امیدواری به توافقات اخیر ایران و آژانس

دنیای اقتصاد- پس از آنکه دور اول مذاکرات تهران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به نتایج مشخصی از جمله توافق بر بازرسی نمایندگان آژانس از نیروگاه تحقیقاتی آب سنگین اراک منجر شد، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و وزیر امور خارجه روسیه، یکی از کشورهای عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل، این توافق را مثبت ارزیابی و نسبت به نتایج آن ابراز خوش‌بینی کردند. دور بعدی گفت‌وگوهای تهران و آژانس قرار است سوم و چهارم مردادماه در وین برگزار شود.

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کرد که با پیگیری مذاکرات ایران و آژانس، پرونده هسته‌ای ایران وارد مرحله جدیدی شده و احتمال حل مسالمت‌آمیز آن افزایش یافته است.

به گزارش پایگاه خبری آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، محمد البرادعی روز گذشته پس از سخنرانی در آکادمی علوم مالزی در جمع خبرنگاران گفت: روشن شدن مسائل باقیمانده ایران با آژانس، در رویکرد جامعه جهانی در قبال تهران تغییراتی را ایجاد می‌کند.

وی افزود: برای آنکه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، صلح‌‌آمیز بودن برنامه هسته‌‌ای تهران را به تایید برساند، تهران باید برخی مسائل باقیمانده از قبل را روشن کند.

البرادعی پنج‌شنبه نیز تصمیم ایران برای صدور مجوز بازرسی آژانس از رآکتور آب سنگین در اراک و تمایلش برای بحث درباره برنامه هسته‌‌ای را گام ‌های مثبتی ارزیابی و از تهران تشکر کرده بود.

وزیر امور خارجه روسیه نیز بر این باور است که باید از تماس‌های برقرار شده بین ایران و آژانس حمایت شود تا به نتایجی مشخص برسد.

به گزارش خبرگزاری نووستی، سرگئی لاوروف در پاسخ به سؤالات خبرگزاری کویت تاکید کرد که باید بررسی موضوع هسته ای ایران را از مساله عاری‌سازی خاورمیانه از سلاح هسته‌ای جدا کرد.

وی گفت: روسیه همیشه از ایده ایجاد منطقه عاری از سلاح هسته‌ای در خاورمیانه حمایت کرده است، اما نباید موضوع ایران را با این ایده مرتبط کرد. این موضوعات دو مساله جدا هستند که در اشکالی کاملا متفاوت بررسی می‌شوند.

لاوروف همچنین به توافقات اخیر ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اشاره کرد و افزود: امروز مساله مهم روشن کردن مسائل باقی مانده در رابطه با گذشته فعالیت‌های هسته‌ای تهران است. این سرچشمه اصلی مشکلات است و اکنون مساله اصلی این است که اجازه داده نشود تا تماس‌های برقرار شده بین ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قطع شود و باید برای دستیابی به نتایجی مشخص به آژانس کمک کرد.

وی خاطرنشان کرد که هدف نهایی، اطمینان پیدا کردن از صلح‌آمیز بودن ماهیت برنامه هسته‌ای ایران است.

لاوروف درباره اطمینان از صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران، خاطرنشان کرد: این به جامعه جهانی اجازه می‌دهد که فعالانه همکاری‌های سیاسی، اقتصادی و سایر همکاری‌ها با ایران را گسترش دهد. در نتیجه ایران می‌تواند به طور کامل حقوق خود در زمینه استفاده صلح‌آمیز از انرژی اتمی را احیا کند.

به گفته وی، در حال حاضر باید تلاش‌ها در راستای تنظیم طرح‌هایی باشد که سبب آغاز مذاکرات با تهران در جهت دستیابی به راه‌حلی جامع و فراگیر برای مشکل هسته‌ای ایران شود.

وزیر خارجه روسیه خاطرنشان کرد که روسیه همیشه خواستار حل مشکل هسته‌ای ایران از طریق سیاسی-دیپلماتیک بوده است.