شکار شیرطلایی

نگاه سوم - شصت و چهارمین دوره جشنواره فیلم ونیز، شامگاه روز گذشته طی مراسمی افتتاح شد. در این دوره از جشنواره فیلمسازان برجسته جهان مانند کن لوچ، کنت برانا، پیترگر ین‌اوی، برایان دی‌پالما، اریک رومر و نیکیتا میخالکوف برای دریافت این جایزه رقابت می‌کنند و همچنین وودی آلن با آخرین ساخته‌اش در بخش غیررقابتی حضور می‌یابد. سینمای بریتانیا، که در بخش مسابقه فستیوال فیلم کن امسال نماینده‌ای نداشت، با تمام توان فیلمسازی‌اش در ونیز ظاهر شده است. از میان ۲۲ فیلم حاضر در بخش مسابقه، ۴ فیلم متعلق به فیلمسازان بریتانیایی است.

سینمای آمریکا نیز ۸ نماینده در این فستیوال دارد. مارکو مولر، مدیر فستیوال ونیز، در توضیح علت انتخاب این تعداد فیلم‌های انگلیسی و آمریکایی گفت: «معیار اصلی ما برای انتخاب فیلم‌ها، ارژینال بودن آنها است. به نظر ما فیلم‌های بریتانیایی و آمریکایی، نسبت به بقیه کشورها، حرف‌های تازه‌تری برای گفتن دارند». نگهبانی شب، فیلم جدید گرین اوی، فیلمساز تجربی و پست‌مدرن سینمای انگلیس، درباره تابلوی نقاشی «نگهبان شب»، مشهورترین تابلوی رامبراند نقاش هلندی، است که در آن مارتین فریمن در نقش رامبراند ظاهر شده است.

کن لوچ، با فیلم «این یک جهان آزاد است» در ونیز حضور دارد. موضوع فیلم جدید لوچ، کارگران غیرقانونی در بریتانیاست که با سرمایه مشترک بریتانیا، اسپانیا، آلمان و ایتالیا ساخته شده است. به علاوه جو رایت، فیلمساز جوان بریتانیایی و کارگردان فیلم «غرور و تعصب»، نیز با دومین فیلم خود، با نام «تاوان» که بر اساس رمانی از یان مک ایون، نویسنده سرشناس انگلیسی، ساخته شده در بخش مسابقه شرکت دارد.

فیلم «تحریرشده»، ساخته برایان دی پالما، و فیلم «در دره ا...»، ساخته پل هگیس، هر دو درباره جنگ عراق است. انگل لی امسال با فیلم «هوس، احتیاط» در ونیز شرکت کرده است، تریلری جاسوسی درباره یک عده از دانشجویان میهن پرست چینی که در زمان جنگ جهانی دوم قصد ترور رییس اداره اطلاعات و جاسوسی چین را دارند.

آخرین ساخته وودی آلن نیز با عنوان «رویای کاساندرا» با بازی کولین فارل و ایوان مک گرگور نیز در فستیوال و نیز امسال به نمایش در می‌آید. به علاوه، کوئنتین تارانتینو مجموعه‌ای از فیلم‌های وسترن انتخابی خود را در ونیز به نمایش می‌گذارد.

همچنین فیلم‌های «پلیس مخفی» اثر کنت برانا، «هرج و مرج» ساخته یوسف شاهین، «۱۲» ساخته میخالکوف از دیگر فیلم‌های مطرح بخش رقابتی جشنواره هستند.

همچنین قرار است شیر طلایی فستیوال ونیز به صورت افتخاری به برناردو برتولوچی، کارگردان بزرگ سینمای ایتالیا، به خاطر دستاوردهای سینمایی‌اش اهدا شود.

در این دوره از جشنواره ونیز از سینمای ایران هیچ فیلمی شرکت نکرده است، که نشان از حضور کم‌رنگ سینمای ایران در عرصه جهانی در سال ۸۶ دارد.