادیم که می‌خواستیم سینما را در اینجا راه بیندازیم و این مبارزه الان هم وجود دارد، بنابراین الان هم کار بزرگی انجام می‌دهند، تمام کسانی که جلوی ویران شدن آثار فرهنگی و فکری بشری را می‌گیرند. در ادامه این مراسم سیف‌الله داد، مجید رجبی معمار و جهان بیگلری (مدیر موسسه تصویری شهر) به روی صحنه آمدند و به بهروز افخمی، محمود یارمحمدلو و رسول پیروی لوح تقدیر اهدا نمودند. در پایان این برنامه فیلم داستان یک قصه‌گو به کارگردانی محمود یارمحمدلو به نمایش درآمد.